• Äldre 31 Aug 22:09
    10589 visningar
    10 svar
    10
    10589

    Maxi-cosi babyskydd till volvo V70-05?

    Hej!

    Sitter här i vecka 39 och känner att det är hög tid att reda ut babyskydd-frågan ! Vi tänkte köpa ett Maxi-cosi babyskydd och var och lånade ett hos Babyproffsen i helgen för att testa i bilen. Tyvärr verkade dock bältet där fram vara för kort, babyskyddet lutade liksom framåt lite när det var fastspänt. Personalen var inte särskilt intresserad av att hjälpa oss och titta på det hela, utan tyckte att vi skulle köpa någon form av "basenhet" till babyskyddet för att det skulle sitta bättre. Detta kostade dock lika mycket som själva babyskyddet (dvs 1500:- till), och då de inte ens ville titta i bilen köpte vi inget. Vi såg sen någon om Isofix-fästen på nätet? Om man har sådana i bilen, måste man fortfarande köpa till "basenheten" då?

    Hoppas detta inte blev alltför rörigt, man är ju lite grötig i huvudet såhär på sluttampen ? För att sammanfatta är frågan alltså: Måste man köpa en "basenhet" till babyskyddet om man vill ha det i framsätet på en volvo V70 (vår är från 2005)?

    Hoppas någon kan hjälpa mig! Tack för förhand!

  • Svar på tråden Maxi-cosi babyskydd till volvo V70-05?
  • Äldre 1 Sep 13:47
    #1

    ISO-fix är ju samma sak som basen. Baby skydd ska ju inte sitta i framsätet på en såpass ny bil pga airbag om inte ni kopplat ur den? Basen går att spänna fast i ''järnkrokar'' som finns under sätet på nyare bilar eller så spänner man fast basen med säkerhetsbälte sen är det bara att klicka på stolen, alltså du behöver inte spänna fast den med bälte. Mycket enklare än om man ska spänna fast stolen med säkerhetsbälte varje gång man åker bil. Beror ju på hur ofta man använder bilen också..

  • Äldre 1 Sep 15:43
    #2

    Tack! Vi har ingen air-bag på passagerarsätet, så det är inga problem att ha den i framsätet. Ska ta en tur till babyproffsen idag igen och hoppas att det är en annan säljare där, som är lite mer intresserad av att visa oss hur det ska fungera. Stort tack igen!

  • winter­angel8­5
    Äldre 1 Sep 19:01
    #3
    mimspims skrev 2009-09-01 13:47:35 följande:
    ISO-fix är ju samma sak som basen.
    ISOfix är inte samma sak som basen!
    Det finns baser med ISOfix-fästen och baser som man fäster med bälte.

    Jag tror man kan hitta information på volvo.se om man har isofix i sin volvo, annars borde det ju stå i manualen till bilen.
  • winter­angel8­5
    Äldre 1 Sep 19:08
    #4
  • Äldre 1 Sep 21:51
    #5

    He, he.. Det är onekligen komplicerat det här! Tack så mycket för hjälpen, ska tillbaka till babyproffsen imorgon och se om jag kan få lite proffsigare hjälp denna gången . Rapporterar hur det gick imorgon!

  • Äldre 2 Sep 09:40
    #6

    Hej, vi har en Volvo V50 2008 och var och tittade på babyskydd i helgen, och fick lära oss en hel del

    Till att börja med, så har Volvo tyvärr för korta bälten i flertalet bilar som inte är av de senaste årsmodellerna. Detta har volvo rättat till, eftersom de fått kritik för det. Det innebär att ni kanske ska överväga Isofix trots allt.

    Jag skulle varmt rekommendera er (om ni bor i stockholm) att besöka säkerhetsbutiken på flemminggatan. Där följer personalen glatt med ut till bilen och visar hur det ska se ut. De har full koll på olika bilmodeller, årsmodeller och sånt. Dessutom så får man tillbaka hälften av pengarna som man betalat för babyskyddet, om man lämnar tillbaka det till butiken när barnet växt ur det. Då kan man använda de pengarna till nästa barnstol.

    Isofix är standard i de nyare volvo V70, vet inte hur det är i 2005 årsmodell, men det kan faktiskt personalen kolla åt er om ni åker till den butiken. Det hjälpte de oss att göra.
    Vi hade inte Isofix i vår V50, så vi fick åka till Volvo och installera det för 400 kronor.

    Sen kommer vi att köpa en Brio Isofix som kostar totalt 1395 kronor eftersom de har rea på den modellen just nu. Den verkar grymt bra tycker jag, mycket mindre och smidigare än maxi cosi som vi också hade tänkt oss från början. Lycka till!

  • Äldre 2 Sep 10:08
    #7

    Lither: Stort tack! Vi bor i Stockholm, så ska allvarligt överväga säkerhetsbutiken om vi inte får bra hjälp på babyproffsen idag heller. Vi har en Bugaboo Cameleon som man kan sätta fast Maxi-Cosi babyskyddet i (men inte Brio), så därför lutar det nog åt ett sådant ändå, även om 1395 totalt lät väldigt bra... Får kanske fundera lite till. Stort tack igen!

    Winterangel: Stod inget i manulen, men ska in och titta på hemsidan nu! Tack så mycket!!

  • Äldre 2 Sep 10:34
    #8
    emma777 skrev 2009-09-02 10:08:04 följande:
    Lither: Stort tack! Vi bor i Stockholm, så ska allvarligt överväga säkerhetsbutiken om vi inte får bra hjälp på babyproffsen idag heller. Vi har en Bugaboo Cameleon som man kan sätta fast Maxi-Cosi babyskyddet i (men inte Brio), så därför lutar det nog åt ett sådant ändå, även om 1395 totalt lät väldigt bra... Får kanske fundera lite till. Stort tack igen! Winterangel: Stod inget i manulen, men ska in och titta på hemsidan nu! Tack så mycket!!
    Det var exakt av den anledningen som vi också övervägde maxi cosi, eftersom vi också har köpt en Bugaboo Cameleon

    Men jag har flera vänner som har kombinationen Bugaboo Cam + maxi cosi och det är sällsynt att man faktiskt klickar i babyskyddet i vagnen. Jag tyckte det lät skitsmart, men det funkar tydligen inte så bra i vårt klimat, om man inte bara ska in en sväng på ICA eller så. Det är en lösning som är grym, om man ska till californien eller nåt, där det är varmt och skönt, men i sverige så kan vi inte gå utomhus med babyn i endast babyskyddet om det inte är strålande sommar. Alltså så är det en funktion som kanske låter bra, men sen använder man den ändå inte.

    Obs - detta är vad mina vänner säger (och vad säljaren på säkerhetsbutiken sa) så självklart är det upp till var och en att bedöma

    Av samma skäl, så lämnade jag tillbaka vinterhjulen som jag köpte till vagnen. Mina vänner menade att om man inte ska ut på avancerad skogstrapatser, så räcker det utmärkt med de små hjulen, även på vintern i snö. De värsta partierna tar man med de stora hjulen fram.

    Lycka till med babyskyddet idag - hoppas ni får bättre hjälp i butiken än förra gången!
  • Äldre 2 Sep 12:40
    #9

    Blev ett maxi-cosi med easy-base - vilket fästs med bälte och inte iso-fix (vi hade inga sådana). Blev dyrt, men det blev gjort iaf! Sen passar då som sagt maxi-cosi till barnvagns-chassit. Har blivit varmt rekommenderade att ha något form av "base"-system av vänner som testat både det och att bältes-fästa babyskyddet. Sen räckte ju inte bältet runt stolen heller, så vi kunde inte välja att köra på bara det.

    Stort tack för all hjälp!

  • Äldre 6 Sep 07:24
    #10

    Vi köpte också Maxi-Cosi och Easy base som man spänner fast i bälte, just pga kort bälte fram. Blev dyrt, men vi får tillbaka hälften av pengarna. Hoppas det funkar bra.

    Förra barnet hade vi i en äldre acta graco-modell som intte funkade nåt vidare. Satt vingligt och löst tyvärr.

Svar på tråden Maxi-cosi babyskydd till volvo V70-05?