• Äldre 30 Jul 17:34
    3701 visningar
    15 svar
    15
    3701

    kan någon hjälpa mig? köpte en trasig vara!!!

    Hej!

    Hoppas någon kan hjälpa mig.
    Jag köpte en bärbar data genom Tradera.
    Han skickade den genom DHL och jag fick den igår.
    För det första hade han skickat den i ett vadderat kuvert som var 4 mm tjockt, han hade bara lagt i datan, datasladd och en skiva.
    När jag då öppnar den och ska starta den så är hela skärmen sprucken!!

    Jag ringer då till honom som jag köpte dom för att berätta att den är trasig, han var då "chockad" och förvånad.
    Han ber mig kontakta DHL eftersom han skickade det som rekomenderat brev så är det "försäkrat".
    Ringde dom igår och fick ett ärendenummer och dom skulle höra av sig, vilket dom inte gjorde så jag ringde upp idag och då sa en handläggare att det är brist på emballage, man kan inte skicka så!
    Dom på DHL erbjuder emballage, eller det ingår i frakten, och hon sa att vi brukar erbjuda en kartong osv.
    Hon skulle ringa upp senare för att hon skulle kolla igenom detta men jag hann före, och hon sa då som i morse när jag ringde, det är brist på emballage osv.

    Ringde denna kille nu som jag köpte datan av och han vill ej ge mig pengarna tillbaka!
    1500 spänn!
    Vad gör jag nu?
    Han erbjöd mig att betala tillbaka 200 kr, vilket jag inte går med på, jag vill ju ha tillbaka mina pengar.
    Jag kan ju inte sitta och betala för en trasig dator!?

    Han hade köpt denna dator begagad själv och dom hade skickat den likadant då, men jag sa det att det var ju bara ren tur, och det är hans fel eftersom det var han som valde att skicka den i ett vadderat kuvert!
    Han ger sig inte..
    Vad kan jag göra??

    Snälla hjälp?

  • Svar på tråden kan någon hjälpa mig? köpte en trasig vara!!!
  • Slöjan
    Äldre 30 Jul 17:41
    #1

    Kontakta någon på Tradera och se vad dom säger..

  • Mama Africa
    Äldre 30 Jul 17:46
    #2

    Kontakta Tradera, de kan ge råd och mejla säljaren, men tar aldrig parti i en tvist. Du kan ju också polisanmäla men det lär väl inte bli så mycket av det, skulle jag tro.

  • Äldre 30 Jul 17:58
    #3

    Att emballaget var undermåligt är väl uppenbart, för annars hade datorn inte gått sönder.
    Och både DHL och Schenker har ju  försäkring för skadade och/ eller försvunna varor, men det förutsätter att varan är ordentligt packad.
    Så att DHL inte tar något ansvar är förståeligt.


    Ansvaret ligger hos säljaren, och visst sjutton har han skickat det i alldeles för lite emballage. Att datorn kom fram till honom i samma emballage har ingen betydelse, för det var nog ren tur att den var hel då.


    Han som säljare ska skicka den i emballage som skyddar varan, och det har han inte gjort. Alltså ska han stå för antingen reparation eller återköp. Du har ju inte fått det du betalade för.

    Tyvärr är tvister mellan privatpersoner alltid svåra att lösa

    Lycka till!


    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Äldre 30 Jul 17:58
    #4

    Finns det inte nån lag om att man kan låta köp gå tillbaka om man inte är nöjd med varan?

  • Äldre 30 Jul 18:04
    #5

    Leone i Västerås skrev 2009-07-30 17:58:01 följande:


    Att emballaget var undermåligt är väl uppenbart, för annars hade datorn inte gått sönder. Och både DHL och Schenker har ju  försäkring för skadade och/ eller försvunna varor, men det förutsätter att varan är ordentligt packad. Så att DHL inte tar något ansvar är förståeligt. Ansvaret ligger hos säljaren, och visst sjutton har han skickat det i alldeles för lite emballage. Att datorn kom fram till honom i samma emballage har ingen betydelse, för det var nog ren tur att den var hel då. Han som säljare ska skicka den i emballage som skyddar varan, och det har han inte gjort. Alltså ska han stå för antingen reparation eller återköp. Du har ju inte fått det du betalade för. Tyvärr är tvister mellan privatpersoner alltid svåra att lösa Lycka till!
    Tack för ett bra svar!
    Jag har pratat med honom 1 gång till, jag sa att vi kan ge oss med att han betalade tillbaka halva alltså 750 kr, och att han behöll resten så har vi gått lika mycket minus, då sa han att han kunde ge så mycket men ville ha tillbaka datan så han kunde sälj den för minst lika mycket!

    Fattar inte att jag blivit lurad.

    Kan man inte höra med konsumentverket?
    Man har väl rätt som privatperson också att lämna tillbaka en vara och få pengarna tillbaka?
  • Äldre 30 Jul 18:08
    #6

    Om han ska ha tillbaka varan så borde ju du få hela summan... Det är ju hans fel att den är sönder...

  • Donno
    Äldre 30 Jul 18:13
    #7

    du har rätt till hela summan tbx.
    Han har INTE fullföljt sitt ansvar som säljare genom att packa varan dåligt.
    Så gör inte ngt förhastat utan kontakta tradera och säljaren kan faktiskt bli avstängd pga detta.


    To cute to blend in...
  • Äldre 30 Jul 18:16
    #8

    Mig spelar det ingen roll om han blir det, jag vill ju ändå ha tillbaka mina pengar


    Donno skrev 2009-07-30 18:13:53 följande:
    du har rätt till hela summan tbx. Han har INTE fullföljt sitt ansvar som säljare genom att packa varan dåligt. Så gör inte ngt förhastat utan kontakta tradera och säljaren kan faktiskt bli avstängd pga detta.
  • k girl
    Äldre 30 Jul 18:16
    #9

    Det är köplagen som reglerar köp mellan privatpersoner.

    Där kan man bland annat läsa att, om inget annat avtalats ska varan "vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan."

    Hos Tradera kan man läsa:
    "Avsändaren ansvarar alltid för att varan paketeras på ett fullgott sätt. Om en väl emballerad vara skadas under leverans kan mottagaren göra en reklamation till speditören.

    Om paketeringen, utifrån speditörens bedömning, skulle anses bristfällig är avsändaren skyldig att ersätta den skadade varan."

    Du har rätten helt på din sida.

  • Donno
    Äldre 30 Jul 18:20
    #10
    k girl skrev 2009-07-30 18:16:24 följande:
    Det är köplagen som reglerar köp mellan privatpersoner.Där kan man bland annat läsa att, om inget annat avtalats ska varan "vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan." Hos Tradera kan man läsa:"Avsändaren ansvarar alltid för att varan paketeras på ett fullgott sätt. Om en väl emballerad vara skadas under leverans kan mottagaren göra en reklamation till speditören.Om paketeringen, utifrån speditörens bedömning, skulle anses bristfällig är avsändaren skyldig att ersätta den skadade varan."Du har rätten helt på din sida.
    som sagt: gör inget förhastat
    To cute to blend in...
  • Äldre 4 Aug 23:25
    #11

    Gör så här även om det känns surt!
    Be om att han sätter in 750kr och att han får datorn......
    Men slå in den i present papper så att den verkligen går sönder när han får den.
    Vad är det man säger?
    Som man bäddar får man ligga hahaha

  • gertie
    Äldre 4 Aug 23:27
    #12

    Jag tror nog att du får skylla dig själv, det är vad jag tror.

  • Kinsal­e
    Äldre 4 Aug 23:33
    #13

    Men du, finns det ingen konsumentvägledare där du bor? De allra flesta (kanske alla?) kommuner har det och de brukar vara ganska bra att prata med. Har själv kontaktat dem här där jag bor några gånger och tycker nog jag fått bra hjälp. Kanske du ska kolla upp det för att se om du kan få några bra råd?
    Och nu är jag inte så hemma på lagrummen vad avser just detta, men jag lutar starkt åt att du s a s har rätten på din sida och skall/bör få tillbaka hela summan.
    Hoppas det ordnar sig.

  • Sat 24 Aug 2019 08:37
    #14

    hej samma sak har hänt mig! hur gick det?

  • Sat 24 Aug 2019 08:37
    #15

    hej samma sak har hänt mig! hur gick det?

Svar på tråden kan någon hjälpa mig? köpte en trasig vara!!!