• Babyba­lo
    Äldre 22 Aug 17:15
    335010 visningar
    193 svar
    193
    335010

    Ont under revbenen på höger sida!

    Jag har i en och en halv månad nu haft ont i magen på höger sida under revbensbågen. Det strålar även nedåt och bak mot ryggen... Jag har gjort ultraljud av njurar, lever,gallan och allt såg normalt ut. Jag har även varit hos gynekologen och uteslutit att det rör sig om något gynrelaterat.
    Börjar känna mig uppgiven nu! Är dessutom värsta sortens hypokondriker och inbillar mig nu att det är någon form av cancer jag har.
    Smärtan är molande och tryckande. Ofta gör det dessutom ont när jag trycker med handen längs höger sida.
    Är det någon som känner igen? Kan gallbesvär vara konstanta eller kommer de alltid i attacker?
    Är sååå rädd!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-17 08:09
    Hej allihop!
    Jag har läst i tråden nu att många undrar hur det går för mig.
    Jo, min smärta har blivit oerhört mycket bättre. Efter att jag gjorde min koloskopi, så kände jag mig lugnare och kunde börja "leva" med smärtan. Det gjorde på något sätt att den blev lättare att hantera.
    Innan var jag så vansinnigt rädd att jag var dödligt sjuk och det förvärrade definitivt smärtan för min del.
    Läkarna som jag träffat (ganska många...) har alla varit överens att det troligen handlar om IBS, även om mina symptom inte varit typiska.
    "Apelsinen" under revbensbågen kan jag fortfarande känna av ibland, främst när jag sitter ner, men på det stora hela så är det så mycket bättre.
    Den här tråden blev verkligen min räddning när det var som värst. Tack för det alla och lycka till med era besvär!

  • Svar på tråden Ont under revbenen på höger sida!
  • Mrs Winter
    Äldre 22 Aug 17:18
    #1

    Du kan ha besvär från gallan/gallgånagrna utan att det syns på röntgen.


    Ett påspacklat skal är ej allt.
  • Babyba­lo
    Äldre 22 Aug 17:22
    #2

    Tack för ditt svar! Vet du om man kan ha konstant värk av gallan? Brukar inte det vara mer attacker och emellan dessa mår man bra??

  • Mrs Winter
    Äldre 22 Aug 17:25
    #3

    Jag hade inte konstant värk.Men jag tycker du skall kontakta läkare igen.


    Ett påspacklat skal är ej allt.
  • Babyba­lo
    Äldre 22 Aug 17:27
    #4

    OK, tack!

  • Äldre 22 Aug 21:21
    #5

    Du kan ha grus i gallan och det kan vara så smått att det är lätt att missa på ett ultraljud men tillräckligt för att reta så det gör ont...
    Jag hade ruggiga anfall och slutade på sjukhus akut och en massa otäcka biverkningar men jag hade stenar i gallblåsan och gallgångar. Inte säkert att de gör något särskilt åt dina problem om det bara är grus men sök iaf och ta reda på vad det är!


    Hanna 050511 & lillebror bf 090919
  • Babyba­lo
    Äldre 22 Aug 22:02
    #6
    musli skrev 2009-08-22 21:21:15 följande:
    Du kan ha grus i gallan och det kan vara så smått att det är lätt att missa på ett ultraljud men tillräckligt för att reta så det gör ont...Jag hade ruggiga anfall och slutade på sjukhus akut och en massa otäcka biverkningar men jag hade stenar i gallblåsan och gallgångar. Inte säkert att de gör något särskilt åt dina problem om det bara är grus men sök iaf och ta reda på vad det är!
    Tack för ditt svar! Jag skall ta kontakt med VC på måndag!
  • Äldre 4 Sep 21:13
    #7

    Hej, hur har det gått?? Har nämligen lika symptom och har haft det i ett år. Har gjort UL, Datormografi, lungröntgen..utan att hitta orsaken. Jag har opererat bort gallan för 2 år sedan, så det kan inte vara den som spökar heller..

    Kram


    Milos Mamma
  • Äldre 4 Sep 21:36
    #8
    Bumms skrev 2009-09-04 21:13:11 följande:
    Hej, hur har det gått?? Har nämligen lika symptom och har haft det i ett år. Har gjort UL, Datormografi, lungröntgen..utan att hitta orsaken. Jag har opererat bort gallan för 2 år sedan, så det kan inte vara den som spökar heller.. Kram
    Ah, fast du har nog gallgångarna kvar och det kan bildas grus i dem också. Värt att tänka på kanske?
    Hanna 050511 & lillebror bf 090919
  • Äldre 4 Sep 21:49
    #9

    Gallan kan som flera här sagt ändå vara orsaken till smärtan. Annars tänkte jag på en annan sak, du har inte ett barn som du ofta bär på höften?

    När mina barn var små så bar jag dem ofta på höften (man behöver ju oftast ha en hand fri) och jag hade så otroligt ont i magen (högt upp och gjorde ont när jag tryckte), det onda gick även efter hela sidan och ut i ryggen. Jag var skiträdd för vad det var innan jag och en läkare till slut löste mysteriet, det var en muskel som var totalt felbelastad och slut efter allt höftbärande av barn. När jag började bära dem ordentligt så försvann smärtan.

  • Babyba­lo
    Äldre 4 Sep 21:55
    #10
    Bumms skrev 2009-09-04 21:13:11 följande:
    Hej, hur har det gått?? Har nämligen lika symptom och har haft det i ett år. Har gjort UL, Datormografi, lungröntgen..utan att hitta orsaken. Jag har opererat bort gallan för 2 år sedan, så det kan inte vara den som spökar heller..Kram
    Hej!Tråkigt att höra att du har lika... Jag vet fortfarande inte vad det är som ger mig de här symtomen.
    Läkaren tror inte att att det rör sig om någonting från gallan på mig. Dels så borde mina smärtor då vara mer attackvis, dels så borde de sett något på UL tyckte han.
    Han var lite inne på att det skulle vara besvär från tjocktarmen, men det tror inte jag riktigt på.
    Jag har också en superobehaglig känsla av att det liksom är något ivägen under höger revbensbåge. Det känns som att det är något som tar emot när jag tex böjer mig åt sidan.
    Läkaren på VC har känt och klämt på min mage utan att hitta något konstigt. Han har också tagit en mängd blodprover, bla sänka, leverprover, hb osv, men de var alla helt normala.
    Om en dryg vecka skall jag till urologen och se om det kan vara från ena njuren som besvären kommer... Usch, det är så jobbigt att inte veta vad det är som gör ont! Hur känns det för dig? Har du ont hela tiden?
Svar på tråden Ont under revbenen på höger sida!