• Bobben­n
    Äldre 12 Sep 16:43
    12450 visningar
    79 svar
    79
    12450

    Dom ultimata dagiskläderna inför vintern??

    Alla tips mottages tacksamt Allt från underställ, overall, vantar, regnkläder, mössa osv

    Kanske från fsk lärare tom?

    Hur mkt behöver man?
    22/3-08 föddes mitt livs stora kärlek.
  • Svar på tråden Dom ultimata dagiskläderna inför vintern??
  • Äldre 12 Sep 16:46
    #1

    Vantar till vinter rekomenderar jag hestra med dragkjedja i sidan för lätt påklädning. Helt suveräna, varma och tål mycket. Tror att dem är vattentäta men är inte säker.

  • Ninja0­5
    Äldre 12 Sep 16:49
    #2

    Vi har som förra året inhandlat :

    - Fodrade byxor , hittade ett par i ylle på h&m bland annat. Slittåligt och varmt.

    - Långkalsonger P o P, åhlens

    - Lång o kortärmade tröjor , lite tunnare så dem kan has under en mysig kofta.

    "beställt" hemstickade yllekoftor av de stickande släktingarna. Super för att hålla värmen.

    ylle sockar från PoP

    Täckbyxor och täckjacka också :)

  • Äldre 12 Sep 16:53
    #3

    Där vi bor är fodrade galonisar och fodrade gummistövlar något som funkar hela hösten o vintern. Förra året var det väl snö och minusgrader i totalt 2 veckor....

  • Bobben­n
    Äldre 12 Sep 16:56
    #4
    Mälaröbo skrev 2009-09-12 16:53:07 följande:
    Där vi bor är fodrade galonisar och fodrade gummistövlar något som funkar hela hösten o vintern. Förra året var det väl snö och minusgrader i totalt 2 veckor....
    Men blir inte det kallt och fuktigt under då dom inte andas alls?
    22/3-08 föddes mitt livs stora kärlek.
  • hemlis
    Äldre 12 Sep 16:58
    #5

    Jag tycler vatten och vindtät overall tex POP och deras vantar och mössa.
    Har man det så slipper man knöla på galonisar och grejer så de knappt kan röra sig, särskilt de små.
    Och ECCO goretex kängor, vattentäta och varma

    Känns lite dyrlt när man ska handla detta, men om man ska köpa galonisar och fodrade gummistävlar + andra vinterkäder så hamnar man i samma prisklass.

    Sen tycker jag att det man har under inte behöver vara av högsta kavlitet och jättedyrt eftersom alla ytterkläder är kanon!

    Bara lite råd från mig

    Ps måste bara säga att jag arbetar på förskola och det är rätt bra för då ser man vad som är bäst för både barn och personal att ha för kläder på vintern

  • Bobben­n
    Äldre 12 Sep 17:04
    #6
    hemlis skrev 2009-09-12 16:58:28 följande:
    Jag tycler vatten och vindtät overall tex POP och deras vantar och mössa.Har man det så slipper man knöla på galonisar och grejer så de knappt kan röra sig, särskilt de små.Och ECCO goretex kängor, vattentäta och varma Känns lite dyrlt när man ska handla detta, men om man ska köpa galonisar och fodrade gummistävlar + andra vinterkäder så hamnar man i samma prisklass.Sen tycker jag att det man har under inte behöver vara av högsta kavlitet och jättedyrt eftersom alla ytterkläder är kanon!Bara lite råd från mig Ps måste bara säga att jag arbetar på förskola och det är rätt bra för då ser man vad som är bäst för både barn och personal att ha för kläder på vintern
    Vilka overaller slipper man ha galonisar över då?

    Vill helst undvika det. Bor i slask söder Västra götaland
    22/3-08 föddes mitt livs stora kärlek.
  • Äldre 12 Sep 17:05
    #7

    Det beror nog mycket på var man bor och hur gammalt barnet är.
    Vi föredrar hel overall (den bästa vi har haft var köpt på Ullared och kostade inte mer än 300 kr). När vi hade jacka och termobyxor kasade jackan alltid upp och det kom in snö innanför byxorna.
    Vinterskor som är väl impregnerade och där med någurlunda vattentäta.
    Mössa som går ner över öronen utan att kasa ner i ögonen.
    Vi har haft både fodrade regnkläder och gummistövlar. Men de som används mest har inte varit fodrade. Tyckter att det varit bättre och varmare med flis eller ullkläder under regnkläderna och ullsockar i stövlarna på hösten och våren.
    Det enda vi egentligen behövt extra av är vantar, mössor och sockar. Allt annat har det räckt med en uppsättning även om vi ibland haft fler.
    Vi brukar förvisso alltid ha två par gummistövlar. Ett par som passar bra utan ullsockar och ett par med. Då fötterna växt köper vi ett par nya och de som tidigare användes med sockar passar då bra utan.

  • gamlin­gen
    Äldre 12 Sep 17:09
    #8

    Jag satsar på "mjukbyxor" till både kille och tjej, och däröver en bra overall. Pop är dyr, det finns andra som är bra, kolla efter bävernylon.

    Med dessa plagg är det enkelt att ta både på och av. Jeans är ett otyg under overallen och ganska besvärligt för småbarn att ha på. Mjukisar är vår favorit.

  • Bobben­n
    Äldre 12 Sep 17:12
    #9
    gamlingen skrev 2009-09-12 17:09:34 följande:
    Jag satsar på "mjukbyxor" till både kille och tjej, och däröver en bra overall. Pop är dyr, det finns andra som är bra, kolla efter bävernylon.Med dessa plagg är det enkelt att ta både på och av. Jeans är ett otyg under overallen och ganska besvärligt för småbarn att ha på. Mjukisar är vår favorit.
    Fast bävernylon är inte så vattentätt väl. Vill helst ha minst 8000 i vattenpelare då vi har regn 80% av vintern här
    22/3-08 föddes mitt livs stora kärlek.
  • Miss Maya
    Äldre 12 Sep 17:12
    #10

    Ärligt talat. Detta med overaller som är vattentäta. Det är nog aldrig något vi sett på när vi klätt på barnen. Där är det på med galonisar om det är blött liksom... Fast jag har väl inte råkat på något barn med en sådan overall då. Och då drar jag slutsatsen att de inte är jättevanliga på dagis. Inte här i alla fall.

Svar på tråden Dom ultimata dagiskläderna inför vintern??