• Anonym (Kaffedraken)

    mobbning

    den lilla erfarenhet jag har av barn säger mig att barn som har vettiga föräldrar inte mobbar. Men om en 3 årig tjej utstuderande mobbar ett annat barn, vilket råkar var mitt, finns det då fog för att göra en anmälan till socialtjänsten?

    Mn tre åriga tjej har sedan ett år tillbaka stått ut med slag, bitningar, rivmärken. hon får höra att hon har fula kläder till den grad att hon vägrar använda kläderna. hon får höra att hon luktar äckligt osv. för ett år sedan hade vi problem med tvättmaskingen och den behövdes rengöras och jag bytte tvättmedel vilket gjorde att de faktiskt luktade och de uppmärksamade inte jag förrens dagispersonalen påpekade det dock efter väldigt lång tid, ingen annan i min omgivning hade heller känt någon lukt vilket jag tyckte var väldigt konstigt. men de kan väl hon inte komma och säga nu efter så lång tid. MIn dotter duschar varje morgon och håret tvättas varannan dag var tredje dag. Jag kan däremot lukta svett då jag tränar precis innan jag går till dagis men tycker att de är ju fräscht svett och det luktar inte.

    dagis menar att barn är så här, men de är inte min erfarenhet av barn som fått uppfostran och lära sig känna empati. och dagis gör ingenting. de enda de säger är att barn som mobbas på dagis ofta blir mobbade på skolan oxå vilket får mig att må ännu sämre.

    Min dotter har absolut inga sociala problem och hon har alltid någon att leka med. hon står högt i rang enligt dagispersonalen. så de kan inte vara hennes fel som personalen vill påstå.

    nu väntar ett mail till barnomsorgschefen och frågar är om jag måste gå vidare för tidigare försök med henne har inte lyckats. men vart vänder man sig då?

  • Svar på tråden mobbning
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej,

    Jag kan verkligen förstå att det måste vara jättetufft för dig att veta att din tjej utsätts för mobbing och kränkningar på den plats,dagis, där hon är under dagarna. Samtidigt som din oro bemöts med att "det är så barn är". Detta är verkligen inte ok på något sätt och man kan aldrig säga att det är ett barns eget fel att det blir mobbat. Här måste vuxna gå in och vara vuxna för att stoppa.
    Här har dagis ett ansvar, har förskolan oro för ett barn så är dagis enligt lag skyldig att anmäla detta till socialtjänsten.

    Att ett barn mobbar kan nog förklaras på olika sätt, om det mobbande barnets beteende har sin grund i hemförhållanden är något du funderar över. Jag blir här nyfiken om du har försökt att prata med flickans föräldrar, hur reagerar de i sådana fall. Är den andra flickans föräldrar villiga att stötta i en förändring. Alternativt att förskolan skulle kunna initiera ett sådant samarbete.

    Sker ingen förändring bör du gå vidare till kommunen som har tillsynsansvar för både enskilda och kommunala förskolor.

    Vänligen Camilla Johansson

  • Anonym (Kaffedraken)

    Alltså vi har sett denna familj ute och föräldrarna total ignorerar barnen. Nu kan de ju i och för sig bara vara vid de tillfällena. Jag har även pratat med mamman i familjen som förklarade de med att de flyttat så ofta. Och sen tror jag barnet är mycket bortskämt får mycket grejer men lite tid.

Svar på tråden mobbning