• Äldre 30 Sep 17:52
    30350 visningar
    156 svar
    156
    30350

    Stora Omegatråden, för alla!

    Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

    Det här är den 6:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

    Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

    Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html


    För guds skull mänska! Du äter väl Omega!
  • Svar på tråden Stora Omegatråden, för alla!
  • SWE Maria
    Äldre 7 Nov 21:22
    #81

    Jag såg eran diskussion om omega3 och Svininfluensan.. Jag har helt missat den diskussionen, på vilket sätt har dom ett samband och varför ska man inte äta omega3 då?

  • Äldre 7 Nov 21:55
    #82
    SWE Maria skrev 2009-11-07 21:22:52 följande:
    Jag såg eran diskussion om omega3 och Svininfluensan.. Jag har helt missat den diskussionen, på vilket sätt har dom ett samband och varför ska man inte äta omega3 då?
    Från början kom nog diskussinonen från den här länken:
    www.lakartidningen.se/07engine.php
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Äldre 8 Nov 14:33
    #83
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-07 21:55:28 följande:
    Från början kom nog diskussinonen från den här länken: www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...
    Nu har jag läst kommentarerna som var till den artikeln, och ja... Jag blev inte nåt klokare för det. Verkar som om man tar Omega-3 med D-vitamin så förvann, eller minskade risken för lunginflammation.

    Eskimo kids innehåller D-vitamin. 1 dl mjölk innehåller 8% av det rekommenderade dagsbehovet så det är inte så svårt att tillgodose sig det.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Dalkul­la74
    Äldre 8 Nov 20:37
    #84

    Little M C: Tack för att du lusläser så jag och andra kan ta del av summa summarum . Ja det ju Eskimo Martin får, dock dricker han endast havremjölk så jag vet inte hur det är med D-vitamin i den (ska gå och läsa). Annars så har ju lillasyster D-droppar han kan ta med.

    Nu har vi en tid bokad till Martin på onsdag för pricktest av vaccinet, förhoppningsvis vaccination och bevakning efter det (äggallergiker). Men går det bra så då tar vi och börjar igen med Eskimon och ev kanske ändå då om D-vitaminet motverkar risken för den där djupgående lunginflammationen .

  • Äldre 8 Nov 21:41
    #85
    Dalkulla74 skrev 2009-11-08 20:37:34 följande:
    Little M C: Tack för att du lusläser så jag och andra kan ta del av summa summarum . Ja det ju Eskimo Martin får, dock dricker han endast havremjölk så jag vet inte hur det är med D-vitamin i den (ska gå och läsa). Annars så har ju lillasyster D-droppar han kan ta med. Nu har vi en tid bokad till Martin på onsdag för pricktest av vaccinet, förhoppningsvis vaccination och bevakning efter det (äggallergiker). Men går det bra så då tar vi och börjar igen med Eskimon och ev kanske ändå då om D-vitaminet motverkar risken för den där djupgående lunginflammationen .
    Min yngsta son har mjölkallergi och vi ger havremjölk, har för mig att A & D -vitaminhalten i den är den samma som i mjölk.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Äldre 9 Nov 11:07
    #86

    Jag måste göra ett tillägg. Tänk på att jag inte är utbildad inom vård eller något speciellt om just Omega, det är bara mitt eget intresse för det och mina goda erfarenheter av effekten av Omega. Så kolla alltid upp själva vad som länkas till och vad vi skriver i tråden.
    Jag är duktig på att röra till saker

    Ha en bra dag!


    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Dalkul­la74
    Äldre 9 Nov 12:13
    #87

    Little M C: Nejdå, jag är bara tacksam för att någon (=du) har stort intresse för Omega och vill delge din kunskap/erfarenhet

  • Äldre 9 Nov 12:44
    #88
    Dalkulla74 skrev 2009-11-09 12:13:07 följande:
    Little M C: Nejdå, jag är bara tacksam för att någon (=du) har stort intresse för Omega och vill delge din kunskap/erfarenhet
    Jag ser det lite som ett kall. Min äldsta son föddes för tidigt och fick bla blod 2 ggr, han hade en tuff start. Men jag kan inte tacka den okända människa som hjälpte till att rädda livet på mitt barn. Jag kan inte donera blod pga medicinering och är för gammal för Tobiasregistret. Jag brukar lämna några kronor i insamlingsboxen på Mc Donalds som går till att bygga Ronalds Mc Donalds hus vid sjukhusen här i Sverige, för jag vet hur det är att bo på sjukhus i många veckor med barn på neo. Men jag känner att det inte är tillräckligt så jag försöker sprida så mycket det går om Omega till alla som vill lyssna
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Äldre 13 Nov 12:46
    #89

    Efter att ha läst denna tråden har jag nu beställt Mor-Epa. Min 16-månaders tjej har aldrig sovit bra på nätterna. Vaknar mellan 5-30 gånger per natt och jag börjar verkligen känna att jag har fått nog.

    Jag har provat många olika sätt för att få henne att somna om på nätterna (för att somna på kvällen är oftast inga problem), och nu har turen kommit till Omega. Måste erkänna att jag inte har mycket hopp kvar, men jag är villig att testa det mesta...


    ♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Äldre 13 Nov 18:41
    #90
    Eliin80 skrev 2009-11-13 12:46:10 följande:
    Efter att ha läst denna tråden har jag nu beställt Mor-Epa. Min 16-månaders tjej har aldrig sovit bra på nätterna. Vaknar mellan 5-30 gånger per natt och jag börjar verkligen känna att jag har fått nog. Jag har provat många olika sätt för att få henne att somna om på nätterna (för att somna på kvällen är oftast inga problem), och nu har turen kommit till Omega. Måste erkänna att jag inte har mycket hopp kvar, men jag är villig att testa det mesta...
    Hoppas det hjälper er, åtminstone någgra färre gånger/natt. Huvva för upp mot 30gånger per natt
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
Svar på tråden Stora Omegatråden, för alla!