• Anonym (kan inte)
    Äldre 2 Aug 12:38
    6506 visningar
    50 svar
    50
    6506

    Hur motivera sig till viktnedgång?

    Jag VILL ner o MÅSTE ner, men jag är som en unge vid syltburken. HJÄLP!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-06 08:23
    Trist att så fort man startar en tråd om att nåt är svårt, gapar många över att man är otacksam över tipsen. Har bara skrivit att det är VÄLDIGT SVÅRT.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-06 08:24
    Med anledning av förra uppdateringen, lägger jag inte energi på dömande inlägg. Blir inte hjälpt av dem.

  • Svar på tråden Hur motivera sig till viktnedgång?
  • barn09
    Äldre 2 Aug 12:41
    #1

    Försök med att göra något annat när du känner suget. få tankarna på något annat.

    Jag dricker mycket vatten själv. det funkar..sen går jag en promenad varje dag

  • Anonym (kan inte) Trådstartaren
    Äldre 2 Aug 12:44
    #2
    barn09 skrev 2009-08-02 12:41:44 följande:
    Försök med att göra något annat när du känner suget. få tankarna på något annat.Jag dricker mycket vatten själv. det funkar..sen går jag en promenad varje dag
    Ett stort problem är att jag HATAR vatten. Med citron i är det ok nästan. Väger 86, men känner mig ändå för tung för att gå promenader o tycker det är trist. Inga bra förutsättningar alltså, men tack.
  • grön banan
    Äldre 2 Aug 13:05
    #3

    Fler, snälla!

  • Nyfike­n gul
    Äldre 2 Aug 13:08
    #4

    funkar kanske inte för alla men jag fick en grönjävlig ilska-attack när jag insåg att min mans ex-ödla gått ner 40 kg på ett år.. jag skiter i HUR hon gjorde det - hon klarade av det.. hon som är sveriges mest lataste människa, kan inget, gör inget, vill inget, orkar inget...

    jag blev förbannad.... har nu på 7 veckor gått ner från 97 kg till 89 kg....

    och i och med den insikten har jag också insett att det finns inga ursäter what so ever...


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Nyfike­n gul
    Äldre 2 Aug 13:10
    #5

    att få promenader roliga: lyssna på mp3spelare med musik eller ljudbok.

    försök också i förväg att tänka ut en bra promenadväg. Gå tex till kyrkogården och tillbaka - ha alltså ett utstakat mål med promenaden.

    att gå ut och gå bara för att man ska gå funkar aldrig...


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym (kan inte) Trådstartaren
    Äldre 2 Aug 13:10
    #6

    Nyfiken gul skrev 2009-08-02 13:08:24 följande:


    funkar kanske inte för alla men jag fick en grönjävlig ilska-attack när jag insåg att min mans ex-ödla gått ner 40 kg på ett år.. jag skiter i HUR hon gjorde det - hon klarade av det.. hon som är sveriges mest lataste människa, kan inget, gör inget, vill inget, orkar inget... jag blev förbannad.... har nu på 7 veckor gått ner från 97 kg till 89 kg.... och i och med den insikten har jag också insett att det finns inga ursäter what so ever...
    Vilket är största skälet till att du gått ner förutom skräcködlan? Följer du nån metod? Hm, mitt ex har gift om sig med en smalis, men så small vill jag inte bli. Bra exempel dock. Men vad ska göra när jag inte kan låta bli att ta fram gt ex sylt o äta, när jag inte har godis eller kakor hemma? Sätta en stopp-skylt på kylen?
  • Äldre 2 Aug 13:15
    #7

    Riskakor och morötter räddade mig. De första 2-4 veckorna är värst. Det är ungefär så lång tid det tar att ständigt tänka på något att äta, sen blir "avgiftningen" av sockerberoendet mer hanterbar. Samtidigt bör man känna belöningen med att något kilo försvunnit när man ställer ig på vågen. För varje dag blir det lättare.

    Aktivera dig med städning eller vad som helst så timmarna går! Lycka till!

  • Nyfike­n gul
    Äldre 2 Aug 13:17
    #8
    Anonym (kan inte) skrev 2009-08-02 13:10:55 följande:
    Nyfiken gul skrev 2009-08-02 13:08:24 följande: Vilket är största skälet till att du gått ner förutom skräcködlan? Följer du nån metod? Hm, mitt ex har gift om sig med en smalis, men så small vill jag inte bli. Bra exempel dock. Men vad ska göra när jag inte kan låta bli att ta fram gt ex sylt o äta, när jag inte har godis eller kakor hemma? Sätta en stopp-skylt på kylen?
    hon var den som fick min bägare att rinna över, jag mådde dåligt av min övervikt - så mycket har jag aldrig vägt någonsin och hennes insmickrande flirt hos maken fick mig att må illa och börja reagera...

    Jag gör inget annat än att helt slutat äta bröd - jag äter bara gott knäckebröd på morgonen. Saknar inte heller mackorna. Min mage fungerar så mycket bättre utan bröd.

    Äter mindre portioner - jag tar aldrig om. Är jag mer hungrig när jag ätit upp väntar jag en timma och sen tar jag en frukt och dricker något tex en kopp kaffe.

    Rör på mig väldigt mycket - har turen att ha ett fysiskt jobb så jag rör på mig hela dagarna och när jag är ledig går jag gärna ut och går. Jag mår dåligt om inte jag får röra på mig. Men träna skulle jag aldrig börja med...

    och jag äter bara lördagsgodis och det kan vara smågodis, fikabröd eller glass. Men bara på just lördag/söndag. Aldrig annars.

    Att stå emot sug på det som är onyttigt handlar om att ersätta en dålig vana med en bättre vana. Köp inte hem sylt, sockrade krämer och såna saker om du vet att du bara mofflar i dig det. Köp hem nötter, morötter, mörk choklad eller liknande och ta LITE.

    Jag har tex också sagt till mig själv att jag har fri tillgång till frukt och kaffe. Det får jag äta och dricka hur jag vill och det gör att jag är mer sugen på en kopp kaffe än vad jag är på en äcklig bulle eller en äcklig påse godis.  jag tycker inte längre att socker är gott...
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Nyfike­n gul
    Äldre 2 Aug 13:18
    #9

    jag kan tillägga att jag äter precis vad jag vill - jag använder ingen metod direkt utan äter det jag vill ha men äter mindre portioner och mer grönsaker...


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym (kan inte) Trådstartaren
    Äldre 2 Aug 13:20
    #10
    Jennaz skrev 2009-08-02 13:15:19 följande:
    Riskakor och morötter räddade mig. De första 2-4 veckorna är värst. Det är ungefär så lång tid det tar att ständigt tänka på något att äta, sen blir "avgiftningen" av sockerberoendet mer hanterbar. Samtidigt bör man känna belöningen med att något kilo försvunnit när man ställer ig på vågen. För varje dag blir det lättare.Aktivera dig med städning eller vad som helst så timmarna går! Lycka till!
    Hm, jag som äter o dricker sött för att motivera mig till städning. 2-4 veckor låter som min död. Men tack.
Svar på tråden Hur motivera sig till viktnedgång?