• Äldre 3 Sep 23:45
    22562 visningar
    10 svar
    10
    22562

    Hur mycket större än foten bör en sko vara för en vuxen?

    Jag skall köpa skor över nätet och undrar hur mycket större än foten som skon bör vara för en vuxen (barn brukar ha 1,5-2 cm större).
    Mina fötter växer ju inte längre (tack och lov), men om foten mäter exakt 25 cm, räcker det med en sko på 25,4 cm eller skall jag välja skon som mäter 26,2 cm?

  • Svar på tråden Hur mycket större än foten bör en sko vara för en vuxen?
  • Äldre 4 Sep 00:17
    #1

    Ingen som kan ge mig ett råd?

  • Smultr­onbaby
    Äldre 4 Sep 00:23
    #2

    Beror ju lite på vad det är för skor ?
    Är det vinterkängor kan det ju vara bra med någon cm xtra för att få plats med stickad socka.

  • Äldre 4 Sep 00:42
    #3

    Det är stövlar, men det är inte tänkt att jag skall ha tjocka sockor i. Jag blir inte klok på detta, för de skor jag har passar bra och dessa har måtten 24,5 cm - 26,2 cm.

  • Äldre 4 Sep 00:43
    #4

    I-landsproblem, jag veeeet:0)

  • Äldre 4 Sep 00:44
    #5

    skon ska vara ca 1,5cm större än foten. Har en syrra som jobbar med skor och det är vad hon säger...så det är vad jag lyssnar till i alla fall....

  • Äldre 4 Sep 00:49
    #6

    Rosen78

    Tack! Är du säker på att detta gäller även för vuxna?

  • Äldre 6 Sep 21:40
    #7

    Hej!
    Rådet 1,5 cm gäller endast barn som växer! Riktlinjen för vuxna brukar vara en halv cm för att foten ska kunna åka fram lite när man går... Mitt råd är att gå in i butik och låna mätsticka och mät ett par favvoskor, då får du en riktlinje på vad som kan vara bra för dig! Är det en vintersko kan det vara skänt med en tjock sula, men är det till fint kan det räcka med den mindre om du bara ska ha nylonstrumpor i...
    /LillyLi - skobutiksbiträde i mer eller mindre 10 år

  • Äldre 6 Sep 22:15
    #8

    Lilly Li

    Tack för svaret! Jag tyckte att 1,5 cm lät mkt för en vuxen.
    Jag beställde en sko med 0,8 cm marginal, så den borde passa.

  • Äldre 7 Sep 13:31
    #9

    Det kommer nog bli perfekt!

  • lindsh­e
    Äldre 26 Feb 09:50
    #10

    Hej!

    Så om min fot är 22 cm precis så bör jag ha skor som mäter 22,5 cm? För jag har vanligtvis storlek 35 i skor och väldigt små fötter.... högklackat i 36 går absolut inte att ha!

Svar på tråden Hur mycket större än foten bör en sko vara för en vuxen?