• Hestra
    Äldre 14 Aug 10:04
    41987 visningar
    13 svar
    13
    41987

    Gamla ovanliga namn

    Letade namn i en gammal bok om svenska gods och gårdar. Här kommer en lista på mer eller mindre ovanliga (och mer eller mindre fina) namn som jag fann:

    Sissa, Severin, Aldor, Viktorina, Melosina, Eggert, Mildred, Adelina, Liana, Alger, Valdy, Emelia, Hjelton, Seved, Adele, Alfrida, Essme, Vendla, Amandus, Emrik, Osmin, Selda, Axelina, Conastance, Aster, Rosalid, Titus, Euren, Eugenia, Viva, Gusten, Elov, Alida, Albertina, Rubina, Armida, Eira, Lindor, Wide, Konstantina, Heiron, Elving, Amnelius, Ossian, Gideon, Inis, Stiven, Juliana, Sefanus, Teolinda, Tilia, Myrtel, Dale, Elvida, Uda, Gustava, Emerentia, Serafia, Axia, Anselm, Zakeus, Davida, Majna, Viktorius, Adina, Nimrod, Naime, Leontine, Tyko, Hättie, Eben, Allard, Majken, Renius, Axelia, Marvin, Dahlia, Amrod, Adin, Hadevyn, Vailis, Beryl, Florens, Ethel, Elmer, Bossel, Aline, Elon, Armida, Mabel, Leonard, Demar, Adina, Rosalin, Volmar, Justina, Lindor, Linder, Astor, Vasti, Manfred, Oktavia, Esse, Tullia, Kalna, Teresia, Gideon, Ossi, Axina, Hilmer, Vitalis, Didrik, Vigilius, Norma, Oland, Aura, Alfa, Dina, Hildur, Ika, Lucie, Sibeyl, Niol, Linnert, Altea, Licelia, Hardina, Ottilius, Adlina, Desideria, Nino, Vecilia, Villner, Gerker, Evar, Bille.

    Håll till godo! Hoppas någon kan hitta något användbart.

  • Svar på tråden Gamla ovanliga namn
  • jema
    Äldre 14 Aug 13:34
    #1

    Kul, det var många jag aldrig hört förut!

  • Jamirl
    Äldre 14 Aug 13:57
    #2

    Åh va kul att läsa. Norma har jag som tidigare favorit

  • Citron­meliss
    Äldre 14 Aug 20:31
    #3

    Kul
    Alfhild är i samma stil

  • Citron­meliss
    Äldre 14 Aug 20:32
    #4

    Esse, är det ett pojk- eller flicknamn?

  • Äldre 16 Aug 21:50
    #5

    Esse heter min far i andra namn, så jag antar att det är ett pojknamn :)

  • Hestra
    Äldre 17 Aug 11:36
    #6

    Jag hittade några fler namn:
    Thalia, Apollina, Dalin, Elva, Georgina, Otta, Odalia, Naida, Palma

    Boken är skriven 1939 så namnen är allt från 1800-tal tom 1930-tal. Ofta framkommer det inte om det är tilltalsnamn eller mellannamn, mans- eller kvinnonamn.

  • Stårsc­han
    Äldre 17 Aug 14:23
    #7

    Jag hittar inte Eufrosyna i listan. Inte Lucia heller.

    Manfred känner jag däremot en lillkille som heter.

  • Äldre 17 Aug 17:34
    #8
    Hestra skrev 2009-08-17 11:36:32 följande:
    Jag hittade några fler namn: Thalia, Apollina, Dalin, Elva, Georgina, Otta, Odalia, Naida, Palma Boken är skriven 1939 så namnen är allt från 1800-tal tom 1930-tal. Ofta framkommer det inte om det är tilltalsnamn eller mellannamn, mans- eller kvinnonamn.
    Vad är det för bok? *nyfiken*
  • Hestra
    Äldre 17 Aug 17:59
    #9

    Svenska gods och gårdar i Norra Kalmar län 1939. Jag har inte orkat gå igenom hela än, så det kanske dyker upp fler namn....

  • Äldre 17 Aug 18:10
    #10
    Hestra skrev 2009-08-17 17:59:16 följande:
    Svenska gods och gårdar i Norra Kalmar län 1939. Jag har inte orkat gå igenom hela än, så det kanske dyker upp fler namn....
    Okej
  • Hestra
    Äldre 19 Aug 07:42
    #11

    Här kommer ännu fler namn:
    Selim, Vendla, Silyi, Virmar, Veila, Dorrit, Nenni, Iva, Jonne, Nan, Reiford, Enny, Elesin, Stava, Tion, Adelia, Tora, Antilia, Karadotes, Eulalia, Hildor, Marna, Vännie, Amund, Vinny, Anetta, Anelia, Melba, Wale, Hilvi

  • Myran och vi
    Äldre 19 Aug 10:03
    #12

    Tekla hette min gammelfarmor!

  • drever
    Äldre 19 Aug 10:04
    #13

    bror ansgar wiking

Svar på tråden Gamla ovanliga namn