• bakeac­ake
    Äldre 15 Sep 10:58
    48696 visningar
    623 svar
    623
    48696

    LCHF en sekt?

    Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

    Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

    är det nån mer än jag som känner så?

    Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

    www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

    jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

  • Svar på tråden LCHF en sekt?
  • helene­306
    Äldre 15 Sep 21:08
    #91
    JLL skrev 2009-09-15 20:11:11 följande:
    Min spegel! Glad för din skull!
    Detsamma! Nu ska jag bara hitta tillbka också!
  • Signel­anta
    Äldre 15 Sep 21:09
    #92
    Micke54 skrev 2009-09-15 21:04:07 följande:
    Så eftersom man blir underviktigt när man äter kolhydrater på svältgränsen så har du härmed bevisat LCHF som en bluff? Jag är ingen LCHF:are utan reagerade bara på en väldigt konstig teori. Dra en parallell mellan länderna som lever i underskott och brist på feta personer och jämföra det med ett västerländskt land som lever efter helt andra premisser och lever i överflöd och ett överskott på feta?
    Varförär det en konstig teori? Det påstås ju att det är pga kolhydraterna som vi är överviktiga i västvärlden, INTE pga att vi äter för mycket kalorier. Och alla i u-länderna lever inte på gränsen till svält, men de äter inte kött för jämnan.
  • Äldre 15 Sep 21:11
    #93
    k girl skrev 2009-09-15 20:11:12 följande:
    Varför inte bara konstatera att en diet inte passar alla, även om den gör underverk för en själv?
    Precis!
  • helene­306
    Äldre 15 Sep 21:11
    #94
    nollåtta skrev 2009-09-15 21:07:43 följande:
    Dessutom tycker jag LCHF mat är rent osmaklig med massa fett, smör och ägg. Jag föredrar fräsch mat med mycket färg och smak istället för nån ost och ägg sörja.
    Det går alldeles utmärkt. Tänk en sallad med oliver, tomat, gurka, fetaost eller annat gott och en grillad köttbit/laxfilé eller kycklingfilé och någon kallrörd sås till. Skillnaden är att potatis/pasta eller riset är borta
  • Äldre 15 Sep 21:11
    #95
    nollåtta skrev 2009-09-15 21:07:43 följande:
    Dessutom tycker jag LCHF mat är rent osmaklig med massa fett, smör och ägg. Jag föredrar fräsch mat med mycket färg och smak istället för nån ost och ägg sörja.
    Jag lagar då vääldigt god o välsmakade mat, och jag äter allt med måtta. Skulle aldrig falla mig in att hälla i mig grädde, eller majonäs FYFAN det är verkligen inte mitt sätt att leva. Jag äter grönsaker och gör underbart god mat, med lite tänk ut av lchf. Och ja jag äter ägg till frukost, alltid gjort för jag tycker det är gott. :)
  • Äldre 15 Sep 21:13
    #96
    helene306 skrev 2009-09-15 21:11:13 följande:
    Det går alldeles utmärkt. Tänk en sallad med oliver, tomat, gurka, fetaost eller annat gott och en grillad köttbit/laxfilé eller kycklingfilé och någon kallrörd sås till. Skillnaden är att potatis/pasta eller riset är borta
    Låter inte dumt :)

    Ikväll ät vi kycklingfilé ungsrostade grönsaker, grönsallad med en dressing gjord på olja och örtkryddor. Mums säger jag bara :)
  • nollåt­ta
    Äldre 15 Sep 21:15
    #97
    helene306 skrev 2009-09-15 21:11:13 följande:
    Det går alldeles utmärkt. Tänk en sallad med oliver, tomat, gurka, fetaost eller annat gott och en grillad köttbit/laxfilé eller kycklingfilé och någon kallrörd sås till. Skillnaden är att potatis/pasta eller riset är borta
    Det låter fint. Men tittar man tex. i trådar som finns här om tips för LCHF-recept är det inte sån mat som lagas utan typ äggmjölk och annat med mängder av fett, ägg och ost i.
  • Äldre 15 Sep 21:18
    #98
    nollåtta skrev 2009-09-15 21:15:33 följande:
    Det låter fint. Men tittar man tex. i trådar som finns här om tips för LCHF-recept är det inte sån mat som lagas utan typ äggmjölk och annat med mängder av fett, ägg och ost i.
    Ja men det finns ju som sagt fanatiker, det tror jag inte så mycket på. Är kock och har fått lärt mig mycket om kost o hälsa, så därför skulle jag aldrig i hela livet äta mera fett än vad jag behöver för bli mätt. Det fett jag äter är någon sås då och då, kan göra hemma gjort vitlökssmör till en köttbit, bacon sallad har jag gjort mig. Och som sagt ägg äter jag jämt, men det håller mig mätt en hel morgon.
  • Vildho­nung
    Äldre 15 Sep 21:19
    #99

    Att privatpersoner på forum hävdar att allt kan botas med LCHF är ju en sak. Det är precis som en massa mindre seriöst snack här på FL som att man måste få koppla av genom att supa till etc. Vet inte hur många gånger jag läst det här, men betyder det att FL är en sekt för svennar i brännvinsbältet? Det är uttryck för privata övertygelser.

    De läkare (även Annika D som har uttryckt sig för kategoriskt ibland) som företräder LCHF skriver uttryckligen gång på gång att det inte är en kost som alla måste följa utan att den är bra för dem som uppenbarligen inte mår bra av kolhydrater och får svängande blodsocker mm. Andra, tex normalviktiga utan blodsockersvängningar/insulinresistens etc så skriver de att kolhydrater (av den sorten med lågt GI) går bra att äta. Så vad menar ni med sekt? Att många privatpersoner hävdar att deras hälsoproblem minskat eller försvunnit när de bytt kost? Är det mer extremt än att hävda att lite fett och mycket träning ger bra hälsa? Var och en får väl hävda det de vill som privatpersoner. Forskarna är just nu inte ense. Ganska många har börjat ifrågasätta tidigare sanningar om tex kolesterolets farlighet (som byggt på osäkra studier).

  • Xsa
    Äldre 15 Sep 21:20

    Jag är inte medlem i ngn LCHF-sekt, men jag äter enligt den principen och mår väldigt bra av det! Kosten är som gjord för mig. Jag blir nöjd, saknar sockersug och går dessutom ner i vikt av att äta på detta sätt. Min kropp blir mindre stel, jag blir mer rörlig, får lättare att andas, bättre kondition, mer ork, jag behöver inte kasta vatten på natten, kan sova hela nätter, samlar inget vatten i kroppen, blir lugnare i humöret och mårhelt enkelt väldigt mycket bättre än när jag äter en kost som består till stor del av kolhydrater.

Svar på tråden LCHF en sekt?