• Äldre 1 Aug 10:27
    13817 visningar
    97 svar
    97
    13817

    Utomkvedes - vad händer sedan?

    Jag har igår fått konstaterat utomkvedeshavandeskap. Men eftersom jag inte har ont så ansåg läkaren att jag inte behövde akutvård, utan ska komma tillbaka på måndag för en cytostatikabehandling, och slipper därmed skada min äggledare ytterligare.

    Jag är givetvis livrädd att det är kört för mig att bli gravid. Var urgald för det positiva testet, det kom efter bara två månaders försök... så händer detta... Jag vet att bara för att en äggledare kan vara skadad så betyder itne det att den andra är det, men jag misstänker att anledningen att jag råkade ut för utomkveds är för att jag ahde klamydia när jag var tjugo. Då skulle ju potentiellt båda äggledare kunna vara skadade! Ställer in mig på att göra IVF nästa år, så blir allt annat som händer en positiv överaskning.

    Någon mer som fårr utomkveds som vill dela med sig lite? Tråden är för alla som råkat ut för detta och som ororar sig för vad som händer sedan...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-27 22:53
    Denna tråd fortsätter här

    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html

  • Svar på tråden Utomkvedes - vad händer sedan?
  • Äldre 1 Aug 10:37
    #1

    puff

  • Mammiz­till2
    Äldre 1 Aug 23:18
    #2

    om du blir gravid själv, varför göra IVF då?!

    kommer du välja att ta en spruta eller blir det i tablett form?!

  • Mussla­n
    Äldre 1 Aug 23:22
    #3

    Jag hade ett misstänkt utomkvedes som blev missfall. Efter det gjorde jag inget särskilt, mer än opererade bort en endometrios-cysta från ena äggstocken. Tänkte att "nu har jag nog bara en oskadd äggstock så nu kanske det blir svårt att bli gravid". Men efter 7 månader var jag gravid igen och den gången gick det bra. Nu är dottern tio månader.

  • Äldre 2 Aug 14:21
    #4
    Mammiztill2 skrev 2009-08-01 23:18:54 följande:
    om du blir gravid själv, varför göra IVF då?!kommer du välja att ta en spruta eller blir det i tablett form?!
    Nej det är klart att ivf är om jag inte kan bli gravid själv. Om båda mina äggledare är skadade så kanske jag inte kan få ett befruktat ägg att vandra ned i livmodern. Jag kanske tänker det värsta nu, men det känns bättre att ställa in sig på att ivf kanske är min enda lösning längre fram. Men min andra äggledare kanske är ok fortf o då kommer det ju gå bra så klart...

    Eller hur menade du?

    Kommer att få en spruta imorgon bitti om inget annat händer. Är redan på sjukhuset, får bo här under helgen för säkerhets skull...
  • Äldre 2 Aug 14:23
    #5
    Musslan skrev 2009-08-01 23:22:34 följande:
    Jag hade ett misstänkt utomkvedes som blev missfall. Efter det gjorde jag inget särskilt, mer än opererade bort en endometrios-cysta från ena äggstocken. Tänkte att "nu har jag nog bara en oskadd äggstock så nu kanske det blir svårt att bli gravid". Men efter 7 månader var jag gravid igen och den gången gick det bra. Nu är dottern tio månader.
    Vad roligt med en solskenshistoria! Tack för att du berättar, känns bra o få höra om folk som det gått bra för :) då får man hopp om framtiden... Hoppas att det kommer gå lika bra för mig med.
  • Äldre 2 Aug 15:46
    #6

    Nej vad tråkigt!
    Ligger du på SÖS nu? Har för mig att du skrev till mig att det var där du varit på undersökning.

    Har du frågor så är det bara att ställa... jag har ju provat alla behandlingmetoder med mitt komplicerade X...

    Styrkekram till dig!

  • Äldre 2 Aug 20:19
    #7

    Stella 78 skrev 2009-08-02 15:46:25 följande:


    Nej vad tråkigt!Ligger du på SÖS nu? Har för mig att du skrev till mig att det var där du varit på undersökning. Har du frågor så är det bara att ställa... jag har ju provat alla behandlingmetoder med mitt komplicerade X...Styrkekram till dig!
    Ja här är jag. Tur att jag har mitt trådlösa modem så att jag kan prata lite här på FL när jag har tråkigt. Inväntar som sagt behandling imorgon bitti. FIck vara här då jag började få väldigt ont igår. Nu har det blivit bättre igen, så förhoppningsvis hinner inget hända under natten.

    Alla är grymt snälla mot mig här, och jag hoppas att detta var enda och sista gången som jag behövt vara här.

    Vet att cytostatikan inte hjälpte för dig. Har varit lärosamt att läsa om vad du råkat ut för, då vet jag att jags kall fortsätta att vara uppmärksam även efter denna behandling. Ta hand om dig!
  • Äldre 2 Aug 20:36
    #8

    De kommer ju fortsätta ta hcg på dig tills du är nere på under 5. Så de kommer ha full koll på om metrotexatet funkar på dig eller ej. Det hade kanske funkat andra gången för mig men fick ju så kraftiga blödningar i buken på 3:e dagen så det blev nästintill livshotande... Men som sagt var så hade jag ju alla konstiga ovanliga komplikationer som man kan ha...

    KOmmer faktiskt till SÖS imorgon för spolning... MEn det blir på mottagningen 2 trappor ner från där du befinner dig nu. GIssar att du ligger på avd. 72. (där låg jag i sal 1, 7 och 9 )

  • ledsen­83
    Äldre 2 Aug 20:56
    #9

    Har för ca 5 veckor sedan opererat bort vänster äggledare pga av utomkvedshavandeskap:/ Är livrädd för vad som ska hända, vågar man ens försöka igen, man har ju trots allt kämpat i 3 år och genomgått utredning! Hoppas allt har gått bra!? Kramar

  • Äldre 2 Aug 21:03
    #10
    ledsen83 skrev 2009-08-02 20:56:59 följande:
    Har för ca 5 veckor sedan opererat bort vänster äggledare pga av utomkvedshavandeskap:/ Är livrädd för vad som ska hända, vågar man ens försöka igen, man har ju trots allt kämpat i 3 år och genomgått utredning! Hoppas allt har gått bra!? Kramar
    Jag vet inget än, får behandlingen imorgon bitti. Men du, om du har fått ett utomkveds, då har du ju ägg som funkar. I värsta fall får man ju göra IVF, vilket säkerligen blir jobbigt. Men det betyder ju oxå att man kommer att få barn!
    Förstår verkligen att det är jobbigt för dig nu, går igenom samma oro. Försöker tänka i nästa steg istället, vad jag gör om det inte går att bli gravid naturligt, vad jag gör om IVF inte funkar, hur jag ställer mig till adoption osv... För min del hjälper det att tänka att det finns många vägar till målet.
    Ta hand omd ig o lycka till!
Svar på tråden Utomkvedes - vad händer sedan?