• Äldre 30 Sep 17:52
    30263 visningar
    156 svar
    156
    30263

    Stora Omegatråden, för alla!

    Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

    Det här är den 6:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

    Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

    Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html


    För guds skull mänska! Du äter väl Omega!
  • Svar på tråden Stora Omegatråden, för alla!
  • Hallon­ärtan
    Äldre 27 Oct 17:06
    #61

    Hon får Eskimå Kidz. 5ml en gång om dagen.
    I går somnade hon 18,15 och sov till 01,45. Då åt hon (sovandes)en flaska välling och sov sen till 6,15
    Såhär bra har hon aldrig sovit någonsin på nätterna!

  • Äldre 27 Oct 18:16
    #62
    Hallonärtan skrev 2009-10-27 17:06:16 följande:
    Hon får Eskimå Kidz. 5ml en gång om dagen. I går somnade hon 18,15 och sov till 01,45. Då åt hon (sovandes)en flaska välling och sov sen till 6,15 Såhär bra har hon aldrig sovit någonsin på nätterna!
    Vad kul att höra Hoppas det håller sig!
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Hallon­ärtan
    Äldre 27 Oct 18:49
    #63

    Ja gissa om vi håller alla tummar som finns i familjen!

  • Äldre 29 Oct 10:45
    #64
    Carrie skrev 2009-10-25 21:31:53 följande:
    Ni som ger omega3 till små barn, runt ett år, vilken sort ger ni? Tycker ni att era barn sover bättre? Vi ger sonen EyeQ (flytande) men jag tycker inte att han sover bra ändå. Vet iofs inte hur han hade sovit utan det eftersom han har fått det sen han var 7 mån (fyller ett om en vecka). Om man byter märke behöver man väl inte göra en ny omgång med den större mängden som man ska ge i början?
    Nej det behöver du inte göra, du har gett så länge att det har redan laddats upp. Dessutom är det nog bara Eye Q och möjligen Efalex (kanske finns några mer, vet inte) som rekomenderar att man ska göra så. De andra tillverkarna ligger lite högre på andel Omega i varje dagsdos.

    Många barn med tex ADHD äter ofta dubbel dagsdos hela tiden för att få bra effekt så tror det är därför som en del tillverkare rekommenderar lite högre så man vet vad man ska ligga på sen. Dagsdosen är rekommenderad efter ett "normal" barns behov.
    Det händer inte så mycket om man ger lite mer, det rekommenderade dagsbehovet utgår från att man äter normal kost för övrigt. Tex om man ska äta duktigt och bra så man får i sig rätt mängd Omega-3 så bör man äta fet fisk ca 3 ggr/v. Då bör man få en "överdos" ett par ggr i veckan för att det ska räcka till de övriga dagarna.

    Min sons dos ligger på 2 Eye Q kapslar på morgonen och 2 Mor-EPA mini junior på kvällen. Skulle han äta sig till det så så hade det behövt vara fisk morgon, middag, kväll hela veckan lång.tor inte han hade gillat det i längden
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Äldre 30 Oct 01:02
    #65

    Spännande tråd!

  • Hallon­ärtan
    Äldre 30 Oct 06:24
    #66

    Det här är nästan en religiös upplevelse! (säger tom min man, som är ateist!)
    Att gå ifrån sönderhackade nätter, med speedad, hysterisk bebis och föräldrar som går på knäna...
    5ml per dag och hon sover mellan 10-13 timmar per natt!!!!
    Hon "rör på sig", så att man hittar henne i fotändan osv, men hon vaknar inte!
    Och på dagarna är hon bara solsken.
    Igår träffade jag på två tjejer som stod och sålde en ny sorts Omega i en butik, dom hade aldrig hört talas om att det kunde göra sån skillnad på barn och sömn.
    Dom var mer fokade på fin hy hos kärringar!

  • Äldre 30 Oct 15:01
    #67
    Hallonärtan skrev 2009-10-30 06:24:17 följande:
    Det här är nästan en religiös upplevelse! (säger tom min man, som är ateist!) Att gå ifrån sönderhackade nätter, med speedad, hysterisk bebis och föräldrar som går på knäna... 5ml per dag och hon sover mellan 10-13 timmar per natt!!!! Hon "rör på sig", så att man hittar henne i fotändan osv, men hon vaknar inte! Och på dagarna är hon bara solsken. Igår träffade jag på två tjejer som stod och sålde en ny sorts Omega i en butik, dom hade aldrig hört talas om att det kunde göra sån skillnad på barn och sömn. Dom var mer fokade på fin hy hos kärringar!
    Sån upplevelse hade jag med när jag började ge äldsta dottern Omega. Hon hade börjat med nattskräck. Precis son sin bror skrek hon i 2 timmar som sin bror. Bara det att han var ensambarnet och var nöj med att sova länge på morgonen. Båda började med nattskräcken när de var ca 1½ år och stora kille hade det till han var över 3 år.
    Så jag var inte direkt upplagd för de framtidsutsikterna. Tvillingarna var 2 månader gamla och riktiga spybebisar, (visade sen att det var magmunnen så det fick vi hjälp med)
    Jag råkade upptäcka att det funkade med Omega-3 mot nattskräcken, hon ville ha  samma som sin bror och jag gav av det lite billigare alternativet från Fritt Flyt med bara Omega-3 i. Kändes som om jag hade hittat en diamantgruva på tomten
    Sen fick även hon Eskimo Kids  och sen Mor-EPA mini junior för även om hon inte hade nattskräck så blev hon inte bättre i humöret förrän vi började med det.

    Det är kul att höra alla som blir hjälpta. föräldrarna är så glada för att faktiskt få sova och även för barnens skull för det märks ju att barnen mår bättre av den bättre sömnen och gladare humöret.

    Synd bara, skulle varit gratis för alla. Eller iaf mycket lägre pris.    (Jag ger alla 4 barnen och tar även själv. Är över 1000 kr i månaden.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Hallon­ärtan
    Äldre 30 Oct 15:30
    #68

    Ja det borde ju ges från BVC i stället för AD dropparna!!!
    Är det så stor skillnad på olika sorters Omega?
    Det ÄR viktigt att få sova! Jisses, innan man varit vaken med ett barn nätterna igenom har man ingen aning om vad trött betyder!
    Inte ens jag som hade barn innan fattade hur det var att ha barn som sov riktigt dåligt...
    Jag är en helt annan människa när jag får sova !
    Och vi har fått tillbaks vår gosbebis som vi hade ett litet tag i början...

    Har ni märkt någon skillnad på om barnen är friskare över lag? inte lika ofta förkylda osv??

  • Äldre 4 Nov 14:07
    #69

    Har nyligen varit på ADHD-utbildning arragerat av landstinget för föräldrat till barn med ADHD och då tog man upp Omega. Nu finns det så mycket forskning om Omega-3 så nu får läkare/vårdpersonal rekommendera det. Men hittills bara Pikasol och Eye Q.

    Hittade en länk om Pikasol: www.helhetsdoktorn.se/lathund/pikasol.htm
    Där kan man tex läsa om (ej) rekommendationer till barn/gravida är främst formella skäl.

    Ska tillägga att jag inte själv har testat Pikasol till mig själv eller barnen så kan inte uttala mig något om den. Apoteket säljer både Pikasol och Eye Q, men finns billigare på andra ställen.


    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Äldre 4 Nov 14:08
    #70
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-04 14:07:36 följande:
    Har nyligen varit på ADHD-utbildning arragerat av landstinget för föräldrat till barn med ADHD och då tog man upp Omega. Nu finns det så mycket forskning om Omega-3 så nu får läkare/vårdpersonal rekommendera det. Men hittills bara Pikasol och Eye Q. Hittade en länk om Pikasol: www.helhetsdoktorn.se/lathund/pikasol.htm Där kan man tex läsa om (ej) rekommendationer till barn/gravida är främst formella skäl. Ska tillägga att jag inte själv har testat Pikasol till mig själv eller barnen så kan inte uttala mig något om den. Apoteket säljer både Pikasol och Eye Q, men finns billigare på andra ställen.
    Glömde skriva att Pikasol inte innehåller Omega-6
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
Svar på tråden Stora Omegatråden, för alla!