• bakeac­ake
    Äldre 15 Sep 10:58
    48691 visningar
    623 svar
    623
    48691

    LCHF en sekt?

    Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

    Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

    är det nån mer än jag som känner så?

    Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

    www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

    jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

  • Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Äldre 15 Sep 21:34
    Signelanta skrev 2009-09-15 21:31:12 följande:
    Men om du menar att man måste leva i överflöd för att gå upp i vikt så är det ju bara att inte göra det. Dra ner på överflödet helt enkelt. Hur lätt som helst!För du tror inte det har NÅGOT att göra med att vi rör oss mindre och äter mer som är förklaringen till fetman?
    Det är ju så enkelt egentligen. Bränn mer än vad du stoppar i dig. Det jag tror många luras av med LCHF är att de går ned i vikt så snabbt, men kolhydrater binder vatten i kroppen så det är vattenvikten man går ned först. Jag läste någonstans att om vi hade all vår energi lagrad som kolhydrater skulle alla väga ca: 200 kilo. Så ja, jag tror som du att man ska röra på sig, det mår man bra av.
  • Signel­anta
    Äldre 15 Sep 21:35

    Det är också bevisat att animaliska produkter höjer blodfetterna, ökar risken för tarmcancer och leder till övervikt så det beror ju lite på vad man väljer att tro på. Men kom ihåg att LCHF inte funnits så länge att man kan göra säkra studier hur det påverkar oss på lång sikt.

  • Micke5­4
    Äldre 15 Sep 21:41
    Signelanta skrev 2009-09-15 21:31:12 följande:
    Men om du menar att man måste leva i överflöd för att gå upp i vikt så är det ju bara att inte göra det. Dra ner på överflödet helt enkelt. Hur lätt som helst! För du tror inte det har NÅGOT att göra med att vi rör oss mindre och äter mer som är förklaringen till fetman?
    Klart det är så men det var ju inte det du drog slutsatsen av. Men bara för att det fungerar finns det ju ingen anledning att säga att det är den enda vägen?
    Jag tror stillasittande och en sinnessjuk sockerindustri är boven till fetman. Jag skyller inte på kolhydrater, utan eller jo men i form av läsk, godis osv.
    Finns det då ytterligare ett sätt att minska tjockisarna så välkomnar jag det med öppna armar.
  • Signel­anta
    Äldre 15 Sep 21:42
    Micke54 skrev 2009-09-15 21:41:21 följande:
    Klart det är så men det var ju inte det du drog slutsatsen av. Men bara för att det fungerar finns det ju ingen anledning att säga att det är den enda vägen? Jag tror stillasittande och en sinnessjuk sockerindustri är boven till fetman. Jag skyller inte på kolhydrater, utan eller jo men i form av läsk, godis osv.Finns det då ytterligare ett sätt att minska tjockisarna så välkomnar jag det med öppna armar.
    Vilken var slutsatsen jag drog då menar du?
  • Micke5­4
    Äldre 15 Sep 21:44
    Signelanta skrev 2009-09-15 20:56:23 följande:
    Alltså är det inte kolhydraterna utan antalet kalorier. Precis som man vetat i alla år. Fler kalorier in än ut = övervikt.
    Dåligt minne?
  • Signel­anta
    Äldre 15 Sep 21:46
    Micke54 skrev 2009-09-15 21:44:28 följande:
    Dåligt minne?
    Förstår inte vad du vill komma. Jag har hela tiden skrivit att man ska dra ner på kalorierna (mindre överflöd) och röra på sig mer. Du kanske ska läsa mina inlägg igen.
  • Micke5­4
    Äldre 15 Sep 21:49
    Signelanta skrev 2009-09-15 21:46:23 följande:
    Förstår inte vad du vill komma. Jag har hela tiden skrivit att man ska dra ner på kalorierna (mindre överflöd) och röra på sig mer. Du kanske ska läsa mina inlägg igen.
    Nej det har jag absolut inget intresse av, jag ifrågasatte bara en konstig teori som jag skrev tidigare.
  • Signel­anta
    Äldre 15 Sep 21:52
    Micke54 skrev 2009-09-15 21:49:27 följande:
    Nej det har jag absolut inget intresse av, jag ifrågasatte bara en konstig teori som jag skrev tidigare.
    Som ju inte var så konstig ändå....Och inget svar på min fråga.

    Trevlig kväll!
  • Micke5­4
    Äldre 15 Sep 22:01
    Signelanta skrev 2009-09-15 21:52:44 följande:
    Som ju inte var så konstig ändå....Och inget svar på min fråga. Trevlig kväll!
    Det jag sökte efter var ju givetvis hur man kan dra en slutsats av bristen på fetma i ett U-land där man äter kolhydrater men lever i underskott, och få det till att botemedlet på fetman då är kcalbalans och motion. Sen då underförstått med tanke på tråden att LCHF är en felaktig metod för att uppnå samma sak.
    Men det skrev jag ju även tidigare. Ha en fortsatt trevlig kväll :)
  • riskak­an
    Äldre 15 Sep 22:08
    bakeacake skrev 2009-09-15 10:58:28 följande:
    Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på! Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk.. är det nån mer än jag som känner så? Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer.. www.ellybrittasofia.blogg.se Att förändra sitt liv!
    Tja, jag skulle snarare säga att alla populära dieter får lite sekt-varning över sig när en del blir alltför "frälsta" och sluta tänka själva... För några år sedan var det GI, nu är det LCHF

    Själv kan jag inte äta strikt enligt LCHF, eftersom min mage inte mår bra av det. Men givetvis är det inte bra att äta för mycket socker eller kolhydrater heller. Det har forskarna vetat länge, det är liksom inget scoop direkt.

    Faktum är att ingen viktminskningsmetod, är bevisat bättre än någon annan (enligt senare rön). Därför är det lite tröttsamt när folk bryter in i trådar - oavsett om de handlar om vikt-operation eller bara att motionera mer - och börjar med sin mission: "Börja äta si!" eller "Börja äta så!" "INGET annat funkar i längden, folk är såå lurade" Osv... Undrar vem som är lurad, liksom...
Svar på tråden LCHF en sekt?