• Äldre 29 Sep 12:49
    24163 visningar
    17 svar
    17
    24163

    Katt- Tjock vit hinna på ögonen? Någon som vet?

    Hej!

    Jag har en perser/skogskatt som är 14 år.
    Såg nu att hon har fått någon slags tjock vit hinna som börjar i ögonvråna, o går lite utåt mot pupillerna.

    Någon som vet vad det kan vara?

  • Svar på tråden Katt- Tjock vit hinna på ögonen? Någon som vet?
  • gnagar­tjejen
    Äldre 29 Sep 12:50
    #1

    Är det inte den hinnan som ligger innanför ögonlocket du menar?
    Katter sover ju ibland med öppna ögon, och jag antar att den hinnan är till för att de inte ska torka ut.
    Såvida inte hinnan täcker hela ögat tror jag inte du behöver oroa dig :)

  • Äldre 29 Sep 12:53
    #2

    Katter har som ett inre "ögonlock" om det är det du menar? Det är en grov vi hinna som ibland kan bli synlig, speciellt när katten sitter och myser och halvkisar med ögonen.

  • Äldre 29 Sep 13:02
    #3

    Har läst runt lite o det verkar vara "blinkhinnan". Det kan vara mask, lr att hon är nedsatt på något annat sätt. Ska prova att avmaska henne

    Någon som har/haft katt som råkat ut för detta?

  • Vanill­ie
    Äldre 29 Sep 13:03
    #4

    Mask!

    När den vita hinnan börjar bli synlig är det dags för avmaskning! Det blir så på mina katter också och det försvinner efter en kur med avmaskning!

  • Äldre 29 Sep 13:10
    #5
    Vanillie skrev 2009-09-29 13:03:46 följande:
    Mask! När den vita hinnan börjar bli synlig är det dags för avmaskning! Det blir så på mina katter också och det försvinner efter en kur med avmaskning!
    Åh, vad härligt att höra
    Blev ledsen o trodde att han kanske inte skulle klara sig! Har avmaskning för hund hemma, undrar om katt oxå kan få den? Det står bara hund på förpackningen. Banminth heter den.
  • Äldre 29 Sep 13:17
    #6

    Nej ingen hundavmaskning till katt, det kan bli väldigt knasigt. Det är ju ingen jättebrådska, så åk till apoteket och fixa avmaskning för katt istället.
    Banminth är väl bara för spolmask, det finns medel som tar bort fler sorters mask också.

  • Äldre 29 Sep 13:23
    #7
    Flyssel skrev 2009-09-29 13:17:23 följande:
    Nej ingen hundavmaskning till katt, det kan bli väldigt knasigt. Det är ju ingen jättebrådska, så åk till apoteket och fixa avmaskning för katt istället.Banminth är väl bara för spolmask, det finns medel som tar bort fler sorters mask också.
  • Äldre 29 Sep 15:15
    #8
    Lotta71 skrev 2009-09-29 13:10:22 följande:
    Åh, vad härligt att höra Blev ledsen o trodde att han kanske inte skulle klara sig! Har avmaskning för hund hemma, undrar om katt oxå kan få den? Det står bara hund på förpackningen. Banminth heter den.
    Nej, hundavmaskning är starkare än de för katt, så vad du än gör... ge det inte!
  • Äldre 29 Sep 15:48
    #9
    Xtra skrev 2009-09-29 15:15:40 följande:
    Nej, hundavmaskning är starkare än de för katt, så vad du än gör... ge det inte!
    Nej, jag lovar Ska strax till apoteket o köpa avmaskning till henne.
    Hoppas det är det som är felet!
  • Vanill­ie
    Äldre 29 Sep 15:49
    #10

    När mina blev sådana första gången blev jag också jätte rädd. Det ser verkligen läskigt ut!
    Men så läste jag att det kunde bero på att dom hade mycket mask. Så jag testade att avmaska. Och det försvann efter bara ett par dagar!

  • Äldre 29 Sep 15:51
    #11

    det finns flera olika. Om du inte har avmaskat henne på ett bra tag kanske axilur är bästa alternativet... annars är banminth det som är vanligast och som tar vanligaste masken... Axilur är starkare och tar mer...

  • Äldre 29 Sep 15:57
    #12
    Trulsa1985 skrev 2009-09-29 15:51:06 följande:
    det finns flera olika. Om du inte har avmaskat henne på ett bra tag kanske axilur är bästa alternativet... annars är banminth det som är vanligast och som tar vanligaste masken... Axilur är starkare och tar mer...
    Banminth tar spolmask och den sorten brukar äldre katter redan vara resistenta mot. Det är troligare att det skulle kunna vara bandmask katten har eftersom hon är så pass gammal och då fungerar till exempel Droncit bra.
    Axilur tar både bandmask och spolmask så det kan vara bra att ha rensat katten någon gång med det, men sedan ska man välja avmaskning beroende på vilken mask katten har.
  • Kinya
    Äldre 29 Sep 16:02
    #13

    Om blinkhinnan är framme mer än den brukar så är det ett tecken på att allt inte är som det ska. Om katten är pigg, äter bra och beter sig som vanligt så hade jag avmaskat den och om inte det hjälpte så hade jag kontaktat veterinären för att utreda vad som är fel. Blinkhinnan är inte synlig av ingen anledning.

    Ring veterinären och rådfråga redan nu så kan h*n tipsa dig om ett bra maskmedel om du inte redan vet vilket du ska använda.

  • Äldre 30 Sep 03:54
    #14

    Synd att jag inte hann läsa alla era svar innan jag handlade maskmedel. Jag köpte Banminth o gan henne det igår em.
    Men om det inte blir bättre på ett par dagar ska jag ringa veterinären.

    Kan man ge tex Axilur precis efter några dagar hon fått Banminth, lr det blir för mycket avmaskning på en gång?

  • Vanill­ie
    Äldre 30 Sep 08:21
    #15
    Lotta71 skrev 2009-09-30 03:54:02 följande:
    Synd att jag inte hann läsa alla era svar innan jag handlade maskmedel. Jag köpte Banminth o gan henne det igår em. Men om det inte blir bättre på ett par dagar ska jag ringa veterinären. Kan man ge tex Axilur precis efter några dagar hon fått Banminth, lr det blir för mycket avmaskning på en gång?
    Jag vet inte om kan ta Axilur direkt efter en annan kur! Det blir kanske för mycket! Där hade jag nog rådfrågat en veterinär!
    Själv använder jag Axilur till mina.
  • Äldre 30 Sep 10:40
    #16

    När vi på katthemmet använder Banminth så kör vi en omgång till efter 14 dagar, för Banminth tar bara de vuxna maskarna, inte äggen. Så om jag avmaskar en katt idag med banminth vet jag att maskarna dör... men äggen finns kvar och då kör jag en gång till om 14 dagar, då äggen blivit till maskar (men inte hunnit kläcka nya ägg) - på så vis får man bort allting.

    Avmaska inte med Axilur nu direkt, ta det hellre om 14 dagar... man ska inte hålla på med avmaskningsmedel för mycket, vi har sett exempel på katter som blivit totalt förstörda i magarna för att de avmaskats för hårt och intensivt...

  • Äldre 30 Sep 16:09
    #17
    Xtra skrev 2009-09-30 10:40:31 följande:
    När vi på katthemmet använder Banminth så kör vi en omgång till efter 14 dagar, för Banminth tar bara de vuxna maskarna, inte äggen. Så om jag avmaskar en katt idag med banminth vet jag att maskarna dör... men äggen finns kvar och då kör jag en gång till om 14 dagar, då äggen blivit till maskar (men inte hunnit kläcka nya ägg) - på så vis får man bort allting. Avmaska inte med Axilur nu direkt, ta det hellre om 14 dagar... man ska inte hålla på med avmaskningsmedel för mycket, vi har sett exempel på katter som blivit totalt förstörda i magarna för att de avmaskats för hårt och intensivt...
    Ok, vad bra att veta! Tack för svaret
Svar på tråden Katt- Tjock vit hinna på ögonen? Någon som vet?