• Superk­ulan
    Äldre 4 Sep 23:42
    7318 visningar
    11 svar
    11
    7318

    Hur gjorde du för att få barn som singel?

    Hej
    Jag är en singel kvinna som så många andra längtar efter barn.
    Jag tänker skaffa barn på egen hand och är nyfiken på hur ni andra går tillväga...
    Har läst om er som har en killkompis att "använda" men någon i min närhet har jag inte som skulle kunna hjälpa mig.

    Jag har inga "friare" överhuvudtaget och har inte lust att vänta tills det hehagar en karl att älska mig. Därför tar jag det i egna händer. Egoistiskt tycker kanske en del men tvivlar på att det finns någon som medvetet skaffar barn som inte gör det för att de själva vill ha barn!

    Jag är fullt medveten om ansvaret ett barn kräver! Så jag lyssnar gärna på andras erfarenheter i ämnet och får tips.

  • Svar på tråden Hur gjorde du för att få barn som singel?
  • Moncab­ang
    Äldre 5 Sep 09:52
    #1

    Hej! Sitter i samma sits som dig.
    Jag bestämde mig i somras och åkte till CFC i Köpenhamn och gjorde en insemination. Tyvärr blev jag inte gravid. Det är kostsamt att hålla på med dessa insemintioner, likaså jobbigt med den långa resan så jag började titta på andra alternativ. Hade inte heller någon killkompis jag kunde/ville fråga om hjälp så jag satte in en "annons" på villhabarn.com och fick många svar. Där fick jag kontakt med en kille som numera kan titulera sig som privat spermadonator. Imorgon sker den första heminseminationen. =)

    www.villhabarn.com/forum_donatorer.php

  • Svea19­74
    Äldre 5 Sep 13:33
    #2

    Jag rek dig att gå med i Femmis en förening för kvinnor som planera, är gravida, har barn, funderar på att skaffa på via insemination, IVF osv. Det finns en mycket aktivt intranät.

  • Superk­ulan
    Äldre 5 Sep 17:45
    #3

    Jo man har ju hört talas om att åka till Danmark men att det mycket väl kan ta flera försök innan något händer och kostar en del med flängade fram och tillbaka...

    Tackar så enormt mycket för svaren! :D

  • sunnyb­aby
    Äldre 6 Sep 20:40
    #4

    Ska själv åka till danmark nästa år o skaffa barn! Hade först en killkompis som jag skulle skaffa barn med men efter mycket om och med så funkade det inte. Han har flickvän osv....men vi skulle dela föräldrarskapet. Men nu har jag bestämt mig för danmark o det känns tryggt o bra! Gå med I Femmis är mitt råd. Du får mycket stöttning av dessa tjejer!!

  • Helena­Blomma­n
    Äldre 21 Sep 01:54
    #5

    Hej hej

    Jag ska beställa tid till Barnmorskan för att ta vanliga tester för livmoderscancer. Tänkte passa på att berätta att jag planerar barn och tänkte nu fråga er andra, vad exakt en barnmorska kan hjälpa till med?

    Hoppas ni förstår hur jag menar.

    Kanske kan ni komma med lite tips och råd oavsett vad barnmorskan kan hjälpa till med.
    Hur jag ska börja? Jag tänkte börja med att bli medlem i Femmis.
    men sen?

    Mvh H

  • Moncab­ang
    Äldre 26 Sep 12:17
    #6
    HelenaBlomman skrev 2009-09-21 01:54:52 följande:
    Hej hej Jag ska beställa tid till Barnmorskan för att ta vanliga tester för livmoderscancer. Tänkte passa på att berätta att jag planerar barn och tänkte nu fråga er andra, vad exakt en barnmorska kan hjälpa till med? Hoppas ni förstår hur jag menar. Kanske kan ni komma med lite tips och råd oavsett vad barnmorskan kan hjälpa till med. Hur jag ska börja? Jag tänkte börja med att bli medlem i Femmis. men sen? Mvh H
    Hej HelenaBlomman!

    Tyvärr får du nog räkna med att BM inte kommer hjälp dig speciellt mycket...som ensamstående får du ju inte göra insem i Sverige.
    Jag blev vägrad hjälp av min gynekolog och gick därför till en annan. Jag sa att jag ville skaffa barn, men att det inte går för jag har ingen egen ÄL. Hon frågade om jag och min kille varit ihop i över ett år. Jag sa nej, dels för att jag inte hade någon kille. Berättade inte att jag var singel. Då hade hon oxå vägrat mig hjälp... Hon gjorde en VUL och skrev ut Provera för att få regelbunden mens och Pergotime för att få ÄL. Efter som jag och min "kille" inte varit ihop i över ett år så kunde jag inte få mer hjälp än så här.

    Jag har en privat donator som hjälper mig. Jag har precis gjort insem nr2.

    Vad jag menar med ovanstående så kan du inte räkna med att få någon hjälp som singel. Vet dock att det finns singelvänliga gynekologer, och dom kan man få kontakt med genom att gå med i Femmis. Jag är själv inte medlem.
    För att få göra en insemination i t.ex. Danmark så måste man kunna visa upp papper på att man testats för Hepatit B+C, HIV och att man helst gjort ett VUL innan så allt ser bra ut. Det står på klinikernas hemsidor vad dom kräver.
    Om du planerar att hitta en privat donator så hör bara av dig för tips om var du kan hitta en osv.

    Lycka till! =)
  • Svea19­74
    Äldre 26 Sep 20:52
    #7
    Moncabang skrev 2009-09-26 12:17:23 följande:
    [citat]
    Hej HelenaBlomman!Tyvärr får du nog räkna med att inte kommer hjälp dig speciellt mycket...som ensamstående får du ju inte göra insem i Sverige.

    Jag fick ett jättebra bemötande av den barnmorska jag gick till. Hon tog de prover jag behövde och vi talade om fertilitet. Hon var trevlig och gullig och stödjande. Bor du i Stockholm rek jag varmt mama mia för de är vana vid alternativa familjer. Flera av mina vänner är barnmorskor på skilda håll i landet och nga av dem har tipsat mig om Danmark.Barnmorskan kan hjälpa dig att ta de prover du behöver.

    När det gäller läkare är det knepigare så har jag förstått det, att hitta ngn som vill hjälpa till om man behöver mäta äggblåsor, få ev infertilitetsutedning och läkemedel.
  • smurfa­n27
    Äldre 11 Nov 18:06
    #8

    hur fungerar heminsemination

  • Moncab­ang
    Äldre 13 Nov 12:02
    #9
    smurfan27 skrev 2009-11-11 18:06:07 följande:
    hur fungerar heminsemination
    Hej smurfan27!

    Heminsemination fungerar genom att donatorn (i mitt fall iaf) lämnar över en liten behållare med sädesvätskan och inom en timme så inseminerar man det. Alltså i mitt fall genom att suga upp det i en spruta och sen spruta in. Brukar lägga en kudde under rumpan och ligga kvar en kvart efteråt.
    Det låter äckligt, speciellt när jag nu läser vad jag skrivit...men jag har konstigt nog inte tänkt på det så. Önskan att få ett barn är så stor och det tar bara ett par sekunder så är det klart.

    Jag har hittat en donator som bor två mil från mig, och är supertrevlig och har inga baktankar. Om du vill ha tips på var du kan hitta en donator så hör bara av dig. =)
  • Cissi7­4
    Äldre 15 Nov 11:23
    #10

    Hej,

    ja än så länge får vi nöja oss med att åka utomlands för inseminering / IVF, men det är förhoppningsvis bara en tidsfråga innan sverige kommer ikapp resten av världen.
    Jag har varit ner till Storkklinik och tycker att det har fungerat bra (förutom brist på resultat, men det hoppas jag ska lösa sig i december). Jättegullig personal som gör att man känner sig väldigt bra omhändertagen. Jag har också hört att Triangel ska vara bra och där erbjuder de även IVF.
    För att få de första testerna tagna (på alla könssjukdommar) var jag till MamaMia på söder. Att sen få tid för undersökning av livmoder och äggstockar var inte lika lätt. Jag ringde nio olika kliniker innan jag fick tag på någon som både ville och hade tid att ta emot mig. Blev avsnäst av flera som sa att de inte tar emot singlar och om jag hade åkt ner till danmark för inseminering kunde jag ju åka dit för undersökning också. Det löste sig iaf och i fredags var jag till Fertilitetscentrum i Stockholm och fick full checkup på livmoder, äggledare och äggstockar. Allt såg bra ut , puh! De var dessutom jättetrevliga och bra att ha att göra med. Kan rekommenderas!

    Tack Moncabang för tipset om Femmis! Jag har precis mailat till dem om att jag vill bli medlem. Skönt att få diskutera med andra i samma situation, även om jag har tur och har jättebra nära vänner och föräldrar.

    Lycka till Superkulan och alla andra som är på gång!

  • SexyMa­nn
    Äldre 29 Apr 09:38
    #11

    SUPERKULAN är det bara barnet så finns jag här SexyMann

Svar på tråden Hur gjorde du för att få barn som singel?