• Babyba­lo
    Äldre 22 Aug 17:15
    334973 visningar
    193 svar
    193
    334973

    Ont under revbenen på höger sida!

    Jag har i en och en halv månad nu haft ont i magen på höger sida under revbensbågen. Det strålar även nedåt och bak mot ryggen... Jag har gjort ultraljud av njurar, lever,gallan och allt såg normalt ut. Jag har även varit hos gynekologen och uteslutit att det rör sig om något gynrelaterat.
    Börjar känna mig uppgiven nu! Är dessutom värsta sortens hypokondriker och inbillar mig nu att det är någon form av cancer jag har.
    Smärtan är molande och tryckande. Ofta gör det dessutom ont när jag trycker med handen längs höger sida.
    Är det någon som känner igen? Kan gallbesvär vara konstanta eller kommer de alltid i attacker?
    Är sååå rädd!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-17 08:09
    Hej allihop!
    Jag har läst i tråden nu att många undrar hur det går för mig.
    Jo, min smärta har blivit oerhört mycket bättre. Efter att jag gjorde min koloskopi, så kände jag mig lugnare och kunde börja "leva" med smärtan. Det gjorde på något sätt att den blev lättare att hantera.
    Innan var jag så vansinnigt rädd att jag var dödligt sjuk och det förvärrade definitivt smärtan för min del.
    Läkarna som jag träffat (ganska många...) har alla varit överens att det troligen handlar om IBS, även om mina symptom inte varit typiska.
    "Apelsinen" under revbensbågen kan jag fortfarande känna av ibland, främst när jag sitter ner, men på det stora hela så är det så mycket bättre.
    Den här tråden blev verkligen min räddning när det var som värst. Tack för det alla och lycka till med era besvär!

  • Svar på tråden Ont under revbenen på höger sida!
  • Babyba­lo
    Äldre 2 Nov 11:42
    #81
    Allies skrev 2009-11-02 00:26:29 följande:
    HejHoppas det är okej att jag lånar tråden lite grann. Jag sökte på fettknölar och hamnade här...Det är såhär, jag är så hypokondrisk man kan bli och jag är livrädd för läkare. Jag har sedan ca 1,5 år tillbaka en knöl på vänster revben. Har som inte oroat mig över den först nu! Jag tror inte den har vuxit avsevärt, den ligger mellan två revben, långt ner, nästan vid revbensbågen, är i storlek av en liten vindruva, det går liksom och trycka upp den på själva revbenet. Den har inte ömmat sådär jätte mycket men efter en panikattack igår natt och ca 3 h klämmande ömmar den som tusan och har även svullit lite grann, jag har även något liknande på höger revben(nyss upptäckt) men inte lika stort. Jag har bett min pappa å syster känna men de hade jätte svårt och känna av den. Men den är där och jag hoppas naturligtvis att det är en fettknöl. Å läste här att några av er har dessa, så därför undrar jag hur vet man om det är en fettknöl? Jag vill helst inte gå till läkaren (fobi) men är det de ända sättet? Är livrädd för att det är cancer Hur vanligt är det med fettknölar och kan de ha storleken av en vindruva. Jag tycker ofta att jag kan känna mig öm på revbenen är detta normalt?Förlåt att jag tog över men detta var i princip enda sökträffen jag fick, google vågar jag mig inte på för då kommer ju cancer fram direkt

    Hej Allies, min gamla vän!
    Fettknölar på revbenen är väldigt vanliga, jag har många! En del människor har en ökad benägenhet att få de här sk lipomen. Fettknölar kan bli stora! Sist jag satt på VC och var hysterisk över några fettknölar så visade min läkare en som han själv hade på sidan av magen, stor som en pingisboll!!! Min man har en ovanför ena nyckelbenet som jag tvingade honom att göra en punktion på och det var också bara en fettknöl. Den är stor som en vindruva typ... Oroa dig inte! Men du måste försöka bli av med läkarskräcken!
    Kram
  • MoSv74
    Äldre 2 Nov 22:00
    #82
    Babybalo skrev 2009-11-01 19:05:41 följande:
    Hej tjejer! Jag har fortfarande ont... Mina besvär har börjat gå ut lite mer mot ryggen också och ibland känns det som att det hänger ihop lite. Kanske belastar jag lite snett nu iom med mina smärtor så att jag åkt på muskelbesvär från rygg och höft också!??Aprilmamma, när man gjorde ul på mina njurar så gjorde man det på framsidan av magen. Jag har däremot varit med min dotter på UL av hennes njurar och då gjorde de det på ryggen. Vet inte om det hänger samman med att min njure är rörlig och att man då ser den tydligt från framsidan... Min läkare säger att jag skall avvakta. Man har gjort datortomografi och så mycket mer kan inte göras menar han. Men vad sjutton!? Ska man bara gå här och ha ont då, månad efter månad?Hoppas att ni alla känner er bättre!!
    Hejsan.
    Det låter som du belastar som jag gjort i många år.
    När jag har gjort ultraljud på min njure så har jag gjort det liggandes på rygg och även på sidan.
    Och NEJ!! Självklart ska man inte gå och ha ont jämt!
    Tycker dom gör det lätt för sej,läkarna när dom säger att det inte finns nåt att göra.
    Har ni tagit några prover på njurfunktionen?
  • Babyba­lo
    Äldre 3 Nov 11:54
    #83
    MoSv74 skrev 2009-11-02 22:00:09 följande:
    Hejsan.Det låter som du belastar som jag gjort i många år.När jag har gjort ultraljud på min njure så har jag gjort det liggandes på rygg och även på sidan.Och NEJ!! Självklart ska man inte gå och ha ont jämt!Tycker dom gör det lätt för sej,läkarna när dom säger att det inte finns nåt att göra.Har ni tagit några prover på njurfunktionen?
    Hej igen!!
    Ja, läkarna gör det lätt för sig! Alla läkare jag träffat är ju helt överens om att det inte är min njure som ställer till med besvär. Den såg heeelt normal, frisk och fin ut på datortomografin och njurfunktionsproverna har varit strålande... Jag vet varken ut eller in!? Det enda jag vet är att jag har ONT! Nu strålar det ner i höger ben också, men det kan nog mycket väl vara att jag har belsatat helt fel nu de här månaderna sedan jag började få ont.
    Hu mår du? Har du fått någon mer hjälp med njuren? Kram!
  • Äldre 3 Nov 13:27
    #84

    Tack babybalo Det är ju inte första gången du ger mig ljus i mörkret Skönt å höra att man inte är ensam. Får jag fråga hur stora dina fettknölar är?
    Jag blir ledsen och höra att du går omkring med smärta! Hoppas innerligt att de kan komma fram till vad det beror på...Äter du något smärtstillande? Kram

  • MoSv74
    Äldre 4 Nov 21:26
    #85
    Babybalo skrev 2009-11-03 11:54:31 följande:
    Hej igen!!Ja, läkarna gör det lätt för sig! Alla läkare jag träffat är ju helt överens om att det inte är min njure som ställer till med besvär. Den såg heeelt normal, frisk och fin ut på datortomografin och njurfunktionsproverna har varit strålande... Jag vet varken ut eller in!? Det enda jag vet är att jag har ONT! Nu strålar det ner i höger ben också, men det kan nog mycket väl vara att jag har belsatat helt fel nu de här månaderna sedan jag började få ont.Hu mår du? Har du fått någon mer hjälp med njuren? Kram!
    Hej hej!
    Det strålar ner i mitt höger ben oxå.Min höger fot har börjat svullna oxå.Pirrar och domnar i den.Samlar även lite vätska i höger underben.Men jag vet verkligen inte om det har med njuren att göra....
    Fick svar från Umeå igår.....han tycker "det ser ut som njuren inte är lös" när han tittar på mina röntgenblider.
    I sommras fick ajg ju brev från röntgen att den ÄR lös!
    Jag fattar inget????
    Och så tänker inte mitt Landsting betala för en resa till Umeå eller.....
    Han(läkaren i Umeå) tror att jag har ont av ärrvävnad efter mina operationer och att det brukar bli succesivt bättre med åren.Men min smärta blir ju värre!!!
    Allt känns så hopplöst nu....vet inte vad jag ska göra eller vart jag ska vända mej?
    Det enda jag vill är att slippa ha ont!!! Sen om njuren sitter nere i tårna eller uppe i huvvet det skiter jag i!!!
  • Babyba­lo
    Äldre 4 Nov 21:35
    #86
    MoSv74 skrev 2009-11-04 21:26:32 följande:
    Hej hej!Det strålar ner i mitt höger ben oxå.Min höger fot har börjat svullna oxå.Pirrar och domnar i den.Samlar även lite vätska i höger underben.Men jag vet verkligen inte om det har med njuren att göra....Fick svar från Umeå igår.....han tycker "det ser ut som njuren inte är lös" när han tittar på mina röntgenblider.I sommras fick ajg ju brev från röntgen att den ÄR lös!Jag fattar inget????Och så tänker inte mitt Landsting betala för en resa till Umeå eller.....Han(läkaren i Umeå) tror att jag har ont av ärrvävnad efter mina operationer och att det brukar bli succesivt bättre med åren.Men min smärta blir ju värre!!!Allt känns så hopplöst nu....vet inte vad jag ska göra eller vart jag ska vända mej?Det enda jag vill är att slippa ha ont!!! Sen om njuren sitter nere i tårna eller uppe i huvvet det skiter jag i!!!
    Åhhh nej!!! Ser ut som att den inte är lös!?? Men den ÄR ju det! Inte borde ärrvävnaden göra ondare och ondare... Stackars dig, förstår verkligen att det känns hopplöst! Stå på dig gentemot läkaren i Umeå, säg att du vill opereras. Kan du inte be om att få göra ytterligare UL både i stående och liggande där man kan få svart på vitt att njuren faktiskt är lös!?
    Det är ju inte mänskligt att gå omkring och ha ont varje dag...
    Ge dig inte! Många kramar!
  • Babyba­lo
    Äldre 4 Nov 21:42
    #87
    Allies skrev 2009-11-03 13:27:16 följande:
    Tack babybalo Det är ju inte första gången du ger mig ljus i mörkret Skönt å höra att man inte är ensam. Får jag fråga hur stora dina fettknölar är? Jag blir ledsen och höra att du går omkring med smärta! Hoppas innerligt att de kan komma fram till vad det beror på...Äter du något smärtstillande? Kram
    Jag har ju som sagt ganska många fettknölar. Några är små som ärtor, andra som vindruvor typ. De syns inte, men känns tydligt när man tar på dem. Det är mycket mycket vanligt med fettknölar och helt ofarligt.
    Det är verkligen otroligt tröttsamt att gå omkring med smärta hela tiden... Som den gamla hypokondriker jag är så skenar fantasin förstås !!
    Kram!
  • Äldre 4 Nov 23:08
    #88
    Babybalo skrev 2009-11-04 21:42:10 följande:
    Jag har ju som sagt ganska många fettknölar. Några är små som ärtor, andra som vindruvor typ. De syns inte, men känns tydligt när man tar på dem. Det är mycket mycket vanligt med fettknölar och helt ofarligt.Det är verkligen otroligt tröttsamt att gå omkring med smärta hela tiden... Som den gamla hypokondriker jag är så skenar fantasin förstås !!Kram!
    Ja min knöl syns inte heller men känns tydligt...Förstår att det måste vara otroligt tröttsamt å gå omkring med smärta Om de bara kunde komma på vad sjutton de beror på! Jag har inte läst hela tråden men som jag förstår så har du gjort både röntgen å ul så du behöver ju inte oroa dig för något allvarligt! Men jag förstår att det är svårt å tänka så när man har ont.. KRAM
  • MoSv74
    Äldre 8 Nov 15:06
    #89
    Babybalo skrev 2009-11-04 21:35:25 följande:
    Åhhh nej!!! Ser ut som att den inte är lös!?? Men den ÄR ju det! Inte borde ärrvävnaden göra ondare och ondare... Stackars dig, förstår verkligen att det känns hopplöst! Stå på dig gentemot läkaren i Umeå, säg att du vill opereras. Kan du inte be om att få göra ytterligare UL både i stående och liggande där man kan få svart på vitt att njuren faktiskt är lös!?Det är ju inte mänskligt att gå omkring och ha ont varje dag...Ge dig inte! Många kramar!
    Har en läkartid på onsdag till "min" läkare här på Våc....får se vad hon säger....
    Sen var det ju så att Skövde inte betalar min resa till Umeå....även om jag fått remiss....
    Usch! Känns inget roligt alls....
    Ungefär som ingen vågar ta tag i dethär...eller vad är det annars?
    Tror dom mej inte?
    Tankarna maler och maler i huvvet på mej hela tiden....

    Hur går det för dej,då?
    Har du hört nåt mer från läkaren? Får Du nån hjälp?
  • April Mamma
    Äldre 8 Nov 16:16
    #90

    Skönt att tråden lever vidare...

    Var till doktorn i fredags. Han vet inte alls vad mina symtom beror på så han skall skicka mitt ärende vidare till någon annan..kommer antagligen att få "kolla" tarmarna....känner mig lite "nervös" inför det. Är det lika obehagligt som det låter?

    Ni som har domningar i kroppen, har ni även problem med tex nacke, rygg osv?
    Jag domnar bort nu nästan dagligen i magen (höger sida) samt höger sida av ryggen, även i en del av ryggraden. Känner av det mest när jag har legat o sovit...man undrar ju vad det kommer i från??
    Har haft lite problem med höger axel sen tidigare samt att jag har s-formad skolios (visst rätt vanligt..) vilket gör att min rygg är rätt svag så mina funderingar är ju att domningarna har med det att göra..Man letar ju svar hela tiden =) Men det lustiga är ju att det domnar precis där som jag har haft ont i över ett år, domningarna kom ju för ca 3 mån sedan.

Svar på tråden Ont under revbenen på höger sida!