• Babybalo

    Ont under revbenen på höger sida!

    Jag har i en och en halv månad nu haft ont i magen på höger sida under revbensbågen. Det strålar även nedåt och bak mot ryggen... Jag har gjort ultraljud av njurar, lever,gallan och allt såg normalt ut. Jag har även varit hos gynekologen och uteslutit att det rör sig om något gynrelaterat.
    Börjar känna mig uppgiven nu! Är dessutom värsta sortens hypokondriker och inbillar mig nu att det är någon form av cancer jag har.
    Smärtan är molande och tryckande. Ofta gör det dessutom ont när jag trycker med handen längs höger sida.
    Är det någon som känner igen? Kan gallbesvär vara konstanta eller kommer de alltid i attacker?
    Är sååå rädd!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-17 08:09
    Hej allihop!
    Jag har läst i tråden nu att många undrar hur det går för mig.
    Jo, min smärta har blivit oerhört mycket bättre. Efter att jag gjorde min koloskopi, så kände jag mig lugnare och kunde börja "leva" med smärtan. Det gjorde på något sätt att den blev lättare att hantera.
    Innan var jag så vansinnigt rädd att jag var dödligt sjuk och det förvärrade definitivt smärtan för min del.
    Läkarna som jag träffat (ganska många...) har alla varit överens att det troligen handlar om IBS, även om mina symptom inte varit typiska.
    "Apelsinen" under revbensbågen kan jag fortfarande känna av ibland, främst när jag sitter ner, men på det stora hela så är det så mycket bättre.
    Den här tråden blev verkligen min räddning när det var som värst. Tack för det alla och lycka till med era besvär!

  • Svar på tråden Ont under revbenen på höger sida!
  • Babybalo
    Bumms skrev 2009-09-05 20:00:17 följande:
    Men gu va konstigt! Jag har en 3,5 åring så jag bär inte så mycket längre, och kan verkligen en svullen muskel kunna hålla i sig i ett år utan att varken bli sämre eller bättre?Och det är ju som du säger att det känns som något är i "vägen", känns som det sitter en apelsin under revbenen typ Vi får väl hålla lite kontakt tycker jag under vidare utredningar!Kram
    Exakt! En apelsin under revbenen- precis så är det det känns!! Är livrädd att det skulle vara en tumör... Vi måste verkligen hålla kontakten här för att se om vi kommer fram till något. Det låter ju onekligen som att våra problem är snarlika... Orkar inte gå omkring och ha så här ont hela tiden, och att dessutom inte veta vad det beror på. Blir galen!
    Kram!
  • Babybalo
    Jänkmamma skrev 2009-09-07 13:17:58 följande:
    När jag har problem med magkatarren så får jag ont på höger sida under revbenen, det hugger i attacker
    Ok, kommer smärtan bara attackvis eller har du även ont hela tiden? Min smärta finns där hela tiden och det känns som att det är någonting som tar emot under höger revbensbåge...
  • April Mamma

    En till med ont på samma ställe...

    Mitt började för ca 1år sedan, fick jätteont i höger sida, magen och ryggen/midjan...liksom en strålande smärta. Har även som klåda över det området (mest vid midjan) så jag sökte läkare som undersökte o hade noll aning om vad det kunde vara...nått muskelärt trodde hon..men det känns mer som om att det kommer från nått organ.
    Jag fick göra en lungröntgen samt ultraljud på organ (Vet dock inte vilka, men han såg fett i levern så jag antar att han undersökte den i alla fall =))
    Fick Voltaren utskrivet, det kan ha hjälpt men jag vet inte..det kom ju tillbaka snabbt igen.
    I början gjorde det mest ont när jag satt eller låg på sidan..

    Blev sedan ef några veckor gravid och kände även då av smärtan dagligen...och gör det nu med.
    Har även fått som domningar på höger sida av ryggen(lite i magområdet också) samt en konstig ilande smärta på en del av ryggraden.
    (Blev stucken 10 ggr i ryggen under förlossningen(eda) samt fick göra en bloodpatch så jag vet inte om den smärtan kommer från det...Men det är lustigt art domningarna kommer just på höger sida där det andra "onda" känns.

    Har funderat på om det kan vara gallan eller njursten osv, men jag har ju inte dom där attackerna utan mer molande/tryckande/svidande ont.

    Har haft magkatarr i unga år, så det är inte någon sådan smärta..det sitter ju på ett annat ställe.

    Det "lustiga" är ju att min pappa har typ samma symtom...han har haft det i ca 10 år...

    Vad sjutton kan det vara..?! Tankarna rusar ju i väg att man skall ha cancer i bukspottskörteln eller nått liknade...Men förhoppningsvis så är det inte det =)

    Blev ett långt o virrigt inlägg...hoppas att nån orkade läsa =)

  • Babybalo

    April Mamma skrev 2009-09-10 11:41:37 följande:


    En till med ont på samma ställe...Mitt började för ca 1år sedan, fick jätteont i höger sida, magen och ryggen/midjan...liksom en strålande smärta. Har även som klåda över det området (mest vid midjan) så jag sökte läkare som undersökte o hade noll aning om vad det kunde vara...nått muskelärt trodde hon..men det känns mer som om att det kommer från nått organ.Jag fick göra en lungröntgen samt ultraljud på organ (Vet dock inte vilka, men han såg fett i levern så jag antar att han undersökte den i alla fall =))Fick Voltaren utskrivet, det kan ha hjälpt men jag vet inte..det kom ju tillbaka snabbt igen.I början gjorde det mest ont när jag satt eller låg på sidan..Blev sedan ef några veckor gravid och kände även då av smärtan dagligen...och gör det nu med.Har även fått som domningar på höger sida av ryggen(lite i magområdet också) samt en konstig ilande smärta på en del av ryggraden.(Blev stucken 10 ggr i ryggen under förlossningen(eda) samt fick göra en bloodpatch så jag vet inte om den smärtan kommer från det...Men det är lustigt art domningarna kommer just på höger sida där det andra "onda" känns.Har funderat på om det kan vara gallan eller njursten osv, men jag har ju inte dom där attackerna utan mer molande/tryckande/svidande ont.Har haft magkatarr i unga år, så det är inte någon sådan smärta..det sitter ju på ett annat ställe.Det "lustiga" är ju att min pappa har typ samma symtom...han har haft det i ca 10 år...Vad sjutton kan det vara..?! Tankarna rusar ju i väg att man skall ha cancer i bukspottskörteln eller nått liknade...Men förhoppningsvis så är det inte det =)Blev ett långt o virrigt inlägg...hoppas att nån orkade läsa =)
    Hej! Tråkigt att du också har ont... Ja, mina tankar skenar iväg också! Jag har ont hela tiden och det känns som att någonting sitter ivägen eller hur jag nu skall förklara... Som att det finns något under revbensbågen som inte skall finnas där! Jag har tagit en massa blodprover samt gjort ultraljud. Läkaren har också känt och klämt på magen och tror att det kanske kan vara tarmarna som spökar. Det tror inte jag-det känns inte så! På tisdag skall jag till urologen för att kolla om smärtan beror på njuren. På mitt ultraljud upptäcktes nämligen att jag har en rörlig njure på höger sida. Men det borde inte ge några symtom säger de... Vet varken ut eller in, men det är så jobbigt att inte veta vad smärtan beror på... Är dessutom värsta sortens hypokondriker, så det här är hur jobbigt som helst!
  • April Mamma
    Babybalo skrev 2009-09-10 12:57:30 följande:
    April Mamma skrev 2009-09-10 11:41:37 följande: Hej! Tråkigt att du också har ont... Ja, mina tankar skenar iväg också! Jag har ont hela tiden och det känns som att någonting sitter ivägen eller hur jag nu skall förklara... Som att det finns något under revbensbågen som inte skall finnas där! Jag har tagit en massa blodprover samt gjort ultraljud. Läkaren har också känt och klämt på magen och tror att det kanske kan vara tarmarna som spökar. Det tror inte jag-det känns inte så! På tisdag skall jag till urologen för att kolla om smärtan beror på njuren. På mitt ultraljud upptäcktes nämligen att jag har en rörlig njure på höger sida. Men det borde inte ge några symtom säger de... Vet varken ut eller in, men det är så jobbigt att inte veta vad smärtan beror på... Är dessutom värsta sortens hypokondriker, så det här är hur jobbigt som helst!
    Jobbigt..
    Vad gör man åt en rörlig njure?

    Min läkare trodde inte att det kom från tarmarna.

    Hur känns ditt "onda", som ständig värk eller som mer molnade/tryckande smärtan ?
    Jag har ju också ont runt/under revbensbågen..trycker jag där med fingrarna så känns det som om att jag trycker på något, inte en hård knöl men typ som hårt brosk kanske...svårt att förklara =)

    Jag tror att har man ont/känner smärta/obehag dagligen så blir man nog till slut lite hypokondrisk ...jag nar googlat en massa...säkert dumt men men..
  • Bumms

    Hej TS, hur har det gått för dig??

    Jag ska ringa HC i morgon för ÄNNu ett besök, nu är jag less på detta, och börjar även känna av ångest attacker på kvällarna pga oro, vill bara veta att allt är ok!

    Kram på dig


    Milos Mamma
  • Babybalo
    Bumms skrev 2009-09-16 21:23:33 följande:
    Hej TS, hur har det gått för dig??Jag ska ringa HC i morgon för ÄNNu ett besök, nu är jag less på detta, och börjar även känna av ångest attacker på kvällarna pga oro, vill bara veta att allt är ok!Kram på dig
    Hej! Vad bra att du går iväg igen och kollar. Man mår ju såå dåligt av att ha det så här. Jag känner också av ångest och är superorolig. Jag var hos urologen igår för att kolla om mitt onda kommer ifrån njurarna på något sätt. Läkaren trodde inte det men skickade en remiss till röntgen. Så nu ska jag snart (förhoppningsvis inom ett par veckor iaf) få göra en datortomografi av hela buken inklusive njurar, galla lever osv... Det känns oroligt men samtidigt skönt att få det gjort.
    Uppdatera gärna när du varit hos läkaren. Lycka till!
    Kram på dig också!
  • eraplai
    Babybalo skrev 2009-08-22 17:15:26 följande:
    Jag har i en och en halv månad nu haft ont i magen på höger sida under revbensbågen. Det strålar även nedåt och bak mot ryggen... Jag har gjort ultraljud av njurar, lever,gallan och allt såg normalt ut. Jag har även varit hos gynekologen och uteslutit att det rör sig om något gynrelaterat.Börjar känna mig uppgiven nu! Är dessutom värsta sortens hypokondriker och inbillar mig nu att det är någon form av cancer jag har.Smärtan är molande och tryckande. Ofta gör det dessutom ont när jag trycker med handen längs höger sida.Är det någon som känner igen? Kan gallbesvär vara konstanta eller kommer de alltid i attacker?Är sååå rädd!!
    Mycket troligt har du Tietze´s syndrom, en ofarlig inflammation i revbensbrosket. Har själv haft dessa symptom ett flertal gånger under 30 års tid. Brukar gå över av sig självt efter några veckor eller mer.
    www.google.se/search&q=Tietze%C2%B4s+syndrom&meta=
    /Peder
  • Babybalo
    eraplai skrev 2009-09-21 12:03:06 följande:
    Mycket troligt har du Tietze´s syndrom, en ofarlig inflammation i revbensbrosket. Har själv haft dessa symptom ett flertal gånger under 30 års tid. Brukar gå över av sig självt efter några veckor eller mer.www.google.se/search&q=Tietze%C2%B4s+sy...=/Peder
    Tack för ditt svar! Jag tror inte att det är Tietzes syndrom jag har... Jag är inte alls öm på revbenen när jag tar där utan detta är liksom under revbensbågen, inne i kroppen. Det känns som att något där inne ligger och trycker, som om det skulle finnas en tennisboll inklämd under revbenen. Är livrädd att det är en tumör, men man har gjort ultraljud och inget konstigt hittades. Nu väntar jag på att få göra en datortomografi på buken om tre veckor... Tack iaf!
Svar på tråden Ont under revbenen på höger sida!