• Äldre 30 Sep 17:52
    30259 visningar
    156 svar
    156
    30259

    Stora Omegatråden, för alla!

    Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

    Det här är den 6:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

    Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

    Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html


    För guds skull mänska! Du äter väl Omega!
  • Svar på tråden Stora Omegatråden, för alla!
  • Maggis Nervis
    Äldre 3 Oct 20:19
    #11
    CloudBerry the 1st skrev 2009-10-03 20:08:50 följande:
    Hoppar in tvärt för att jag såg länken i en tråd. Är ni inte oroad att fiskoljan kan påverka svininfluensan negativt?
    Vi har pratat om det i förra tråden (denna är rätt så ny) och vi kommer att göra olika. Jag ger färdigt asken som vi har, jag har minskat till halvdos, så jag drar ner på det sakta. Men jag ger omega 6 istället, mina barns hud behöver det. Men mina barn har ju inte några bokstavskomb. så det är mest den vanliga koncentrationen och att nattsömnen blir lite sämre. Jag kommer dock att öka upp som vanligt igen senare så fort det största hotet om svinis är över. Iofs hör ingen i våran familj till riskgrupperna, men jag har en grabb på två år så jag vill ändå inte chansa. Läkartidningen känns som en hyfsat pålitlig källa dessutom.
    Fuck Google, ask me
  • CloudB­erry the 1st
    Äldre 3 Oct 20:48
    #12
    lillan1975 skrev 2009-10-03 20:10:59 följande:
    En fråga brukar köpa linfröolja på ica och dricka just bara för att jag aldrig äter fisk funkar det el måste man gå till hälsokost. mvh linda
    Nej. Fiskolja ger en bra mängd av den olja du behöver. Vegetabilisk olja gör det inte. Det är helt olika sammansättningar och tas därför upp helt olika i kroppen
  • CloudB­erry the 1st
    Äldre 3 Oct 20:52
    #13
    Maggis Nervis skrev 2009-10-03 20:19:07 följande:
    Vi har pratat om det i förra tråden (denna är rätt så ny) och vi kommer att göra olika. Jag ger färdigt asken som vi har, jag har minskat till halvdos, så jag drar ner på det sakta. Men jag ger omega 6 istället, mina barns hud behöver det. Men mina barn har ju inte några bokstavskomb. så det är mest den vanliga koncentrationen och att nattsömnen blir lite sämre. Jag kommer dock att öka upp som vanligt igen senare så fort det största hotet om svinis är över. Iofs hör ingen i våran familj till riskgrupperna, men jag har en grabb på två år så jag vill ändå inte chansa. Läkartidningen känns som en hyfsat pålitlig källa dessutom.
    Ja jag tycker det också, det var där jag läste det första gången. La i en länk här i en tråd jag startade i ämnet.

    Jag slutade tvärt när jag läste det. Får köpa nytt sen
  • Äldre 3 Oct 21:19
    #14
    CloudBerry the 1st skrev 2009-10-03 20:08:50 följande:
    Hoppar in tvärt för att jag såg länken i en tråd. Är ni inte oroad att fiskoljan kan påverka svininfluensan negativt?
    Nää, jo, jaaa... Fast jag vet inte, Är inte så orolig för svininfluensan i grunden men om det skulle vara så att man skulle få den och risken för värre lungproblem så är ju klara att man blir rädd. Fast man får väl hoppas att vi klarar oss från influensan innan vaccinet kommer igång. för det ska vi göra.
    Vi måste ge, sonen Omega, han fungerar inte som människa annars. Har ADHD och Autismliknande drag.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • CloudB­erry the 1st
    Äldre 3 Oct 22:49
    #15
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-10-03 21:19:33 följande:
    Nää, jo, jaaa... Fast jag vet inte, Är inte så orolig för svininfluensan i grunden men om det skulle vara så att man skulle få den och risken för värre lungproblem så är ju klara att man blir rädd. Fast man får väl hoppas att vi klarar oss från influensan innan vaccinet kommer igång. för det ska vi göra. Vi måste ge, sonen Omega, han fungerar inte som människa annars. Har ADHD och Autismliknande drag.
    Okej ja då förstår jag att det är extra viktigt, för omega3 är ju kort och gott en natrulig medicin för dessa
  • Evaoch­Marcus
    Äldre 6 Oct 16:23
    #16

    Som en stor omega-3 älskare och ätare ger jag både mina barn, min man och mig själv en daglig dos av omega-3. Som omega-3 fantast anser jag mig kunna en del om ämnet som jag tänkte dela med mig av,

    Först gällande omega-6 så får vi i oss tillräckligt som det är av omega-6 i vår normala kosthållning, vi har ju idag en balans på nästan 20-1 av omega-6 kontra omega-3, där balansen istället bör vara 1-1, så ge tillskott som innehåller omega-6 tycker jag verkar dumt...

    Har man barn som är fisk-skaldjurs allergiker så har man inte mycket till val förrutom vegatibliska oljor, men annars bör man hellre äta fiskolja, då vegetabiliska oljor bara innehåller ALA syror, och inte DHA samt EPA ger de inte den effekt som vanlig fiskolja, t.ex lindra ADHD symton, förbättra syn, hjärnkapacitet.

    Det var mina små tips iaf!

  • Morkul­la
    Äldre 6 Oct 17:44
    #17

    Jag tycker det finns en djungel av olika sorters Omega-3?

    Min son är 12 år, har ADHD och nu tror de även att han kan ha autism.

    Tänkte prova Omega-3 och köpte en sort med extra EPA. Sonen tyckte det var för stora kapslar och vägrade ta dom...

    Har nån av er barn i samma ålder? Vad ger ni dom och hur mycket?

    HJÄLP mig hitta i djungeln!!!

  • Äldre 6 Oct 18:14
    #18
    EvaochMarcus skrev 2009-10-06 16:23:40 följande:
    Som en stor omega-3 älskare och ätare ger jag både mina barn, min man och mig själv en daglig dos av omega-3. Som omega-3 fantast anser jag mig kunna en del om ämnet som jag tänkte dela med mig av, Först gällande omega-6 så får vi i oss tillräckligt som det är av omega-6 i vår normala kosthållning, vi har ju idag en balans på nästan 20-1 av omega-6 kontra omega-3, där balansen istället bör vara 1-1, så ge tillskott som innehåller omega-6 tycker jag verkar dumt... Har man barn som är fisk-skaldjurs allergiker så har man inte mycket till val förrutom vegatibliska oljor, men annars bör man hellre äta fiskolja, då vegetabiliska oljor bara innehåller ALA syror, och inte DHA samt EPA ger de inte den effekt som vanlig fiskolja, t.ex lindra ADHD symton, förbättra syn, hjärnkapacitet. Det var mina små tips iaf!
    Det må vara hur det vill med att man i regel får i sig för mycket av Omega-6, JAG fick en klar och synbar förbättring av min Psoriasis när jag började med Omega-6 kapslar, när jag sen gjorde ett avbrott för det var slut från levarantören så kom Psoriasisen tillbaka igen och när jag fick tag på ett annat märke och kunde ta upp behandlignen igen så kom effekten som ett brev på posten. Blev genast mycket bättre.

    Vi har försökt att ge sonen bara Omega-3 men det har inte haft någon effekt på honom, han måste ha både Omega-3 och Omega-6. Men en sak har jag märkt, dottern hade nattskräck och den försvann när hon fick omega-3. Det fungerade alltså med bara Omega-3 och behövde inte Omega-6. Men för att få den ännu bättre sömnen så kom det inte förrän även hon fick Omega-3 & -6. Sonen har ADHD och Autismliknande tillstånd och dottern anses väl vara normal tills vidare. Tvillingarna (p+f) sover bättre när de får Omega-3 & -6 kapslar, testade enbart Omega-3 men funkade bara på killen, och inte helt tillfredställande. Tjejen märktes det ingen skilnad på alls, hon har ett sjuhellvetes humör, blir något lindrat med Omega

    Det får vara hur det vill med forskning hos OSS behövs det Omega-6, varför vet jag inte, vi kanske inte klarar av att ta till oss det som finns i maten, eller så lyckas jag väll förstöra den på något sätt.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Maggis Nervis
    Äldre 6 Oct 18:15
    #19
    Morkulla skrev 2009-10-06 17:44:11 följande:
    Jag tycker det finns en djungel av olika sorters Omega-3? Min son är 12 år, har ADHD och nu tror de även att han kan ha autism. Tänkte prova Omega-3 och köpte en sort med extra EPA. Sonen tyckte det var för stora kapslar och vägrade ta dom... Har nån av er barn i samma ålder? Vad ger ni dom och hur mycket? HJÄLP mig hitta i djungeln!!!
    min sort heter ABC-EPA dock är min dotter 5 år. Men även de som ger MOR-EPA ser effekt. Samt Efalex. Eye Q lär funka med, vi här i tråden ger lite olika sorter och är naturligvis positiva till "vår" sort. Sonen min äter efalex, mest för att han gillar deras tuggisar.
    Här är lite info om Matti toivonen, han som tagit fram abc-epa, tydligen finns även ett annat kosttilskott för människor med adhd som de forskar på i göteborg nu, slänger in en länk om det med:

    www.biovita.fi/uusi/news.php&id=1009

    www.biovita.fi/uusi/products.php&id=45

    www.biovita.fi/uusi/products.php
    Fuck Google, ask me
  • Maggis Nervis
    Äldre 6 Oct 18:24
    #20
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-10-06 18:14:38 följande:
     vi kanske inte klarar av att ta till oss det som finns i maten, eller så lyckas jag väll förstöra den på något sätt.
    Det gör nog jag med För nu när vi kompl upp med lite mer omega 6 utöver deras vanliga kapslar så är deras hud så mkt bättre!
    Fuck Google, ask me
Svar på tråden Stora Omegatråden, för alla!