• heltot­roligt
    Äldre 31 Aug 17:24
    14012 visningar
    20 svar
    20
    14012

    TENS apparater, vilken ska jag välja?

    Hej,

    Jag letar efter en bra TENS apparat som jag hade tänkt att kunna använda innan förlossningen för ryggen, eventuellt under förlossningen som smärtstillande samt efter förlossningen i rent tränings-syfte av olika muskler. När jag söker på nätet kostar de allt mellan 400 kr och 2000 kr...så jag behöver hjälp med lite råd och tips tack!

  • Svar på tråden TENS apparater, vilken ska jag välja?
  • Alfy85
    Äldre 31 Aug 17:38
    #1

    Jag fick låna en av sjukgymnasten jag hade.

  • Cincy
    Äldre 1 Sep 09:09
    #2

    Om jag skulle köpa en skulle det bli en Cefar. De är de enda vi använder i jobbet med (sjukgymnast). De är ordentligt kontrollerade.

    Men prata med en sjg så bör du kunna få låna/hyra en.

  • Cincy
    Äldre 1 Sep 09:11
    #3

    Ett tillägg. En TENS apparat kan du inte använda till att träna muskler. De används enbart för smärtlindrande syfte.

    En NMES apparat kan man använda för att aktivera muskler, men de kostar bra mkt mer har jag för mig och de jobbar inte på de smärtlindrande frekvenserna som en TENS.

    Det som de kör med på TV-Shop att träna magen med typ TENS liknande är bara blaj. :D

  • turpis
    Äldre 1 Sep 09:12
    #4

    Jag köpte min på Claes Ohlsson efter tips av bm under min förra graviditet. Det står att gravida inte ska använda den, men man kan bortse från det enl henne. Den funkade mycket bra. Nu ska jag börja öva igen inför kommande fl!

  • Äldre 1 Sep 11:58
    #5

    Jag hade TENS som i stort sett enda smärtlindring under förlossningen (lustgas mot slutet) och kan verkligen rekommendera en som har en knapp för att snabbt öka styrkan under värken. Jag köpte en billig på tradera (som kom efter förlossningen som tur var). Den hade varit värdelös som smärtlindring. Jag använde istället en som jag hyrt för 200 kr i en månad. Väldigt effektiv och smidig.

  • Cincy
    Äldre 1 Sep 12:05
    #6

    Har för mig att man under första trimestern inte skall använda TENS sen är det fritt fram. Enligt undersökningar gjorda med Cefars iallafall.
    Men så är det alltid, de skyddar sig. Kom på mig själv när jag bara var någon v gravid och hade TENS delegering för undersköterskor och visade på mig själv. Upps!!! ;) Men jag la av när jag kom på det.

  • Äldre 1 Sep 12:11
    #7

    Jag hyrde min från Holorgon, den var jätteliten och smidig. Hade tänkt ha den för smärtlindring av ond rygg i slutet av graviditeten, samt under förlossningen. Hade sån tur att jag inte hade något ryggont under graviditeten, så jag hade inte testat TENS-apparaten om den fungerade för mig.

    Men den var toppen under ett och ett halvt dygn av min rätt långa förlossning, var den enda smärtlindringen jag hade då. Sen var jag så trött att jag fick ge mig och ta epiduralbedövning på slutet, men hade förlossningen gått lite snabbare hade nog TENS-apparaten räckt som smärtlindring.

  • Äldre 1 Sep 12:24
    #8

    Har hyrt en från Holorgon inför min förlossning, 395:- Kom hem i brevlådan ca 3 veckor innan beräknat datum. Har 10 dagar kvar nu, så jag har inte hunnit testa den "live" än.
    Hologgon var den de hade hos profylaxkursen, och cefar hos barnmorskan. Tyckte att holorgonen verkade enklare att använda, så jag körde på den, gissar att man inte kommer att vara helt klar i huvudet för att ratta inställninar under förlossningen =)

  • turpis
    Äldre 1 Sep 13:21
    #9
    MammanZ skrev 2009-09-01 12:24:34 följande:
    Har hyrt en från Holorgon inför min förlossning, 395:- Kom hem i brevlådan ca 3 veckor innan beräknat datum. Har 10 dagar kvar nu, så jag har inte hunnit testa den "live" än.Hologgon var den de hade hos profylaxkursen, och cefar hos barnmorskan. Tyckte att holorgonen verkade enklare att använda, så jag körde på den, gissar att man inte kommer att vara helt klar i huvudet för att ratta inställninar under förlossningen =)
    Du vet att du ska öva innan? Dels för att veta hur man gör, men också för att den ska funka bättre i "skarpt läge". Att använda den regelbundet innan gör tydligen att kroppen svarar bättre på impulserna när det gäller.
  • Äldre 3 Sep 10:41
    #10

    Jag hyrde från Cefar förra gången och det har jag tänkt göra den här gången också. Jag klarade mig med den apparaten och sedan lite lustgas på slutet.


    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • heltot­roligt
    Äldre 3 Sep 23:41
    #11

    Tack för alla bra tips. Skall nog också ta och hyra känns det som. Jag kommer troligtvis inte få ta epidural pga risk för blodtycksfall, så jag hoppas TENSen kommer hjälpa. Har fyra veckor kvar nu att träna på:) Spännande!

  • Äldre 4 Sep 06:56
    #12

    Jag beställde en från Cefar igår på www.cefar.se/femina så jag hoppas att jag får hem den snart och kan bli av med lite av foglossningsvärken. Älskade min TENS vid förra förlossningen och den tog bort smärtan så bra att bm inte förstod att jag nästan var i mål när jag kom in till KK. Hann inte vara där så länge innan jag fick krystvärkar, men det trodde hon inte på, förrän hon undersökte och insåg att jag var fullt öppen.


    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • Leah
    Äldre 4 Sep 09:23
    #13

    Jag fick hem min TENS igår som jag beställt från Clas Ohlson. Funkar fint, 495:- kostade den.

    Vid min förra graviditet hyrde jag en TENS från Holorgon - det funkade också smidigt.

    Nu valde jag att införskaffa en eftersom jag tror att jag kommer ha användning av den efter graviditeten - vid muskelspänningar och dylikt.
    Min make gillar den också ;)

  • turpis
    Äldre 4 Sep 10:47
    #14
    Leah skrev 2009-09-04 09:23:43 följande:
    Jag fick hem min TENS igår som jag beställt från Clas Ohlson. Funkar fint, 495:- kostade den.Vid min förra graviditet hyrde jag en TENS från Holorgon - det funkade också smidigt. Nu valde jag att införskaffa en eftersom jag tror att jag kommer ha användning av den efter graviditeten - vid muskelspänningar och dylikt.Min make gillar den också ;)
    Åh, vad bra, då är du personen jag söker -alltså en som har testat olika! Känner du stor skillnad mellan den från CO och den du hade från Holorgon än så länge? Något har fått mig att börja tvivla på att min från CO är tillräckligt bra (hade den vid min förra fl och planerar nu inför nästa i oktober).
  • Leah
    Äldre 4 Sep 10:57
    #15
    turpis skrev 2009-09-04 10:47:19 följande:
    Åh, vad bra, då är du personen jag söker -alltså en som har testat olika! Känner du stor skillnad mellan den från CO och den du hade från Holorgon än så länge? Något har fått mig att börja tvivla på att min från CO är tillräckligt bra (hade den vid min förra fl och planerar nu inför nästa i oktober).
    Hm, nej jag uppfattar ingen större skillnad... Jag ska testa den lite mer så återkommer jag!!
  • turpis
    Äldre 4 Sep 15:35
    #16
    Leah skrev 2009-09-04 10:57:36 följande:
    Hm, nej jag uppfattar ingen större skillnad... Jag ska testa den lite mer så återkommer jag!!
    Åh, det får du gärna göra! Jag skriver ett meddelande i din gästbok så kanske du kan skriva i min sen när du har testresultatet . Om du inte kommer dig för är det också ok, ingen press .
  • Äldre 30 Sep 18:39
    #17

    Nu är lillen här, och jag kan säga att Tensen hjälpte bra när vi fortfarande var hemma. Hur bra märkte jag när vi kom till förlossningen och jag var tvungen att ta bort den för att de skulle köra en CTG-kurva =)
    Jag tyckte att den var effektiv, tyvärr fick jag inte ha den alls på förlossningen utan fick då gå över på lustgas och sedan eda

  • Äldre 30 Sep 20:01
    #18

    Grattis till lillprinsen!!! Varför fick du inte ha TENSen på förlossningen?

    Jag har fortfarande inte fått min TENS jag beställde från Cefar  så jag är himla glad att jag fick låna en från sjukgymnasten, annars hade jag inte stått ut med min foglossning.


    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • M73
    Äldre 1 Oct 17:38
    #19

    när jag kikade såg det ut som cefar hde samma modell som holorgon - eller har jag fattat fel? Den jag hyrde fr cefar förra gången hde rattar för att öka styrkan under värken men nu verkar det vara knappar på alla?
    Har köpt en billig på rusta men inte testat den ännu... tanken var att då akn jag ha den i lugn o ro efter fl med...

  • Äldre 6 Oct 18:49
    #20

    Ekorrfamiljen
    Tydligen tycker de att den kan störa CTG-kurvorna (ialla fall här i västerås)

Svar på tråden TENS apparater, vilken ska jag välja?