• Anonym (undra­r)
    Äldre 24 Aug 17:53
    1409 visningar
    1 svar
    1
    1409

    delad vårdnad

    Hej

    undrar om detta med delad vårdnad

    jag har sen vårt barn föddes haft ensam vårdnad om vår son han är 11 år,
    han träffade honom inte förens han var 1 år sen var det varanna helg  efter mycket tjat från min sida (då han ej var speciellt intresserad)

    nu  säger han  att han vil ha delad, inget harr skett och jag har aldrig motarbetat honom på något sätt utan tvärtom mer tjatat att de ska träffas mer, sen 2 år tebax har han bott (efter mittt och barnets tjat) varannan vecka

    jag är inte så sugen på att ge honom delad vårdnad för jag tycker att jag har tagit han om honom som en riktigt förälder bör hela livet och inte han, kan lägga till att han har ett barn till med en annan kvinna (ej han sambo) och de barnet träffar han typ 3-4 gånger om året och vi bor alla i samma stora stad.

    HJÄLP vill veta vad som gäller

    om jag säger nej vad händer då får han vårdnad i alla fall????

  • Svar på tråden delad vårdnad
  • Social­sekret­eraren
    Äldre 25 Aug 22:01
    #1

    Hej,

    Jag ska försöka att svara på din fråga. Gemensam vårdnad förutsätter att föräldrarna/vårdnadshavarna har förmåga att samarbeta för barnets bästa. Man tänker även att det är en trygghet för ett barn att ha två vårdnadshavare istället för en.
    Om du som enskild vårdnadshavare säger nej till att skriva under om gemensam vårdnad hos skattemyndigheten, innebär det att pappan om han önskar driva frågan om gemensam vårdnad måste stämma dig.
    En stämning innebär att han kontaktar en jurist/advokat och kontakt sker med tingsrätten. Du måste då kontakta eget juridiskt ombud jurist/advokat som företräder dig. När föräldrar är oense om frågor som rör vårdnad, boende eller umgänge angående ett gemensamt barn ger tingsrätten kommunens familjerätt i uppdrag att utreda frågan. En vårdnadsutredning sker, samtal sker med respektive föräldrar, barn, eventuellt förskola/skola. Denna utredning utmynnar i att farmiljerätten tar ställning på något sätt utifrån vad som är bäst för barnet.

    Därefter sker förhandling i tingsrätten där frågan avgörs. Det är omöjligt för mig att svara på hur tingsrätten skulle döma. Jag föreslår att du diskuterar dessa frågor med familjerättsjurist.

Svar på tråden delad vårdnad