• Äldre 7 Sep 12:59
    16194 visningar
    11 svar
    11
    16194

    Fräscha upp vit matta

    Nån som har tips på hur man fräschar upp en matta?
    Vi har en vit från IKEA som blivit väldigt ful precis nedanför soffan, där man har fötterna. Den har blivit platt och grå/svart-aktig
    Vi hade en likadan förut som blev lika ful, så därför köpte vi en ny då de skulle kosta lika mkt att lämna in den på tvätt som att köpa en ny. Men nu har vi bara haft den här några månader.. Nåt sätt måste det ju finnas att fräscha upp den!

    (Den här är det www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50156843)

  • Svar på tråden Fräscha upp vit matta
  • mammas­melvin
    Äldre 7 Sep 13:05
    #1

    oxå nyfiken på detta

  • uniMog
    Äldre 7 Sep 13:09
    #2

    ja det finns rengöringsmedel för mattor som jag tycker funkat bra. Eller så skaffar ni er en våtdammsugare


    I can Cum Lauder
  • Äldre 7 Sep 13:10
    #3

    Har du någon aning om var man kan köpa det, vad det kostar och vad det heter?

    Det känns billigare att köpa ytterligare en matta än en våtdammsugare


    Pejgan skrev 2009-09-07 13:09:26 följande:
    ja det finns rengöringsmedel för mattor som jag tycker funkat bra. Eller så skaffar ni er en våtdammsugare
  • La Lola
    Äldre 7 Sep 13:14
    #4

    Lämna in den på kemtvätt?


    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • La Lola
    Äldre 7 Sep 13:15
    #5
    La Lola skrev 2009-09-07 13:14:59 följande:
    Lämna in den på kemtvätt?
    Ah, det var för dyrt såg jag...
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Äldre 7 Sep 13:16
    #6

    LaLola: Jo precis, kostar lika mycket som att köpa ytterligare en ny.. så det känns inte värt det.

  • uniMog
    Äldre 7 Sep 13:17
    #7
    Joico skrev 2009-09-07 13:10:29 följande:
    Har du någon aning om var man kan köpa det, vad det kostar och vad det heter? Det känns billigare att köpa ytterligare en matta än en våtdammsugare
    Jag har iaf sett det i möbelbutiker men jag skulle tro att de har på valfri stormarknad. Kolla om inte annat på tex biltema, de medel de har för bilklädslar brukar vara bra och lämnar bara efter sig ett damm som man suger upp.
    I can Cum Lauder
  • Äldre 7 Sep 13:19
    #8

    Jag har iofs nån textilrengöring i bilen!! Man sprayar på och dammsuger efter några minuter. Värt att prova!
    Tack!


    Pejgan skrev 2009-09-07 13:17:59 följande:
    Jag har iaf sett det i möbelbutiker men jag skulle tro att de har på valfri stormarknad. Kolla om inte annat på tex biltema, de medel de har för bilklädslar brukar vara bra och lämnar bara efter sig ett damm som man suger upp.
  • uniMog
    Äldre 7 Sep 13:20
    #9

    Galltvål kan nog funka också! Men då måste du ju tvätta den ordentligt sen och få den torr.


    I can Cum Lauder
  • Äldre 8 Sep 13:59
    #10

    Nu har jag dränkt matta i Textil Rent från Simoniz för bilklädsel och mattor.. men nepp, den är fortfarande svart. Fräschare än nyss, men det hänger nog mer på själva dammsugningen Mitt sista kort var klorin utspätt med vatten i sprayflaska, låta verka en stund och sen gå på med svamp. Nepp, den är fortfarnade grå. Trist!!

  • Äldre 7 Nov 16:41
    #11

    Puffar, någon mer som försökt med klorin?

Svar på tråden Fräscha upp vit matta