• kaffeochkaka

    Spelar det någon roll vilken spikmatta jag köper?

    Sååå sugen på att köpa en spikmatta, helst igår. Har sett att det är ganska stora prisskillnader på marknaden, men man kan köpa billiga på Rusta och Stadium etc. Kan kah köpa dem lika gärna som att köpa en dyr "riktig"? Vad säger ni?

  • Svar på tråden Spelar det någon roll vilken spikmatta jag köper?
  • kaffeochkaka

    hm okej tack för ditt svar! : ) av vilken anledning, är de bättre? Jag vet inte alls själv, det är därför jag frågar

  • SVejsan
    Hannah76 skrev 2009-09-17 14:43:53 följande:
    Jag skulle satsa på en dyrare från tex en hälsobutik.
    Jag skulle satsat på billigast möjliga, eftersom utförandet av taggar är vitt kopierat.

    Skulle kanska tom börjat med en farstumatta med styva plaststrån, en sån man skrapar av skorna mot, som ger samma effekt dvs öka endorfinutsöndringen , så kan man i alla fall återanvända den när placeboeffekten klingat ut...
    En spikmatta botar inget ! Den får kroppen att öka endorfin = kroppens eget bedövningsmedel så att du får smärtlindring.
  • sunbeam

    Jag köpte en från Stadium då fick man med nackkudde till. Mkt nöjd.
    Skönt att ta sig en lite stund för avslappning, det känns som att man gör nått för sig själv när man ligger en 15-30min på spikmatta istället för att bara ta en tupplur.
    Jag tycker man blir varm och avslappnad i kroppen efteråt.
    Nackkudden var skön fast jag skulle ha velat ha ännu aggressivare spikar på den, eftersom det inte blir samma tryck på nacken som på ryggen (för att huvet inte väger så mkt) Men det var skönt ändå för en stelnacke..

    Jag har även provat orginalet och de har ytterligare lite aggresivare taggar, men jag tycker att min räcker (plus att min är mkt snyggare svart ren design)
    Lycka till!

  • Atamon

    Det bästa är väl helt enkelt att låna någon spikmatta först för att se om det är något för dig och vilken matta som skulle passa.

    Shaktimattan har färre blommor med piggar, och kan därför upplevas som lite ondare att ligga på ( det är den som många kallar originalet men som troligen inte är det heller eftersom det finns likanande spikmattor uppfunna innan den, shakti är de som blev anmälda i somras) . Säljs av del flesta hälsokostaffärer, på marknader och av massörer, akupunktörer och andra som sysslar med friskvård, samt går att köpa på nätet till bra pris.

    Yantramattan (som då många vill säga är en kopia) har fler blommor med piggar, och upplevs då som inte lika smärtsam att ligga på eftersom de många piggarna gör att det blir jämnare fördelning av tryckpunkterna (då menar många att det inte blir samma effekt). Kan vara billigare att köpa eftersom den säljs på Åhlens, Clas Ohlson och Lifebutikerna och hos många massörer, akupuntörer och andra som sysslar med friskvård, samt via deras hemsida.

    Sedan finns det ju också en svensk spikmatta, som är som gjutna piggar samt den ryska spikmattan som är uppblåsbar, har blommor med piggar och som har funnit i Sverige i över 10 år

  • 3djegångengillt

    nej det spelar ingen roll vilken du köper.
    Ingen funkar. {#lang_emotions_wink}

  • tuuticki

    Den svenska spikmattan är den enda som faktiskt FUNKAT på mig! Shakti mattan är inget att ha! Så 3djegångengillt, testa var lika skeptisk som du, och hur vill du att den ska funka??
    För mig är det en djup avslappning och hjälp mot onda axlar!

Svar på tråden Spelar det någon roll vilken spikmatta jag köper?