• Anonym (undra­r)
    Äldre 20 Aug 15:57
    2009 visningar
    3 svar
    3
    2009

    Vad kommer soc göra nu ?

    Hej har lite funderingar runt detta

    Jag har ett barn  med en man som inte har alla hästar hemma... jag har ensamvårdnad då det dömdes att han i princip knappt kan ta hand om sig själv... Han har då träffat en ny och och denne tjej hade ett litet barn sen innan efter ett tag då dom varit tillsammans och hon är gravid i 5 månaden så skadar han hennes barn så hon kastar ut han han blir ju anmäld till soc då dom måste åka till sjukhuset med barnet nu har det gått ett tag hon har fött deras gemensamma barn och allt verkade oki igen (han missbrukar) så dom har blivit ett par igen nu har han även skadat sitt eget barn och hon har kastat ut han.. denna gång ville hon inte anmäla till soc men dom blev det av en i familjen ändå vad kommer hända nu ? hon är orolig för detta jag förstår henne samtidigt som hon säger att hon vill aldrig mer se han...  Hur funkar det han har ju umgängesrätt till sina barn men i mitt fall har han inte velat se mitt barn på snart 2 år (villket jag är tacksam för då han inte är nån bra förebild på nått sätt) Men vad kommer soc göra med hennes barn komemr hon få nån typ utredning igen ? kommer han få träffa sin son nått mer (hon har även ensamvårdnad om deras barn ) eller kan soc sätta stopp för umgänget ?

    Klart jag är bekymrad över mitt barns halvsyskon då det far illa då det är med pappan... Och skulle pappan villja träffa mitt barn så kommer han aldrig att få träffa barnet utan mig eller att min man är med då man aldrig vet vad han kan göra .

  • Svar på tråden Vad kommer soc göra nu ?
  • Social­sekret­eraren
    Äldre 23 Aug 23:24
    #1

    Hej,

    Du undar vad socialtjänsten kommer att göra efter att en person i familjen gjort anmälan till socialtjänsten. När en anmälan når socialtjänsten gör den bedömning om utredning ska inledas eller inte. Denna bedömning görs på de uppgifter som socialtjänsten har, baserat på anmälan och samtal med barnets föräldrar. Man tittar här på samtliga barn i familjen.

    Du beskriver att du inte anser att pappan är lämplig att ha umgänge med barnen, mamman har ensam vårdnad vilket innebär att hon har rätt att fatta beslut kring barnen vilket då även handlar om umgänge med den andre föräldern. Om det inte är så att föräldrarna har avtal eller om det finns beslut från tingsrätten angående umgänge.
    Socialtjänsten har inte lagstöd i att stoppa umgänget, här handlar det om att mamman ska stoppa detta om det inte är lämpligt. Finns det beslut från tingsrätten eller avtal om umgänge med fadern bör då modern kontakta en familjerättsjurist angående detta.

    Med vänlig hälsning
    Camilla Johansson

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 24 Aug 10:42
    #2

    Tack för svar... Både jag och mannan till dessa barn vill ju våra barns bästa Mitt barn har ju ingen kontakt med denna "pappa"  längre och jag önskar att det fortsatte så då jag nu inte har någon tilllit till han för fem öre efter detta + att barnet alltid blir ett annat barn dom gånger barnet haft ungäng med han.... Mammans barn är ju så mkt mindre än mitt mitt kan ju prata och när barnet varit haft ungänge med pappan så har barnet berättat vad som hänt komentaren "han dricker hostmedicine " tycker jag kändes lite väl mkt då han har missbrukar problem... Så självklart kräver jag att någon annan är med men som sagt dom senaste två åren har han inte haft nått intresse för att träffa mitt barn

  • Social­sekret­eraren
    Äldre 25 Aug 22:57
    #3

    Hej,

    Tack för ditt svar. Skönt att höra att "den andra mamman" har stöd från dig.

    Mvh Camilla

Svar på tråden Vad kommer soc göra nu ?