• ThereseNyman

    Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??

    Min lilla dotter är 10 månader, o har aldrig somnat själv, förutom när man vaggat henne i vagnen, eller om hon är riktigt trött om man bara lagt henne ner i vagnen.

    På kvällarna SKA hon somna hos mig, efter välling, vilket börjar ohållbart både för mig, pappan o bebisen.

    Vi pratade om det fram o tillbaka, 5 mm var nog enda lösningen.

    Ikväll provade vi, o det är helt klart att det var jättejobbigt att höra sitt allt skrika o skrika... Men vad gör man??
    I alla fall, det tog 40 min sen sov hon så gott i sin säng.

    Nu undrar jag, hur länge måste man hålla på så här? Kommer det ta mindre tid imorgon?

    Vill Endast ha svar av er med egna erfarenheter.

    Negativ kritik av denna metod, hänvisar jag nån annanstans!

  • Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??
  • ankaplanka
    Queen70 skrev 2009-08-04 19:35:38 följande:
    Men en nyfödd som sover heeela nätterna utan att äta finns ju inte...
    Det kan jag inte uttala mig om...
    Vet bara att min dotter (ej nyfödd) vaknar 8-10 gånger, snuttar å somnar om på några minuter. Hon äter inte, för de behovet har hon inte, de e bara en ovana som hon är van vid å den vill vi bryta!
  • ankaplanka
    lövet2 skrev 2009-08-04 19:36:02 följande:
    Läs gärna inlägg 613. Min dotter var ca ett halvår gammal.
    De ska jag göra...
  • Ejin
    ankaplanka skrev 2009-08-04 19:52:55 följande:
    Det kan jag inte uttala mig om...Vet bara att min dotter (ej nyfödd) vaknar 8-10 gånger, snuttar å somnar om på några minuter. Hon äter inte, för de behovet har hon inte, de e bara en ovana som hon är van vid å den vill vi bryta!
    förstår att du vill bryta den .... men hon kollar ju bara läget.. vaknar.. kollar att du är där.... snuttar lite för hon vill ha din närhet...och från detta ska du gå... tilll att lägga henne ensam att skrika i ett eget rum i en kall spjälsäng med enorm ångest över att mamma inte längre finns brevid...
    får rysningar bara jag tönker på den lilla stackarn....

    snälla.. pröva tass metoden som malineddi skrev om först...
  • Ewe86

    Men fattar inte folk.. 5-mm är ju verkligen det mest extrema man kan utsätta en liten bebis för.. Jag har läst flera inlägg där barn verkligen har kommit att ta skada av denna metod.. Ett barn jag läste om fick sk "nattskräck", tror t.o.m jag läste det inlägget i denna tråd.. Det va nåt barn som helt slutade att kommunicera med sina föräldrar.. Nån bebis fick började skrika så fort den fick syn på spjälsängen (antagligen för att den förknippade sängen med den ångest som den fick uppleva varje natt).. Det som händer med denna metod är ju att det lilla barnet till slut ger upp allt hopp om att bli "räddad".. Det ger helt enkelt upp sitt hopp om "överlevnad"..
    Även om folk inte tror på det jag skriver här, så varför chansa när det gäller ens barn..

  • Ewe86
    ankaplanka skrev 2009-08-04 19:52:55 följande:
    Det kan jag inte uttala mig om...Vet bara att min dotter (ej nyfödd) vaknar 8-10 gånger, snuttar å somnar om på några minuter. Hon äter inte, för de behovet har hon inte, de e bara en ovana som hon är van vid å den vill vi bryta!
    För att hon tycker det är mysigt =).. Har du provat napp??
  • ankaplanka
    Ewe86 skrev 2009-08-04 19:58:48 följande:
    För att hon tycker det är mysigt =).. Har du provat napp??
    Säg nått vi inte provat, hon ska bara upp när hon vaknar...så e det.
    Nappen funkar vid insomning på dagen då hon e bra på att somna själv i sängen.
  • ankaplanka
    Ewe86 skrev 2009-08-04 19:58:48 följande:
    För att hon tycker det är mysigt =).. Har du provat napp??
    De e klart de e mys å närhet hon vill ha, men klarar inte de 10 ggr/natt, då e man ingen mysig morsa på dagen. :S
  • lillamuan
    ankaplanka skrev 2009-08-04 20:06:09 följande:
    De e klart de e mys å närhet hon vill ha, men klarar inte de 10 ggr/natt, då e man ingen mysig morsa på dagen. :S
    nu har jag inte läs dina andra inlägg men samsovning? hjälper inte det?
    Elin 080219 och Benjamin 090613
  • Queen70

    Det tror jag säkert han har. Men det är tyvärr inget som säger nåt om hur anknytingen kan ha påverkats heller. Sen är det ju även så att anknytning kan repareras också.

    Det jag menar är att man som mamma nog inte hunnit få till de där mammakänslorna om det känns ok att lägga den nyfödda i ett ett eget rum. Sen fortsätter det av vana, när väl mammakänslorna hunnit infinna sig.

    Linn Daggert skrev 2009-08-04 19:33:32 följande:


    min son har aldrig vaknat mer än en gåg per natt, jag har inte använt någon metod på honom, han liger i sin säng och småpratar tills hans somnar & hör och häpna; han har ett leende på läpparna mestadels av sin vakna tid..
  • Queen70

    Jag menar verkligen inte att trampa nån på tårna, det är ju väldigt väldigt vanligt att det tar ett tag för mammainstinkten att kicka in. Och när den väl gör det så är det ju barnets bästa som är viktigast. Även om man själv får försaka en hel del sömn. Det ingår ju i bebispaketet.. Och just det du skriver att det är dina behov av sömn som går före bebisens behov av närhet tycker jag ändå stärker det jag säger.


    Chiba skrev 2009-08-04 19:43:03 följande:
    Queen70: Men snälla! Att säga att det är fel på anknytningen för att man låter sina barn sova i eget rum är väl lite att ta i? Båda mina barn(ålder: 3,5 år och 3 månader) har sovit i eget rum från första början och jag har då inget problem med anknytningen. Jag har dom i eget rum för att dom har sovit hela nätter, och jag är otroligt lättväckt och vaknar av minsta lilla ljud. Nätterna för mig är till för att sova, inte gosa. Det gör jag på dagarna!
Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??