• Anonym
    Äldre 6 Aug 13:07
    16077 visningar
    37 svar
    37
    16077

    Hur får man lägenhet?

    Jag vet inte vad jag ska göra, jag bor i en andra handslägenhet nu och tiden börjar dra ihop sig.
    Min syster som bor hemma hos mamma och jag pratade om att hon skulle ta över mammas fyra så vi kunde bo där tillsammans när mamma flyttar. Skitbra tänkte jag, då kan jag flytta in där inom ett halvår.
    Men igår kom min syster på att hon kan ju byta fyran till en tvåa och bo själv istället...

    Så nu vet jag inte vad jag ska göra, jag studerar och det känns hopplöst att få lägenhet genom typ boplats även om jag lätt skulle ha råd med en lägenhet. Jag har stått med på boplats i över två år nu utan napp.

    Finns det något annat sätt att hitta lägenhet på?
    Vart hittar man privatvärdar? Jag är så desperat nu att jag inte skulle ha några problem med att lägga ett par tusen svart till hyresvärden även om jag annars är emot sånt.

    Snälla, är det någon som lyckats få lägenhet på något annat sätt, gärna i Göteborg.

  • Svar på tråden Hur får man lägenhet?
  • Äldre 6 Aug 13:16
    #1

    Om du studerar kan du ju få hjälp genom nationerna

  • Äldre 6 Aug 13:20
    #2

    Fast kan du inte övertala din syster att behålla 4 an ett tag så att ni kan dela och så försöker ni att byta den 4 mot 2 mindre lägenheter? Många vill ju flytta ihop och vips så har ni varsin lägenhet. Känner flera som gjort så.En större mot 2 mindre.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 6 Aug 13:26
    #3
    ettplustack skrev 2009-08-06 13:16:19 följande:
    Om du studerar kan du ju få hjälp genom nationerna
    Jasså? Men ä-r det inte bara studentrum då? Vi har en son på tre år också så det känns inte som om det skulle fungera.
    M Y L F skrev 2009-08-06 13:20:55 följande:
    Fast kan du inte övertala din syster att behålla 4 an ett tag så att ni kan dela och så försöker ni att byta den 4 mot 2 mindre lägenheter? Många vill ju flytta ihop och vips så har ni varsin lägenhet. Känner flera som gjort så.En större mot 2 mindre.
    Jo, jag försöker. Säger att vi hade kunnat bo där tills hon hittar en etta om vi inte får bytt den. Enligt mamma så kommer vi inte få byta den för hyresvärden(privatvärd). En liten etta borde ju inte vara så svårt för henne att få relativt snabbt. Men hon tycker att varför ska hon välja det näst bästa när hon kan få det bästa med en gång typ...
  • Äldre 6 Aug 13:29
    #4
    Anonym skrev 2009-08-06 13:26:12 följande:
    Jo, jag försöker. Säger att vi hade kunnat bo där tills hon hittar en etta om vi inte får bytt den. Enligt mamma så kommer vi inte få byta den för hyresvärden(privatvärd). En liten etta borde ju inte vara så svårt för henne att få relativt snabbt. Men hon tycker att varför ska hon välja det näst bästa när hon kan få det bästa med en gång typ...
    Så kan inte värden säga, vad har värden för skäl för det? Gå med i hyresgäst föreningen om ni redan inte är det så hjälper dom er.

    Det är bullshit att ni inte får byta, däremot så skall ju naturligtvis dom som ni skall byta med kunna visa upp som alla andra att dom klarar av att sköta sin hyra.
  • Verkli­gen
    Äldre 6 Aug 13:30
    #5

    Ring privata hyresvärdar.
    Alla kommuner brukar ha en lista över såna.
    Så har jag gjort, hyr aldrig via bolag utan tycker det vart lättast att hyra privat.


    ♥ BF 18 November 2009 ♥
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 6 Aug 13:35
    #6

    M Y L F skrev 2009-08-06 13:29:28 följande:


    Så kan inte värden säga, vad har värden för skäl för det? Gå med i hyresgäst föreningen om ni redan inte är det så hjälper dom er. Det är bullshit att ni inte får byta, däremot så skall ju naturligtvis dom som ni skall byta med kunna visa upp som alla andra att dom klarar av att sköta sin hyra.
    Inte? Får ta och kolla upp detta! För isf hade vi kunnat få iaf två st tvåor eller något. Jag bryr mig inte så mycket om storleken på lägenhet just nu så.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 6 Aug 13:35
    #7
    Verkligen skrev 2009-08-06 13:30:37 följande:
    Ring privata hyresvärdar. Alla kommuner brukar ha en lista över såna. Så har jag gjort, hyr aldrig via bolag utan tycker det vart lättast att hyra privat.
    Vet du vart man kan hitta såna listor? Jag har googlat men inte hittat något.
  • Verkli­gen
    Äldre 6 Aug 13:38
    #8
    Anonym skrev 2009-08-06 13:35:46 följande:
    Vet du vart man kan hitta såna listor? Jag har googlat men inte hittat något.
    Fråga på kommunen. Vet att Soc har såna listor med bara för att dom som går på soc sällan får hyra via bolag om dom har anmärkningar.

    Jag hörde mig för med folk och hittade även en lista på nätet. Men kommunen bör veta för dom personerna som hyr ut är ju listade som företagare.
    ♥ BF 18 November 2009 ♥
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 6 Aug 13:47
    #9
    Verkligen skrev 2009-08-06 13:38:41 följande:
    Fråga på kommunen. Vet att Soc har såna listor med bara för att dom som går på soc sällan får hyra via bolag om dom har anmärkningar. Jag hörde mig för med folk och hittade även en lista på nätet. Men kommunen bör veta för dom personerna som hyr ut är ju listade som företagare.
    Tack! Jag ska försöka kolla upp detta med en gång.
  • Äldre 6 Aug 13:50
    #10
    Anonym skrev 2009-08-06 13:26:12 följande:
    [citat]
    Jasså? Men ä-r det inte bara studentrum då? Vi har en son på tre år också så det känns inte som om det skulle fungera.

    Nej det finns studentlägenheter också
Svar på tråden Hur får man lägenhet?