• mycat81

    Vad kan man avända istället för vitt vin i maten?

    Kan man byta ut vitt vin i ett recept mot något annat? Har för mig att man kan använda citronjuice eller dylikt, i och med att det oftast är för syrlighetens skull. Om det t ex ska vara 2 dl vitt vin i receptet, hur mycket citron ska jag ha då?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vad kan man avända istället för vitt vin i maten?
  • ElinOlsson

    Jag har använt vitvinsvinäger också. Tar "en skvätt" . Smakar av tills jag är nöjd. Kanske nån msk, beroende på vad jag gör.

  • mycat81

    Ja, vinäger är ju oxå surt. Men jag är lite rädd att sabba hela rätten, vinäger är ju så starkt... Det är en fiskgryta jag ska göra.

  • Pigelinen

    Kul att jag hittade denna gamla tråd, kanske någon som kan svara..
    Jag ska göra en sötstark pepparsås till en fiskrätt o det ska vara 1½dl vitt vin i men jag har inget vin hemma, inte heller vitvinsvinäger. men jag har äppelcidervinäger, citron och så vanlig cider... kan jag använda något av de eller vad ska jag göra?


  • vintjej

    Citron blir bäst. Använd under inga omständigheter det som saluförs som matlagningsvin i livsmedelsaffärer.

  • ragatan

    Varför inte bara köpa en flaska vitt matlagningsvin i din vanliga matvarubutik? Det finns både vitt och rött och de brukar stå bland vinägerflaskorna.

  • vintjej
    ragatan skrev 2011-01-08 15:28:19 följande:
    Varför inte bara köpa en flaska vitt matlagningsvin i din vanliga matvarubutik? Det finns både vitt och rött och de brukar stå bland vinägerflaskorna.
    För att det smakar päck.
  • Pigelinen

    jag vill inte behöva åka o handla överhuvudtaget, missade att det skulle vara vin i så jag tänkte om man kunde ta något annat istället.

    Hur mycket citron ska jag ha om det står 1½dl vin? Jag får väl ta typ drygt 1 dl vatten och så citronsaft eller? Bara citronsaft blir ju lite lite och volymen blir ju inte så stor.


  • vintjej

    Det är svårt att säga,kanske två tredjedelar av vinmängden. Det är ju främst fruktsyran som ska smaka.Men citron har nog högre fruktsyra än vitt vin. Me börja med hälften kanske och smaka dig fram.

Svar på tråden Vad kan man avända istället för vitt vin i maten?