• Blue Vapor
    Äldre 21 Sep 12:23
    1792 visningar
    13 svar
    13
    1792

    Vad blir tex vårt barns pappas mormor? Och min farmor?

    Såg just en rolig tråd om namn på gammelmormor osv!

    Och då poppade ett "problem" upp igen.. VAD i hela friden ska vårt barn kalla min sambos MORMOR för?? Min egen mormor blir ju liksom en klockren gammelmormor, bara kärringar i ett led liksom Och likadant med min egen FARMOR?? Vad i hela friden blir hon till vårt barn? Snacka om kors å tvärs..... (alltså inte till namnet, utan till..."titel".. farmor, pappa, mormor, syster osv)

    Någon som har någon generallösning?
    Och är det någon som förstår mitt problem öht? *asg*

  • Svar på tråden Vad blir tex vårt barns pappas mormor? Och min farmor?
  • Äldre 21 Sep 12:27
    #0

    I engelskan har de ju löst detta ganska enkelt: DIN farmor/mormor och din farfar/morfar blir ditt barns Maternal GreatGrandfather/mother, din mans farmor/mormor eller farfar/morfar blir barnets Paternal GreatGrandfather/mother...

    Gammel/mormor/morfar/farmor/farfar får väl bli "på mammas sida" eller "på pappas sida"....men det är knöligt....enda fördelen med att det oftast inte finns så många generationer som lever samtidgt blir ju att det är enklare att hålla reda på...

  • Äldre 21 Sep 12:28
    #0

    Barnen har ju (eller har haft) antingen de är i livet eller inte, två gammelmormor:ar och två gammelfarmor:ar. Din farmor och din sambos farmor blir ju båda gammelfarmorar!

  • Blue Vapor
    Äldre 21 Sep 12:28
    #0

    Hehe, det visste jag faktiskt inte, att det var så smart löst i den anglosaxiska världen! Coolt!

    Och ja, det är ju "tur" att det inte existerar så många i den generationen för oss längre... *iiik*

  • Blue Vapor
    Äldre 21 Sep 12:29
    #0

    Ja preciiiiiis! De blir ju samma på svenska, och det är det som vi tycker är så knäppt!

  • Äldre 21 Sep 12:30
    #0

    Jag förstår precis och jag har också funderat på detta, mycket! På engelska är det ju logiskt och enkelt löst, så finns det verkligen ingen logisk och bra lösning på svenska också??

  • 1malle
    Äldre 21 Sep 12:32
    #0

    Mina föräldrar är skillda o likaså mitt barnsafars föräldrar...så vår son har dubbel uppsättning av alla gammel mormödrar o farmödrar o hela rasket...
    Vi kallar dom vid namn...
    Jag tror det bara blir förvirrande för barnen när det blir för långa krångliga ord....

  • mystje­j
    Äldre 21 Sep 12:34
    #0

    *s*
    Inte lätt inte... min farmor tex vägrar att vara "gammelmormor" till mina kusinbarn, så hon fick rätt o slätt bli "mormor Anna". Så de barnen har liksom 2 mormödrar, trots att de är i 2 olika generationer :)

  • Linda xxx
    Äldre 21 Sep 12:35
    #0

    I vår familj tänker vi så här

    barnets pappas farmor = gammelfarmor (eftersom det är på barnets pappas sida. likaså blir det för barnets pappas mormor, det blir gammelfarmor där också fast hon egentligen är mormor...
    och tvärtom i vår familj...min farmor är barnens gammelmormor eftersom det är min farmor en gammelkärring från mammas sida alltså

    Vi har ju eg. inte det problemet då det bara är min farmor som är i livet och hon själv säger gammeltanten

  • Äldre 21 Sep 17:25
    #0

    Både min och min sambos mormor kallas för gammelmormor, sätt bara gammel- framför!

  • Pyret7­8
    Äldre 22 Sep 08:38
    #0

    I min o mannens släkt säger barnen inte gammelmormor eller gammelfarmor. Det var för krångligt för dem när de var riktigt små o nyss lärt sig prata att säga sådana långa o krångliga ord. Det blev helt enkelt Tant före namnet ex. Tant Ella om gammelfarmor o Tant Anna om gammelmormor.
    Det tänker vi lära våra barn oxå. Tids nog är de så pass stora att de förstår innebörden av att det är våra mor- och farmödrar vi talar om. Men som det är med den minsta tjejen just nu i släkten (hon är 4 år), så förstår hon inte riktigt att vi oxå har mor- o farföräldrar. Mormor o farmor för henne är ju hennes mor- o farföräldrar. Hon ser riktigt förvirrad ut när man försöker förklara släktbanden. Därav enklast för henne att säga tant

  • Yllet
    Äldre 22 Sep 09:52
    #0

    Det har vi också funderat på, vi som har två blivande gammelfarfrar

    I praktiken tror jag vi kommer lösa det på samma sätt som mina föräldrar gjorde: min mammas morfar var "morfar Josef" när jag var liten, medan min egen morfar bara var morfar. Kan inte minnas att vi blev särskilt förvirrade över det.

  • TheReL­e
    Äldre 22 Sep 09:56
    #0

    Äh..... Vi har en mormor Marie (min mamma) och en mormor Ingrid (min mormor)..
    Abuela Tania (pappas mamma) och mima (pappas mormor) som är vad Rebes pappa kallade sin mormor för när han var liten..

  • Äldre 22 Sep 10:12
    #0

    vi säger farmors mor till pappans mormor :)

Svar på tråden Vad blir tex vårt barns pappas mormor? Och min farmor?