• Babyba­lo
    Äldre 22 Aug 17:15
    334987 visningar
    193 svar
    193
    334987

    Ont under revbenen på höger sida!

    Jag har i en och en halv månad nu haft ont i magen på höger sida under revbensbågen. Det strålar även nedåt och bak mot ryggen... Jag har gjort ultraljud av njurar, lever,gallan och allt såg normalt ut. Jag har även varit hos gynekologen och uteslutit att det rör sig om något gynrelaterat.
    Börjar känna mig uppgiven nu! Är dessutom värsta sortens hypokondriker och inbillar mig nu att det är någon form av cancer jag har.
    Smärtan är molande och tryckande. Ofta gör det dessutom ont när jag trycker med handen längs höger sida.
    Är det någon som känner igen? Kan gallbesvär vara konstanta eller kommer de alltid i attacker?
    Är sååå rädd!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-17 08:09
    Hej allihop!
    Jag har läst i tråden nu att många undrar hur det går för mig.
    Jo, min smärta har blivit oerhört mycket bättre. Efter att jag gjorde min koloskopi, så kände jag mig lugnare och kunde börja "leva" med smärtan. Det gjorde på något sätt att den blev lättare att hantera.
    Innan var jag så vansinnigt rädd att jag var dödligt sjuk och det förvärrade definitivt smärtan för min del.
    Läkarna som jag träffat (ganska många...) har alla varit överens att det troligen handlar om IBS, även om mina symptom inte varit typiska.
    "Apelsinen" under revbensbågen kan jag fortfarande känna av ibland, främst när jag sitter ner, men på det stora hela så är det så mycket bättre.
    Den här tråden blev verkligen min räddning när det var som värst. Tack för det alla och lycka till med era besvär!

  • Svar på tråden Ont under revbenen på höger sida!
  • Puchik­o
    Äldre 9 Nov 06:41
    #91

    Har oxå ont i buken vid samma ställe som du. Gjorde en ul för 1½ år sedan som inte visade något. De sa att om jag får vitt bajs ska jag komma tbx men inte tidigare. Nu har jag haft jätteont hela helgen. Ska ringa idag, är så orolig för jag fick veta att jag har järnbrist för ca 2 månader sedan som de inte vet orsaken till. Ska begära fler undersökningar!

  • Babyba­lo
    Äldre 9 Nov 13:35
    #92
    Puchiko skrev 2009-11-09 06:41:18 följande:
    Har oxå ont i buken vid samma ställe som du. Gjorde en ul för 1½ år sedan som inte visade något. De sa att om jag får vitt bajs ska jag komma tbx men inte tidigare. Nu har jag haft jätteont hela helgen. Ska ringa idag, är så orolig för jag fick veta att jag har järnbrist för ca 2 månader sedan som de inte vet orsaken till. Ska begära fler undersökningar!
    Hej! Tråkigt att du också har ont! Vi är ett stort gäng här nu med ont på ungefär samma ställe... Hur känns dina smärtor? Har du ont varje dag?
    Jag har obehag/ont i princip hela tiden. Mitt onda känns oftast som om någon knölat in en apelsin eller tennisboll under revbenen. Det trycker, skaver och tar emot när jag böjer mig osv...
    Angående dina låga järnvärden så är det ju väldigt vanligt med lågt hb hos kvinnor i fertil ålder som har mens. Säkert inget att oroa sig för, men ändå bra att kolla upp förstås.
    Uppdatera gärna när du pratat med läkaren. Lycka till!
  • Puchik­o
    Äldre 9 Nov 21:22
    #93

    det är ett konstant obehag med attacker av kramp.. de trodde idag på akuten att det var först gallblåseinflammation men värdena såg bra ut.. läkaren kände och tyckte knölen satt ytligt. Ska på Ultraljud imorgon.

  • Babyba­lo
    Äldre 9 Nov 21:50
    #94
    Puchiko skrev 2009-11-09 21:22:26 följande:
    det är ett konstant obehag med attacker av kramp.. de trodde idag på akuten att det var först gallblåseinflammation men värdena såg bra ut.. läkaren kände och tyckte knölen satt ytligt. Ska på Ultraljud imorgon.
    Vad är det för knöl du känner? Jag har en stor knöl under min högra revbensbåge och det är min njure jag känner ! Har gjort ultraljud och datortomografi på buken och allt ser normalt ut. Lycka till imorgon!
  • Puchik­o
    Äldre 9 Nov 22:04
    #95

    jag vet inte, fettknöl trodde dem.. =/ Njure? ojdå..

  • Äldre 10 Nov 11:45
    #96

    Jag undrar hur man ska veta om det är en fettknöl eller inte. Jag tycker att jag känner mer knölar mellan revbenen, är nu jätte öm pga av att jag tryckt och klämt. Men den knölen som känns mest tydligt, sitter ju som sagt mellan revbenen och inte i huden som man läser att fettknölar ska göra. Fy vad jag känner mig rädd, tänk om det är en tumör......

    Puchiko: Hur stor är din knöl?

  • Puchik­o
    Äldre 10 Nov 14:51
    #97

    Sådär då vet man vad man lider av, har något som kallas fettlever "leversteatos". De tror det beror på min övervikt så nu jävlar ska min livsstil förändras!! Vill inte få fler men av det.. Så jag har gått en runda med sambon.

    Tack för att ni finns tjejer!! Kram

  • April Mamma
    Äldre 10 Nov 15:27
    #98
    Puchiko skrev 2009-11-10 14:51:04 följande:
    Sådär då vet man vad man lider av, har något som kallas fettlever "leversteatos". De tror det beror på min övervikt så nu jävlar ska min livsstil förändras!! Vill inte få fler men av det.. Så jag har gått en runda med sambon. Tack för att ni finns tjejer!! Kram
    Ok, skönt med ett svar..

    Så fettlever kunde alltså framkalla dessa besvär..
    När jag gjorde ett ul förra året så såg läkaren fett i levern men sa inget om att det var det som kunde orsaka det onda..lät mest läskigt.
    Är det viktnedgång som är "botemedlet"?

    Jag gjorde ju ett nytt ul för några veckor sedan men den läkaren sa inget om det...
  • Babyba­lo
    Äldre 10 Nov 16:59
    #99
    Puchiko skrev 2009-11-10 14:51:04 följande:
    Sådär då vet man vad man lider av, har något som kallas fettlever "leversteatos". De tror det beror på min övervikt så nu jävlar ska min livsstil förändras!! Vill inte få fler men av det.. Så jag har gått en runda med sambon.Tack för att ni finns tjejer!! Kram
    Vad skönt att få ett svar! Vad gör man åt fettlever? Går det över om man går ner i vikt eller? Hur som helst så måste det ju vara underbart att veta vad smärtorna beror på . Kram!
  • Puchik­o
    Äldre 10 Nov 18:38

    superskönt att veta!!! vilken lättnad.. Det lät på läkaren att om jag går ner i vikt så slipper jag framtida problem som att jag ev. kommer få op bort levern. Det vill jag inte!!! Kram

Svar på tråden Ont under revbenen på höger sida!