• bakeac­ake
    Äldre 15 Sep 10:58
    48692 visningar
    623 svar
    623
    48692

    LCHF en sekt?

    Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

    Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

    är det nån mer än jag som känner så?

    Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

    www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

    jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

  • Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Pretty Banana
    Äldre 15 Sep 11:02
    #1

    Jag tycker precis likadant om dessa kolhydratsmetoder. Det är bevisat att de inte fungerar, det är bevisat att de ger en mängd olika sjukdomar, men ändå fortsätter folk att undvika fett  och vräka i sig socker. Där kan vi snacka hjärntvättad!

  • Pretty Banana
    Äldre 15 Sep 11:04
    #2
    Pretty Banana skrev 2009-09-15 11:02:13 följande:
    Jag tycker precis likadant om dessa kolhydratsmetoder. Det är bevisat att de inte fungerar, det är bevisat att de ger en mängd olika sjukdomar, men ändå fortsätter folk att undvika fett  och vräka i sig socker. Där kan vi snacka hjärntvättad!
    Med fungerar menar jag nu alltså för människor i allmänhet, inte för enskilda  individer. Det finns självklart de som går ned i vikt med t.ex. viktväktarna, men i genomsnitt blir vi bara fetare och fetare.
  • bakeac­ake
    Äldre 15 Sep 11:07
    #3

    Pretty Banana skrev 2009-09-15 11:02:13 följande:


    Jag tycker precis likadant om dessa kolhydratsmetoder. Det är bevisat att de inte fungerar, det är bevisat att de ger en mängd olika sjukdomar, men ändå fortsätter folk att undvika fett  och vräka i sig socker. Där kan vi snacka hjärntvättad!
    Men innan LCHF fanns så gick det ju jättebra att gå ner i vikt med andra dieter.. men helt plötsligt så är det BARA LCHF som fungerar.. och inte ens det finns det vetenskapliga bevis på..

    Sen att det finns hälsoskadliga risker med LCHF verkar ingen vilja erkänna. utan tycker bara synd om fettdoktor dalberg eller va hon nu heter och hävdar att hon får ta emot personangrepp i en av världens mest ansedda medicins tidsskrift.

    Det är ungefär som att alla i pingstförsamlingen i knutby tycker synd om pastorn.. nej sektvarning!
  • bakeac­ake
    Äldre 15 Sep 11:35
    #4

    ingen mer som har samma åsikt, eller tvärt om..

  • Trill
    Äldre 15 Sep 11:38
    #5

    Om man kallar sig "bakeacake" kan jag förstå att man skyr LCHF some pesten

  • bakeac­ake
    Äldre 15 Sep 11:39
    #6
    Trill skrev 2009-09-15 11:38:16 följande:
    Om man kallar sig "bakeacake" kan jag förstå att man skyr LCHF some pesten
    vad hade det personagreppet med sakfrågan att göra? jag avskyr inte det som pesten, är bara intresserad av värför det blivit en sån hyster kring det.. :)

    btw, så äter ja inte kakor eller tårtorna ja bakar.. ja tycker det är äckligt, men jag älskar att baka.. :)
  • Äldre 15 Sep 11:40
    #7
    bakeacake skrev 2009-09-15 11:07:40 följande:
    Pretty Banana skrev 2009-09-15 11:02:13 följande: Men innan LCHF fanns så gick det ju jättebra att gå ner i vikt med andra dieter.. men helt plötsligt så är det BARA LCHF som fungerar.. och inte ens det finns det vetenskapliga bevis på.. Sen att det finns hälsoskadliga risker med LCHF verkar ingen vilja erkänna. utan tycker bara synd om fettdoktor dalberg eller va hon nu heter och hävdar att hon får ta emot personangrepp i en av världens mest ansedda medicins tidsskrift. Det är ungefär som att alla i pingstförsamlingen i knutby tycker synd om pastorn.. nej sektvarning!
    Vilka är de hälsoskadliga riskerna med LCHF???
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • Trill
    Äldre 15 Sep 11:42
    #8
    bakeacake skrev 2009-09-15 11:39:40 följande:
    ag älskar att baka.. :)
    bakeacake skrev 2009-09-15 11:39:40 följande:
    ... men jag älskar att baka.. :)
    Jag älskar också att baka

    Jag tror att LCHF har blivit så populärt för att folk mår bra av det och går ner i vikt utan att behöva svälta sig.

    Själv är jag inte fettskrämd. Jag äter gärna äkta smör, grädde och fullfet mjölk.
    Däremot tar jag mig gärna en macka också.
  • bakeac­ake
    Äldre 15 Sep 11:45
    #9
    musli skrev 2009-09-15 11:40:22 följande:
    Vilka är de hälsoskadliga riskerna med LCHF???
    Jag vet att ja kommer få länken till kostdoktorn eller nån anna site kastad i ansiktet..

    men de mättade fetterna man äter bidrar till en ökad kolesterolhalt, vilket i sin tur leder till ökad risk för hjärt och kärl sjukdomar.. det som även kan hända är att man hamnar i ketoacidos vilket är ett livshotande tillstånd när diabetiker får insulinbrist, vilken kan ske när kroppen bildar så pass mycke ketonkroppar som man gör med en kost som LCHF.

    att äta fet fisk som även rekomenderas gör att man får i sig fria radikaler som är bla cancerframkallande..

    sen har vi den etiska aspekten där kor tex läpper ut enorma mängder växthusgaser och samanlagt släpper nötdjur ut mer vöxthusgas än bilar..
  • Manneh­kunda
    Äldre 15 Sep 11:50
    #10

    Helt tvärtom! Har hållit på i snart 2 månader och är såld. Förstår inte hur man har kunnat bli så lurad, det är ju helt självklart att vi inte är byggda att leva som vi gör nu.
    Vi vräker i oss skräp och tillsatser samtidigt som vi rör oss allt mindre. Sen lightkost med mycket kolhydrater infördes som kostråd har fetman och välfärdssjukdomarna bara ökat. Nu säger de dessutom att små barn från 0 månaders ålder ska äta lättprodukter och margarin, helt absurt:-O

    Läs lite annat än bara de länkar du talar om, tex Skaldermans bok "gi-noll" så kanske det blir klarare.

    Sekt, nej verkligen inte. Jag äter för att bli sund och smal, och hittills är detta det enda som fått mig att må bra och faktiskt gå ner i vikt på köpet.
    Jag slösar varken bort mina pengar eller min tid på några gemensamma krav från "sektledarna", eftersom de inte finns!

    Dessutom har livsmedelsverket fått ett par knäppar på näsan på senaste, eftersom det kommer mer och mer forskning som inte alls stödjer deras råd, fast de gärna vill få det att se ut så.

    Lchf-kosten är inget nytt, det är en av de äldsta formerna av bantning. Har du hört talas om honom förresten, Banting? Hans diet var grunden till lchf...

Svar på tråden LCHF en sekt?