• Äldre 30 Sep 17:52
    30256 visningar
    156 svar
    156
    30256

    Stora Omegatråden, för alla!

    Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

    Det här är den 6:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

    Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

    Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html


    För guds skull mänska! Du äter väl Omega!
  • Svar på tråden Stora Omegatråden, för alla!
  • Äldre 11 Dec 12:47
    pilsa skrev 2009-12-11 08:15:46 följande:
    Hej! har precis just i dag börjat ge mina barn på 10 och 7 eye q,visste inte att detta fanns ens men nu ska vi göra ett försök eftersom båda har mindre synfel och jag fick höra att en av dotterns frökens son har slutat med glasögon efter ett år efter att ha börjat äta just eye q. Räknar inte med ett sådant mirakel men man kan ju hoppas. Har 2 frågor till er kunniga i denna tråden,hoppas någon har lite goda råd eller svar. 1. kan en 1åring börja äta eye q? 2. kan jag få bättre sexlust av eye q? min lust har helt dött efter min sons födelse jag lider inte så utan min min man mår mest dåligt av detta,vet inte vad jag ska göra kanske eye q kan hjälpa till vad vet jag. hoppas ni kan ge mig lite info.
    Andra naturläkemedel som sägs vara bra för ögonen är några som innehåller blåbär (tror de heter blue eye) Men kan hända det mer är för äldre personer.

    Jag er mina barn kapslar och har gjort sen de var ca 1 år. Eye Q tyggisar är gjorda för att tuggas på men det går såklart att klippa upp/sticka hål på dom och klämma ut innehållet på en sked eller blanda med mat. (man kan börja tidigare än så också, i Norge är rekommendationerna från 4:e levnadsveckan)

    Din andra fråga på vet jag inte något om, Man sägs ju bli piggare och på bättre humör av Omega, men vet inte om det just påverkar sexlusten. Det kan det ju göra, jag vet varken eller så jag vill inte svara om det. MEN det finns andra naturläkemedel som sägs öka lusten. Jag brukar beställa min Eye Q på vitaminvaruhuset.se kolla i vänsterspalten där efter en rubrik som heter Lust & Funktion, finns flera produkter där.
    Sen så har Omega-7 visats sig ha bra påverkan på slemhinnorna hos kvinnor, det kan ju påverka sexlusten indirekt.
    Är lite svårt att veta när man inte vet var det är som orsakat bristen på sexlust.
    På informationen på Mor-EPA för vuxna står det så här:
    MorEPA Smart fats är en omega-3 fiskolja som är välgörande för det fysiska och emotionella välbefinnandet.
    Och det kan man kanske tolka som lite possetivt på sexlusten Mor-EPA för vuxna innehåller bara Omega-3, till skilnad mot tex Eye Q och Mor-EPA mini junior som även innehåller Omega-6.
    Jag känner att jag inte kan ge dig något bra svar men om du är rik som ett troll så försök med Eye Q, du kanske får bättre effekt av något annat så du för tid för sexlusten på något sätt.
    Önskar dig lycka till!
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • pilsa
    Äldre 11 Dec 13:24

    Tack så hemskt mycket för ditt svar Little det värmer.
    Är eye q tuggisar billigare än den flytande varianten? den har jag köpt nu,smakar skit men ungarna tar det i alla fall i morse,hehe

    finns det någon billigare variant av samma sak?
    för jag känner att det är dyrt,och om jag nu ska äta detta oxå suck pengarna går bara till vitaminer hehe.
    ska kolla det där med tabletter för lust,skit trist att man har blivit så här.

    Tack igen för dina svar.

  • Äldre 11 Dec 14:19
    pilsa skrev 2009-12-11 13:24:25 följande:
    Tack så hemskt mycket för ditt svar Little det värmer. Är eye q tuggisar billigare än den flytande varianten? den har jag köpt nu,smakar skit men ungarna tar det i alla fall i morse,hehe finns det någon billigare variant av samma sak? för jag känner att det är dyrt,och om jag nu ska äta detta oxå suck pengarna går bara till vitaminer hehe. ska kolla det där med tabletter för lust,skit trist att man har blivit så här. Tack igen för dina svar.
    Jag orkar inte räkna efter just nu hur mycket en dagsdos blir (har varit en jobbig dag, lussefirande med sjuka barn och hembesök av F-kassan)
    Men i regel är den flytande dyrare än vanliga kapslar för den är prepparerad för att stå emot syrets skadliga påverkan på oljan när man har öppnat flaskan. (Det är bara en extra slatt rapsolja men den innehåller natutrligt E-vitamin som är antioxidant.)
    Och tuggisar är något dyrare än vanliga kapslar. Men hur det blir i kronor vet jag inte. Lär man sig att svälja vanliga kapslar så är det billigast, tror jag. Just Eye Q har jag testat själv ett tag och det var ingen uppstötning av fisksmak av dom.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • dorsia
    Äldre 14 Dec 12:37

    Hej,
    har inte läst här i tråden tidigare men började vid ett tillfälle ge sonen omega 3 (eskimo kids) men just då gillade han inte smaken så vi slutade.
    Nu kom jag på att flaskan står kvar oanvänd i kylskåpet, men öppnad sedan en tid tillbaks.
    Är det något bäst före när den är öppnad, eller gäller bf stämpeln tro?
    Och så har jag hört att man inte ska ge omega 3 nu i influensa tider, stämmer det?

  • Äldre 14 Dec 17:29
    dorsia skrev 2009-12-14 12:37:03 följande:
    Hej, har inte läst här i tråden tidigare men började vid ett tillfälle ge sonen omega 3 (eskimo kids) men just då gillade han inte smaken så vi slutade. Nu kom jag på att flaskan står kvar oanvänd i kylskåpet, men öppnad sedan en tid tillbaks. Är det något bäst före när den är öppnad, eller gäller bf stämpeln tro? Och så har jag hört att man inte ska ge omega 3 nu i influensa tider, stämmer det?
    Jag tror att just flytande Omega bör förbrukas ganska omgående efter öppnandet av flaskan. Har för mig att det är 3 månader på Eskimo kids men är inte säker.

    Läs kommentarerna på den här artikeln:
    www.lakartidningen.se/07engine.php
    Där står det att de som åt Omega hade något lättare för att få en viss lunginflammation som höll till i nedre delen av lungorna och var på det viset mer svårbehandlad. Men det gällde bara de som åt Omega som inte innehöll D-vitamin som antioxidant. Här i Sverige tror jag att det bara säljs Omega med D-vitamin i.
    Så har jag fattat det iaf när jag läser artikeln och kommentarerna.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • dorsia
    Äldre 14 Dec 19:17

    Little Ms Chatterbox skrev 2009-12-14 17:29:48 följande:


    Jag tror att just flytande Omega bör förbrukas ganska omgående efter öppnandet av flaskan. Har för mig att det är 3 månader på Eskimo kids men är inte säker.Läs kommentarerna på den här artikeln: www.lakartidningen.se/07engine.phpär står det att de som åt Omega hade något lättare för att få en viss lunginflammation som höll till i nedre delen av lungorna och var på det viset mer svårbehandlad. Men det gällde bara de som åt Omega som inte innehöll D-vitamin som antioxidant. Här i Sverige tror jag att det bara säljs Omega med D-vitamin i. Så har jag fattat det iaf när jag läser artikeln och kommentarerna.
    Okej, tack för ditt svar!
    Så då borde det alltså vara lugnt att ge omega 3 nu då?
  • Äldre 15 Dec 09:50
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-12-14 17:29:48 följande:
    Jag tror att just flytande Omega bör förbrukas ganska omgående efter öppnandet av flaskan. Har för mig att det är 3 månader på Eskimo kids men är inte säker.Läs kommentarerna på den här artikeln: www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...Där står det att de som åt Omega hade något lättare för att få en viss lunginflammation som höll till i nedre delen av lungorna och var på det viset mer svårbehandlad. Men det gällde bara de som åt Omega som inte innehöll D-vitamin som antioxidant. Här i Sverige tror jag att det bara säljs Omega med D-vitamin i. Så har jag fattat det iaf när jag läser artikeln och kommentarerna.
    Måste fråga...Jag har köpt Mor-Epa Junior till min dotter på 1½ år, men inte börjat ge henne än pga svininfluensan. Läste på förpackningen och det står ingenting om D-vitamin. Men jag ger ju henne D-droppar. Funkar det på samma sätt då?
    ♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Dions mamma
    Äldre 15 Dec 11:38

    Hej! Vet inte om någon skrivit detta men för de barn som inte tycker om smaken kan ni smörja oljan på handleden, går in i kroppen på samma sätt!

  • Äldre 15 Dec 12:41
    Eliin80 skrev 2009-12-15 09:50:59 följande:
    Måste fråga...Jag har köpt Mor-Epa Junior till min dotter på 1½ år, men inte börjat ge henne än pga svininfluensan. Läste på förpackningen och det står ingenting om D-vitamin. Men jag ger ju henne D-droppar. Funkar det på samma sätt då?
    Du har naturligtvis rätt, Det är inte D-vitamin de tillsätter utan E-vitamin. Men Tex mjölk innehåller D-vitamin så om man dricker mjölk/ersättningsprodukt så får man i sig. I artikeln står det D3-vitamin, jag kan inger om sån, vad som är vad. Står det något på D-dropparna vad det är för sorts D-vitamin?
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Äldre 15 Dec 12:44
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-12-14 17:29:48 följande:
    Jag tror att just flytande Omega bör förbrukas ganska omgående efter öppnandet av flaskan. Har för mig att det är 3 månader på Eskimo kids men är inte säker. Läs kommentarerna på den här artikeln: www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=... Där står det att de som åt Omega hade något lättare för att få en viss lunginflammation som höll till i nedre delen av lungorna och var på det viset mer svårbehandlad. Men det gällde bara de som åt Omega som inte innehöll D-vitamin som antioxidant. Här i Sverige tror jag att det bara säljs Omega med D-vitamin i. Så har jag fattat det iaf när jag läser artikeln och kommentarerna.
    Måste rätta mig själv!
    Det är E-vitamin man tillsätter som antioxidant.
    I en del Omegaproduket så tillsätter man även D-vitamin, tex Eskimo kids.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
Svar på tråden Stora Omegatråden, för alla!