• Äldre 30 Sep 17:52
    30283 visningar
    156 svar
    156
    30283

    Stora Omegatråden, för alla!

    Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

    Det här är den 6:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

    Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

    Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html


    För guds skull mänska! Du äter väl Omega!
  • Svar på tråden Stora Omegatråden, för alla!
  • blajbl­aj75
    Äldre 4 Nov 14:51
    #71

    jag antar att frågan vart uppe förr, men ni som ger Omega till era ettåringar, vad ger ni och varför?
    för vuxna har jag fått uppfattningen att ett av problemen med Omega-fettsyror är att vi nu förtiden får i oss för lite Omega-3 i förhållande till Omega-6. förr i tiden såg den fördelningen annorlunda ut. därav har jag gjort valet att bara äta Omega-3-tillskott, alltså inget -6, eller -9 som tillskott.
    men för barn, där har jag fått en uppfattning om att de på ett annat sätt behöver omega-6 mot vad vi vuxna gör. vet ni något om detta? för jag har inte hittat någon Omega-produkt för ettåringar som bara innehåller Omega-3.

  • Hallon­ärtan
    Äldre 4 Nov 15:05
    #72

    Jag ska på 1 års koll med min lillfisa nästa vecka och då kommer jag att berätta för doktorn att hon numera sover hela nätter!! Av omega!
    Vi har fortfarade så svårt att fatta att hon verkligen sover!
    Men vi vågar ju inte sluta med omegan för att testa OM det är det.
    Eftersom hon började sova 3 dagar efter första slurken så är iaf jag såld!

  • Äldre 4 Nov 15:24
    #73
    blajblaj75 skrev 2009-11-04 14:51:42 följande:
    jag antar att frågan vart uppe förr, men ni som ger Omega till era ettåringar, vad ger ni och varför? för vuxna har jag fått uppfattningen att ett av problemen med Omega-fettsyror är att vi nu förtiden får i oss för lite Omega-3 i förhållande till Omega-6. förr i tiden såg den fördelningen annorlunda ut. därav har jag gjort valet att bara äta Omega-3-tillskott, alltså inget -6, eller -9 som tillskott. men för barn, där har jag fått en uppfattning om att de på ett annat sätt behöver omega-6 mot vad vi vuxna gör. vet ni något om detta? för jag har inte hittat någon Omega-produkt för ettåringar som bara innehåller Omega-3.
    Rekommendationerna för Omega till barn är att man inte ska ge det för kvävningsrisken med kapslar men om man sticker hål/klipper upp en kapsel och klämmer ut så slipper man det. Så då kan man ge vad man vill.

    Min egna erfarenhet av Omega till barnen så funkar det bäst med kombinerat Omega-3 & -6. det är bara min egen erfarenhet som jag skriver om nu men jag har 4 barn, Äldsta har ADHD och Atypisk Autism med bla sömnsvårigheter, stora tjejen hade nattskräck och det försvann av Omega-3 men den bättre sömnen över lag kom när vi började gen henne kombinerat, gäller även de 2 övriga barnen. De är gladare och mycket lugnare humör. Vi testade ett tag att bara ge Omega-3 men det gav inte så mycket som kombinerat.
    Jag har ingen utblining om just Omega eller så, inte heller inom vården så det jag skriver är enbart igen erfarenheter och sånt som alla kan hitta på nätet.
    Jag vet vad man skriver om det men mina barn behöver det ändå, kanske inte alls får i sig för mycket Omega-6, kanske har större behov av det eller kanske inte kan ta till sig det på samma sätt/som man ska. Jag vet inte vad som gör det, jag är helt såld på det iaf.

    Jag har gett mina små barn Eskimo kids, Eye Q, Mor-EPA mini junior och Fritt Flyt. Testade även Mor-EPAs nya produkt, Omega-3 med C-vitamin, tuggis med apelsinsmak. De gillade inte den, tror det var för konstigt att tugga på, eller nåt.

    Känns det alldeles fel för dig att ge produkter med Omega-6 & -9 så ska du naturligtvis inte göra det ,men jag tror inte det är något skadligt att testa ett tag för att se någon förändring. Sen kan man ju ge bara Omega-3 efter tag och om alla de goda effeketerna kvarstår ja då behöver man ju inte ge Omega-6 & -9.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Äldre 5 Nov 22:31
    #74

    Tack för svar Chatterbox.

    Jag vet inte om det är ngn idé för oss att fortsätta ge EyeQ, jag börjar tappa hoppet om att det  funkar på vår son {#lang_emotions_cry} Nätterna är så bedrövliga, jag vet inte vad jag ska göra..... Bvc ger inga vettiga svar heller och så länge han är pig och glad på dagen så anses det inte vara ngn sömnstörning.... Jag som verkligen tror på Omega3....


    Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
  • Äldre 5 Nov 22:43
    #75
    Carrie skrev 2009-11-05 22:31:22 följande:
    Tack för svar Chatterbox. Jag vet inte om det är ngn idé för oss att fortsätta ge EyeQ, jag börjar tappa hoppet om att det  funkar på vår son  Nätterna är så bedrövliga, jag vet inte vad jag ska göra..... Bvc ger inga vettiga svar heller och så länge han är pig och glad på dagen så anses det inte vara ngn sömnstörning.... Jag som verkligen tror på Omega3....
    Hittar inte din första inlägg Om du orkar kan du dra det igen? Hur sover ditt barn? Vad är det som strular? Vad har ni annars testat, allergier?
    Om du har skrivit om det i någon annan tråd så kan du bara länka så kan jag läsa där.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Dalkul­la74
    Äldre 6 Nov 10:08
    #76

    Är det fler än vi som gjort uppehåll med omega nu i influensatiden Martin har varit utan tillskottet i ca 1,5mån tror jag det är nu och hans eksem är ju helt klart sämre igen (han får Eskimo kids just bara för hans hud). Men ändå inte tokilla så det känns som att man _måste_ återinföra det bums. Vi ser till att äta lax och makrill lite oftare än vanligt iaf .

    Som det ser ut så ska vi nog vaccinera Martin för influensan nästa vecka. min fråga är då, kan man återinföra omegatillskottet sen då tro utan att det ökar på risken för att han står sämre emot influensan? Vad tror ni?

  • Hallon­ärtan
    Äldre 6 Nov 15:33
    #77

    Dalkulla: jag har fattat det som att man har bättre immunförsvar OM man äter Omega tillskott??
    Det sa tom en infektionsläkare på Tv för ett tag sedan, att om man åt mycket omega så blev man inte lika lätt förkyld.
    Vi har vaccinerat vår 3 åring och hoppas på att man även ska börja vaccinera små barn...

  • Dalkul­la74
    Äldre 6 Nov 20:07
    #78

    Hallonärtan: Jo det trodde jag med tills nyheten för ett par månader sedan då en medicine doktor hade uttalat motsatsen iaf när det gäller influensamotståndskraft. Jag klistrar in en länk här som jag tror var med i förra omegatråden då i början av september då den kom.

    www2.unt.se/pages/1,1826,MC=16-AV_ID=951088,00.html

  • Hallon­ärtan
    Äldre 7 Nov 07:50
    #79

    Där ser man!
    Jag fortsätter med Omegan, jag föredrar sömn!
    och jag tror att man får sämre motståndskraft om man sover dåligt så det ena tar garanterat ut det andra...
    Nu har vi vaccinerat nästan hela familjen, så vi hoppas klara oss ändå!

  • Äldre 7 Nov 12:47
    #80

    Jag försökte läsa och förstå vad det stod o länken i förra tråden, jag tror det var så här:
    Man hade sett att det var en vis lunginflammation som var vanligare bland de som åt Omega (de som råkat få en infektion av någon anledning, inte att lunginflammation var vanligare bland de som åt Omega). Tror det var en lunginflammation som höll till längre ner i lungorna och på det viset var lite mer svårbehandlad än "vanlig" lunginflammation.
    Om man skulle råka få svininfluensan och även ha risk för att få en lunginflammation längre ner i lungorna så var väl läget inte det bästa.
    Men är man vaccinerad så borde man ju klara sig tycker jag så då kan man fortsätta med Omega, om man vill.


    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
Svar på tråden Stora Omegatråden, för alla!