• Äldre 30 Sep 17:52
    30278 visningar
    156 svar
    156
    30278

    Stora Omegatråden, för alla!

    Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

    Det här är den 6:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

    Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

    Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html


    För guds skull mänska! Du äter väl Omega!
  • Svar på tråden Stora Omegatråden, för alla!
  • Maggis Nervis
    Äldre 19 Oct 21:39
    #41
    Liljan75 skrev 2009-10-19 21:25:14 följande:
    Hur gammal är er dotter ? Hur tidigt kan man börja ge omega till barn?
    Man kan börja tidigare än rekomendationerna, bara man trycker hål på kapslarna och trycker ut innanmätet på en sked
    Fuck Google, ask me
  • Ronjan­709
    Äldre 19 Oct 21:56
    #42

    Maggis Nervis skrev 2009-10-19 21:39:52 följande:


    Man kan börja tidigare än rekomendationerna, bara man trycker hål på kapslarna och trycker ut innanmätet på en sked
    Vad är rekomendationerna? Skulle vilja min son på 7 mån kunde sova lite bättre o är man desperat så prövar man ju gärna omega med bara det är ofarligt
  • Äldre 19 Oct 22:00
    #43
    Hallonärtan skrev 2009-10-19 19:34:15 följande:
    Fantastiskt! En undran. Ni som varit med lite längre...Är det någon som pratat med sjukvården om detta? BVC tex. Jag har aldrig någonsin hört talas om att just Omega3 skulle främja sömnen tex. (Att vuxna ska äta det har man ju hört...) Jag vet flera som har och har haft barn som sovit minimalt, där BVC inte kunnat hjälpa med annat än Sömnmedeciner. Starka saker... Som bara säger att det går över, pröva 5mm osv. VET man inte detta??? Vi har inte haft det så pass jobbigt att jag tagit upp det med BVC annat än att berättat att hon just sovit mycket sämre än övriga syskon. Men om jag hade suttit där och gråtit av utmattning (vi har släktingar som hjälpt oss så att vi har fått sömn emellanåt) då hade jag nog varit rejält sur nu om jag inte fått denna info! Jag läste häromdagen om ADHD och Omega i en tidning ifrån hälsokosten. Men den tidningen kanske man klassar som reklam och inte ens bläddrar i. Om ni förstår hur jag menar. Det är ju så himla petigt ifrån socialstyrelsen att barn ska äta si och så och amma si och så länge. Men att dom kan ha Omega brist, det andas det inte ens om.
    Omegakapslar är hälsokost, sjukvården får inte rekomendera det. Även om de personligen vet att det funkar så bryter de mot någon regel, kommer inte ihåg vad den heter. Men kan bli så allvarligt att de t.o.m. kan mista sin legitimation.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Äldre 19 Oct 22:13
    #44
    Liljan75 skrev 2009-10-19 21:56:27 följande:
    Vad är rekomendationerna? Skulle vilja min son på 7 mån kunde sova lite bättre o är man desperat så prövar man ju gärna omega med bara det är ofarligt
    I Norge är rekomendationerna att man börjar från 4:e levnadsveckan tror jag det är. Omega-3 & -6 är tillsatt i ersättningen nu för tiden, iaf i NAN. Inte så mycket att det går att överdosera om man ger mycket ersättning.
    Jag har läst någonstans att barn behöver lika mycket som vuxna eftersom deras hjärna utvecklas så mycket under uppväxten. Men om du vill vara lite försiktig så kan du ju testa att ge bara en kapsel om dagen, om du märker förbättring men inte helt nöjd så öka till 2 kapslar.
    Det ända som jag har hört/sett om biverkningar vi överdosering är lakterande effekt vid stora doser. Tyvärr kan jag inte länka för jag vet inte var jag sett det men den största forskningen på Omega här i Sverige görs på Sahlgrenska i GBG.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Maggis Nervis
    Äldre 19 Oct 22:54
    #45
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-10-19 22:13:32 följande:
    I Norge är rekomendationerna att man börjar från 4:e levnadsveckan tror jag det är. Omega-3 & -6 är tillsatt i ersättningen nu för tiden, iaf i NAN. Inte så mycket att det går att överdosera om man ger mycket ersättning. Jag har läst någonstans att barn behöver lika mycket som vuxna eftersom deras hjärna utvecklas så mycket under uppväxten. Men om du vill vara lite försiktig så kan du ju testa att ge bara en kapsel om dagen, om du märker förbättring men inte helt nöjd så öka till 2 kapslar. Det ända som jag har hört/sett om biverkningar vi överdosering är lakterande effekt vid stora doser. Tyvärr kan jag inte länka för jag vet inte var jag sett det men den största forskningen på Omega här i Sverige görs på Sahlgrenska i GBG.
    De rekomenderar ju dessutom ammande att äta mkt omega så det går över i bröstmjölken.

    På min sort så har barn högre upptrappningsdos än vuxna just för att deras hjärna fortf växer
    Fuck Google, ask me
  • Ronjan­709
    Äldre 20 Oct 11:04
    #46

    Little Ms Chatterbox skrev 2009-10-19 22:13:32 följande:


    I Norge är rekomendationerna att man börjar från 4:e levnadsveckan tror jag det är. Omega-3 & -6 är tillsatt i ersättningen nu för tiden, iaf i NAN. Inte så mycket att det går att överdosera om man ger mycket ersättning. Jag har läst någonstans att barn behöver lika mycket som vuxna eftersom deras hjärna utvecklas så mycket under uppväxten. Men om du vill vara lite försiktig så kan du ju testa att ge bara en kapsel om dagen, om du märker förbättring men inte helt nöjd så öka till 2 kapslar. Det ända som jag har hört/sett om biverkningar vi överdosering är lakterande effekt vid stora doser. Tyvärr kan jag inte länka för jag vet inte var jag sett det men den största forskningen på Omega här i Sverige görs på Sahlgrenska i GBG.
    Jag ger nan ersättning. kanske det blir överdosering om jag börjar med omega tillskott också? Men en kapsel kanske mankan ge även om man ger nan ersättning...
  • Äldre 20 Oct 12:28
    #47
    Liljan75 skrev 2009-10-20 11:04:10 följande:
    Jag ger nan ersättning. kanske det blir överdosering om jag börjar med omega tillskott också? Men en kapsel kanske mankan ge även om man ger nan ersättning...
    Tror inte de har i så det täcker upp dagsbehovet i NAN, så testa med en kapsel och se vad som händer.
    Kan ju vara så att ditt barn behöver lite mer för att täcka upp dagsbehovet och då kanske du kan ge 2 kapslar varannan dag och bara 1 den andra dagen.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Äldre 20 Oct 18:26
    #48

    jag undrar eller jag har hört att barnen ska sova bättre med omega 3 eller e de omega 6? o vad ska man i så fall ha kapslar olja eller vad de annars finns ??? e de i hälsobutik man köper de då?

    tacksam för svar!!!

  • Äldre 20 Oct 23:11
    #49
    Inbaal skrev 2009-10-20 18:26:53 följande:
    jag undrar eller jag har hört att barnen ska sova bättre med omega 3 eller e de omega 6? o vad ska man i så fall ha kapslar olja eller vad de annars finns ??? e de i hälsobutik man köper de då? tacksam för svar!!!
    Min erfarenhet av det är att de sover bäst med en kombination av både omega-3 och Omega-6.
    Det finns i både flytande, kapslar och tuggisar. Flytande och tuggisar är smaksatta, finns många olika smaker. Eskimo kids har Omega-3, -6 & -9, vitamin E och D.
    Eye Q, Efalex och Mor-EPA mini junior är en del av det lite kändare märkena med Omega-3 & -6 som har dokumenterad effekt.
    Man kan köpa på både hälsokostbutiker, apoteket och på nätet. vitaminvaruhuset.se och topformula.se

    Hoppas du har fått svar, annars är det bara att fråga mer
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Äldre 21 Oct 19:39
    #50

    tack så mycket ska kolla de o testa de på honom

Svar på tråden Stora Omegatråden, för alla!