• Babyba­lo
    Äldre 22 Aug 17:15
    334988 visningar
    193 svar
    193
    334988

    Ont under revbenen på höger sida!

    Jag har i en och en halv månad nu haft ont i magen på höger sida under revbensbågen. Det strålar även nedåt och bak mot ryggen... Jag har gjort ultraljud av njurar, lever,gallan och allt såg normalt ut. Jag har även varit hos gynekologen och uteslutit att det rör sig om något gynrelaterat.
    Börjar känna mig uppgiven nu! Är dessutom värsta sortens hypokondriker och inbillar mig nu att det är någon form av cancer jag har.
    Smärtan är molande och tryckande. Ofta gör det dessutom ont när jag trycker med handen längs höger sida.
    Är det någon som känner igen? Kan gallbesvär vara konstanta eller kommer de alltid i attacker?
    Är sååå rädd!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-17 08:09
    Hej allihop!
    Jag har läst i tråden nu att många undrar hur det går för mig.
    Jo, min smärta har blivit oerhört mycket bättre. Efter att jag gjorde min koloskopi, så kände jag mig lugnare och kunde börja "leva" med smärtan. Det gjorde på något sätt att den blev lättare att hantera.
    Innan var jag så vansinnigt rädd att jag var dödligt sjuk och det förvärrade definitivt smärtan för min del.
    Läkarna som jag träffat (ganska många...) har alla varit överens att det troligen handlar om IBS, även om mina symptom inte varit typiska.
    "Apelsinen" under revbensbågen kan jag fortfarande känna av ibland, främst när jag sitter ner, men på det stora hela så är det så mycket bättre.
    Den här tråden blev verkligen min räddning när det var som värst. Tack för det alla och lycka till med era besvär!

  • Svar på tråden Ont under revbenen på höger sida!
  • Äldre 12 Oct 22:16
    #71
    Babybalo skrev 2009-10-12 22:00:33 följande:
    JAAAAA! Nu ikväll (!) ringde läkaren och meddelade att datortomografin som jag gjorde i fredags var helt normal! Man kollade nedre delen av lungorna, levern, njurarna,gallblåsan, mjälten, bukspottkörteln, ja rubbet, och det fanns inget patologiskt eller avvikande öht! Är verkligen såå lättad! Samtidigt så undrar man ju vad det är som orsakar alla symptom... Nu ska jag njuta av att inget allvarligt syntes och sedan ska jag ta kontakt med husläkaren i slutet av veckan för att se hur vi ska gå vidare. Jag tror att han kanske vill skicka mig på en gastroskopi. Kram på er!
    Åh vad härligt!!!!! Skönt för dig! Jag skulle också vilja göra en datortomografi men jag får nog vänta tills efter förlossningen antar jag.
  • Äldre 12 Oct 23:06
    #72
    Babybalo skrev 2009-10-12 22:00:33 följande:
    JAAAAA! Nu ikväll (!) ringde läkaren och meddelade att datortomografin som jag gjorde i fredags var helt normal!Man kollade nedre delen av lungorna, levern, njurarna,gallblåsan, mjälten, bukspottkörteln, ja rubbet, och det fanns inget patologiskt eller avvikande öht! Är verkligen såå lättad! Samtidigt så undrar man ju vad det är som orsakar alla symptom...Nu ska jag njuta av att inget allvarligt syntes och sedan ska jag ta kontakt med husläkaren i slutet av veckan för att se hur vi ska gå vidare. Jag tror att han kanske vill skicka mig på en gastroskopi.Kram på er!
    Åhhh va glad jag blir att höra det!! Gu va skönt! Jag fick ju även samma svar i våras när jag gjorde datormografi, och det var ju jättebra. Men det gör ju fortfarande "ont" så man undrar ju såklart vad det kan vara!

    På fredag har jag en ny tid till vårdcentralen, så får jag väl se vad dom hittar på, ett nytt UL skulle jag vilja göra. Jag vet att jag har massor med knölar under revbensbågen som gör jätteont när man tar på dem, dessa kan vara s.k lipom (fettknölar) och dom kan göra ont, så jag undrar om det kan vara dom!?

    Men guuu va lättad jag är för din skull, vet precis hur det känns att vänta på att läkaren ska ringa med besked, det är RIKTIGT jobbigt!

    Stor kram till dig!
    Milos Mamma
  • Babyba­lo
    Äldre 12 Oct 23:23
    #73

    Tack för era svar!
    Ja, detär så himla skönt att det inte visade på något allvarligt, men samtidigt så är det ju jobbigt att inte veta vad smärtan beror på...

    Bumms, jag har också mängder av lipom/fettknölar i magen, särskilt runt och under revbensbågen. Jag tog prov (finnålspunktion) på ett par av dem för många år sedan för att jag var orolig och det var just fettknölar visade det sig. En del av dessa ömmar också och jag minns att läkaren sa till mig att de ofta gör det om det finns blodkärl i dem...

    Tack snälla för er omtanke!

    Kram kram!

  • Pinkmo­e
    Äldre 12 Oct 23:25
    #74

    vet inte om någon skrivit det redan nu men jag hade ont på ungefär samma ställe och det strålade ut i ryggen, detta visade sej vara magsår och gick över efter två veckors behandling av losec..

  • Babyba­lo
    Äldre 12 Oct 23:27
    #75

    Förresten, Bumms, lycka till på fredag! Hoppas att läkaren låter dig göra ytterligare ett UL!
    Nu ska jag gå och sova efter den här pärsen. Gonatt!

  • MoSv74
    Äldre 14 Oct 21:48
    #76

    Hej tjejer!
    Babybalo! Vad GLAD jag blir för din skull att det inte var nåt farligt eler konstigt!
    Vet ju att du varit orolig!
    Hoppas du får reda på vad din smärta beror på.
    Kram!

  • April Mamma
    Äldre 1 Nov 14:56
    #77

    Hej tjejer...

    Hur mår ni? Fortf samma symtom?

    Jag var på ul för ett tag sedan men han såg inget konstigt...tyckte dock att han var rätt snabb, tror att hela undersökningen tog 4-5 min. Det stod på min kallelse att även njurar skulle kollas...men jag tror inte att han kollade dem...om man nu inte kan se dem via magen..?! Trodde att man kollade dem när man låg på sidan eller magen...

    Har inte hört av läkaren..trodde att dom skulle ringa upp en ang blodproverna o ul..men inte. Får väl ringa själv o boka en ny tid..för jag tänker inte gilla läget att må så här.

  • Äldre 1 Nov 17:00
    #78
    April Mamma skrev 2009-11-01 14:56:58 följande:
    Hej tjejer...Hur mår ni? Fortf samma symtom?Jag var på ul för ett tag sedan men han såg inget konstigt...tyckte dock att han var rätt snabb, tror att hela undersökningen tog 4-5 min. Det stod på min kallelse att även njurar skulle kollas...men jag tror inte att han kollade dem...om man nu inte kan se dem via magen..?! Trodde att man kollade dem när man låg på sidan eller magen...Har inte hört av läkaren..trodde att dom skulle ringa upp en ang blodproverna o ul..men inte. Får väl ringa själv o boka en ny tid..för jag tänker inte gilla läget att må så här.
    Jag har fortfarande domningar under revbenet så fort jag äter eller dricker något och ibland gör det onst också. Jag har gjort UL och då kollade läkaren gallan, gallgångar, lever och njure.
  • Babyba­lo
    Äldre 1 Nov 19:05
    #79

    Hej tjejer! Jag har fortfarande ont... Mina besvär har börjat gå ut lite mer mot ryggen också och ibland känns det som att det hänger ihop lite. Kanske belastar jag lite snett nu iom med mina smärtor så att jag åkt på muskelbesvär från rygg och höft också!??
    Aprilmamma, när man gjorde ul på mina njurar så gjorde man det på framsidan av magen. Jag har däremot varit med min dotter på UL av hennes njurar och då gjorde de det på ryggen. Vet inte om det hänger samman med att min njure är rörlig och att man då ser den tydligt från framsidan...
    Min läkare säger att jag skall avvakta. Man har gjort datortomografi och så mycket mer kan inte göras menar han. Men vad sjutton!? Ska man bara gå här och ha ont då, månad efter månad?

    Hoppas att ni alla känner er bättre!!

  • Äldre 2 Nov 00:26
    #80

    Hej
    Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite grann. Jag sökte på fettknölar och hamnade här...
    Det är såhär, jag är så hypokondrisk man kan bli och jag är livrädd för läkare. Jag har sedan ca 1,5 år tillbaka en knöl på vänster revben. Har som inte oroat mig över den först nu! Jag tror inte den har vuxit avsevärt, den ligger mellan två revben, långt ner, nästan vid revbensbågen, är i storlek av en liten vindruva, det går liksom och trycka upp den på själva revbenet. Den har inte ömmat sådär jätte mycket men efter en panikattack igår natt och ca 3 h klämmande ömmar den som tusan och har även svullit lite grann, jag har även något liknande på höger revben(nyss upptäckt) men inte lika stort. Jag har bett min pappa å syster känna men de hade jätte svårt och känna av den. Men den är där och jag hoppas naturligtvis att det är en fettknöl. Å läste här att några av er har dessa, så därför undrar jag hur vet man om det är en fettknöl? Jag vill helst inte gå till läkaren (fobi) men är det de ända sättet? Är livrädd för att det är cancer Hur vanligt är det med fettknölar och kan de ha storleken av en vindruva. Jag tycker ofta att jag kan känna mig öm på revbenen är detta normalt?
    Förlåt att jag tog över men detta var i princip enda sökträffen jag fick, google vågar jag mig inte på för då kommer ju cancer fram direkt

Svar på tråden Ont under revbenen på höger sida!