• Äldre 30 Sep 17:52
    30254 visningar
    156 svar
    156
    30254

    Stora Omegatråden, för alla!

    Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

    Det här är den 6:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

    Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

    Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html


    För guds skull mänska! Du äter väl Omega!
  • Svar på tråden Stora Omegatråden, för alla!
  • Äldre 6 Oct 18:51
    #21
    Morkulla skrev 2009-10-06 17:44:11 följande:
    Jag tycker det finns en djungel av olika sorters Omega-3? Min son är 12 år, har ADHD och nu tror de även att han kan ha autism. Tänkte prova Omega-3 och köpte en sort med extra EPA. Sonen tyckte det var för stora kapslar och vägrade ta dom... Har nån av er barn i samma ålder? Vad ger ni dom och hur mycket? HJÄLP mig hitta i djungeln!!!
    Just Eye Q har lite mindre kapslar, kanske du ska testa det istället.
    Något som vi har haft som argument till sonen att ta sin Omega så säger vi att man blir bättre på x-box/dataspel. Är ingen direkt lögn, man ökar koncentrationen och ögats utveckling gynnas, enligt tillverkaren. Så det kan vara ett argument.
    Annars så får du väl helt enkelt muta honom. Funkade tyvärr inte på min son men han har förstått att det gör gott och att han själv känner att han behöver Omega. Vi drog ner på det ett tag och sen märkte vi att det inte funkade så vi ökade upp igen. Bara någon dag senare så sa han att det varit så mycket sista tiden och han bad om mer Omega.
    min son klarar inte av att ta kapslar alls och vill inte heller ta flytande så vi sticker hål på kapslarna med nål och klämmer ut på sked, sen häller vi på en slatt Arlas Milda youghurt vaniljsmak. Sen tar han det och en sked till med youghurt. Han blir "galen" om han ser att man hällt på för mycket youghurt så Omegan har bildat en droppe på undersidan av skeden för då smakar det för mycket.
    Vet någon som tar flytande Omega med citronsmak på rostat bröd.
    Det gäller att hitta något som funkar och att man är uppen med det, att försöka truga och tvångsmata går nog inte i längden.

    Ska tillägga att sonen får 2 Mor-EPA mini junior på morgonen och 2 Eye Q kapslar på kvällen. dvs dubbel rek.dagsdos.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Morkul­la
    Äldre 6 Oct 20:52
    #22

    Little Ms Chatterbox skrev 2009-10-06 18:51:00 följande:


    Just Eye Q har lite mindre kapslar, kanske du ska testa det istället. Något som vi har haft som argument till sonen att ta sin Omega så säger vi att man blir bättre på x-box/dataspel. Är ingen direkt lögn, man ökar koncentrationen och ögats utveckling gynnas, enligt tillverkaren. Så det kan vara ett argument. Annars så får du väl helt enkelt muta honom. Funkade tyvärr inte på min son men han har förstått att det gör gott och att han själv känner att han behöver Omega. Vi drog ner på det ett tag och sen märkte vi att det inte funkade så vi ökade upp igen. Bara någon dag senare så sa han att det varit så mycket sista tiden och han bad om mer Omega. min son klarar inte av att ta kapslar alls och vill inte heller ta flytande så vi sticker hål på kapslarna med nål och klämmer ut på sked, sen häller vi på en slatt Arlas Milda youghurt vaniljsmak. Sen tar han det och en sked till med youghurt. Han blir "galen" om han ser att man hällt på för mycket youghurt så Omegan har bildat en droppe på undersidan av skeden för då smakar det för mycket.Vet någon som tar flytande Omega med citronsmak på rostat bröd.Det gäller att hitta något som funkar och att man är uppen med det, att försöka truga och tvångsmata går nog inte i längden.Ska tillägga att sonen får 2 Mor-EPA mini junior på morgonen och 2 Eye Q kapslar på kvällen. dvs dubbel rek.dagsdos.
    Tack!
    Vad skönt att det funkar för er! Har beställt Eye Q nu och hoppas, hoppas!!! Sonen var med när jag beställde och lovade att ge det en chans :) Hur lång tid tog det innan ni märkte någon skillnad?
  • CloudB­erry the 1st
    Äldre 6 Oct 21:16
    #23

    Var köper ni eye q? Och abc-epan?

    Är den flytande med citronsmak äcklig?


  • Maggis Nervis
    Äldre 6 Oct 21:35
    #24
    CloudBerry the 1st skrev 2009-10-06 21:16:40 följande:
    Var köper ni eye q? Och abc-epan? Är den flytande med citronsmak äcklig?
    jag köper både efalex och abc-epa från viaminvaruhuset.se eller på www.shopping4net.se/Haelsokost/Hjaerna-oegon/Fettsyror.htm

    Här är en länk för er med npf-barn! www.biovita.fi/uusi/news.php&id=1009
    Fuck Google, ask me
  • Äldre 6 Oct 22:25
    #25
    Morkulla skrev 2009-10-06 20:52:18 följande:
    Tack! Vad skönt att det funkar för er! Har beställt Eye Q nu och hoppas, hoppas!!! Sonen var med när jag beställde och lovade att ge det en chans :) Hur lång tid tog det innan ni märkte någon skillnad?
    Min son svarar lätt och bra på Omega, men sen så märks det fort om han inte får också. Redan efter någon dag blev humöret bättre och han sov också bättre.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Äldre 7 Oct 16:06
    #26

    CloudBerry the 1st skrev 2009-10-06 21:16:40 följande:


    Var köper ni eye q? Och abc-epan?Är den flytande med citronsmak äcklig?
    Vi köper eye-q i hälsokosten, inte det billigaste kanske troligtvis billigare på nätet.
    Den flytande med citronsmak tyckte mina barn om, men den med vaniljsmak gillade de inte.
  • CloudB­erry the 1st
    Äldre 7 Oct 16:18
    #27

    Okej, tack för svar

    En liten tanke bara..

    Ni som säger att ni tycker att hyn är bättre när ni äter omega6...ni äter alltså inte GLA(finns i bla nattljusolja)? Hyn blir underbar om man äter GLA nämligen, har själv märkt det.

    Men ni tycker alltså att hyn blivit bra av rapsolja eller annan omega6-rik olja och inget annat?


  • Maggis Nervis
    Äldre 7 Oct 16:25
    #28
    CloudBerry the 1st skrev 2009-10-07 16:18:41 följande:
    Okej, tack för svar En liten tanke bara.. Ni som säger att ni tycker att hyn är bättre när ni äter omega6...ni äter alltså inte GLA(finns i bla nattljusolja)? Hyn blir underbar om man äter GLA nämligen, har själv märkt det. Men ni tycker alltså att hyn blivit bra av rapsolja eller annan omega6-rik olja och inget annat?
    Jag vet inte, eftersom jag ger till mina ungar och de får bägge delarna nattljusolja ingår i både efalex oxxh abc-epa
    Fuck Google, ask me
  • Äldre 7 Oct 18:23
    #29
    CloudBerry the 1st skrev 2009-10-07 16:18:41 följande:
    Okej, tack för svar En liten tanke bara.. Ni som säger att ni tycker att hyn är bättre när ni äter omega6...ni äter alltså inte GLA(finns i bla nattljusolja)? Hyn blir underbar om man äter GLA nämligen, har själv märkt det. Men ni tycker alltså att hyn blivit bra av rapsolja eller annan omega6-rik olja och inget annat?
    Jag har inte testat med vanlig olja som är EPA rik om man bortser från all den olja man sätter i sig från chips, bordsmargarin och grilloljor.
    All possetiv effekt på huden kom några dagar efter jag började med Omega-6 kapslar. Den jag började med var Qarma (samma tillverkare som Eye Q). Sen när jag inte fick tag på den så fortsatte jag med Efamol (samma tillverkare som Efalex). Tror båda gör sin omega-6 av nattljusolja.

    Jag fattar din fråga som att det skulle vara skilnad på GLA och Omega-6 (vilket det inte är, det är bara olika namn på samma sak)
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Hallon­ärtan
    Äldre 15 Oct 10:08
    #30

    Tittar in efter tips av Magginervis
    Ska läsa i kapp så snart jag hinner... Har en liten 1-åring som sover som en kratta och är allmänt "på"..
    Har börjat ge Omega 3 och hoppas på förbättring....

Svar på tråden Stora Omegatråden, för alla!