• Äldre 5 Oct 14:20
    20864 visningar
    39 svar
    39
    20864

    Gravidförsäkring, vad är den bra för?

    Har hört att det finns något som heter "gravidförsäkring". Gissar att det finns många här inne som är insatta i detta och kan ge mig en kort redovisning av fördelarna med att ha en sån?

    Är det som jag tror? Ett sätt att tjäna pengar på blivande föräldrars allmänna oro, och ett sätt att låsa fast en för att teckna barnförsäkring hos samma bolag?

  • Svar på tråden Gravidförsäkring, vad är den bra för?
  • Äldre 5 Oct 14:24
    #1

    Man tror och önskar inget ska hända när man e gravid men om det verkligen gör det så finns där förhoppningsvis pengar att hämta..en bra försäkring enligt mig.

  • Äldre 5 Oct 14:43
    #2

    Vad gäller den för då? Missfall? Skador i samband med förlossningen?

  • Äldre 5 Oct 17:20
    #3
    Chaktio skrev 2009-10-05 14:43:22 följande:
    Vad gäller den för då? Missfall? Skador i samband med förlossningen?
    Det är olika och beror bland annat på om du väljer en betal-försäkring eller en gratis-försäkring.
    Jag har valt en gratis-försäkring på det bolag som jag tänker ha barnförsäkring i sedan, Folksam.

    Det jag ser som en fördel är att barnet är i alla fall delvis försäkrat redan från första stund (och även innan födseln givetvis). Det brukar ju ta någon dag innan man hinner fixa en vanlig försäkring. Men man bör uppdatera sin gravidförsäkring till en vanlig barnförsäkring så fort man kan efter förlossningen.
  • Fotavt­ryck
    Äldre 12 Oct 09:03
    #4

    Har just tecknat TH försäkring som kostar pengar, samt dom flesta gratisförsäkringarna.

    TH valde jag för att dom har den bästa omfattningnen för hela familjen om nått skulle hända. Men ang medfödda skador veladade jag mellan Skandia o Th. Men TH hade helheten.

    Anledningen till att jag även har tecknat flera gratisförsäkringar är för att få ut det mesta om olyckan är framme o vi kommer hem tomhänta. Dock kan man inte utnytja andra ersättningar från flera bolag samtidigt. tex rese och sjukhuskostnader.

    Jag har inte valt till 100% samma bolag som jag kommer ha försäkringen i när barnet är fött.

    Viktigt är dock att man tecknar en barnförsäkring så fort barnet är fött. Oftast tecker gravidförsäkringen upp till 6 mån ålder, men tecknar man en barnförsäkring redan från början är dom teckta av två försäkringar tills grevidförsäkringen löper ut.

    ( gick på underbaraBarn-mässan o frågade massa frågor till alla bolagen)

  • Äldre 12 Oct 09:08
    #5
    Fotavtryck skrev 2009-10-12 09:03:19 följande:
    Har just tecknat TH försäkring som kostar pengar, samt dom flesta gratisförsäkringarna. TH valde jag för att dom har den bästa omfattningnen för hela familjen om nått skulle hända. Men ang medfödda skador veladade jag mellan Skandia o Th. Men TH hade helheten.Anledningen till att jag även har tecknat flera gratisförsäkringar är för att få ut det mesta om olyckan är framme o vi kommer hem tomhänta. Dock kan man inte utnytja andra ersättningar från flera bolag samtidigt. tex rese och sjukhuskostnader. Jag har inte valt till 100% samma bolag som jag kommer ha försäkringen i när barnet är fött.Viktigt är dock att man tecknar en barnförsäkring så fort barnet är fött. Oftast tecker gravidförsäkringen upp till 6 mån ålder, men tecknar man en barnförsäkring redan från början är dom teckta av två försäkringar tills grevidförsäkringen löper ut.( gick på underbaraBarn-mässan o frågade massa frågor till alla bolagen)
    Helt rätt! Vill baratillägga en sak. Teckna den nya försäkringen så snabbt som möjligt! Går ni till BVC med barnet för att det har fått någon form av utslag som så småningom utvecklas till eksem eller dylikt så blir det ett undagtag i försäkringen om man inte har hunnit teckna barnföräkringen.
  • hoppan
    Äldre 12 Oct 09:13
    #6

    Det som är bra med gravidförsäkring är att barnet är försäkrat fån första sund.

    Min syster fick en liten tjej för ett antal år sedan, helt frisk, men hon strulade lite med vikten i början vilket ledde till att hon fick ligga kvar på sjukhus i ett par dagar. Det var absolut inget fel på henne men efter sjukhusvistelsen var det inget försäkringsbolag som ville ge henne en barnförsäkring, när syrran väl hittade ett villigt försäkringsbolag så var premien mycket högre under hennes första levnadsår.

    Får man ett barn som av någon anledning behöver vård i början så är inte försäkringsbolagen så pigga på att teckna försäkring.

  • Fotavt­ryck
    Äldre 12 Oct 09:16
    #7
    Helt rätt! Vill baratillägga en sak. Teckna den nya försäkringen så snabbt som möjligt! Går ni till BVC med barnet för att det har fått någon form av utslag som så småningom utvecklas till eksem eller dylikt så blir det ett undagtag i försäkringen om man inte har hunnit teckna barnföräkringen.
    Helt rätt.
    Visste att det var nått jag missade att skriva
    Det sa alla som jag pratade med på mässan.
  • Fotavt­ryck
    Äldre 12 Oct 09:20
    #8

    Måste bara berätta att när min son, idag 3 år, blev allvarligt sjuk vid 10 månader o vi låg inne en vecka på astrid lindgrens akutvårdsavdelning, ringde jag till försäkringsbolaget när vi kom hem. Sonen blev helt frisk o han fick ett riktigt bra startkapitel på sitt sparkonto.

    Så absolut glöm inte att försäkra dom så fort dom födds. Bestäm innan förlossningen vilken ni vill ha o ring sedan direkt från BB.

  • EEJ
    Äldre 12 Oct 09:24
    #9

    Jag tecknade folksams väntabarn försäkring med tillägg 1050kr. Ellen föddes för tidigt och vi var inskrivna på barnavd. i fyra veckor. Fick nyligen in 6400 kr på kontot, inte helt fel.....

    Kommer även att få 1000kr för att jag fick havandeskapsförgiftning samt 1000kr för att jag fick foglossning.

    Jag är glad att jag kostade på mig en försäkring, men sen finns det säkert andra som aldrig behöver använda den.

  • Fotavt­ryck
    Äldre 12 Oct 09:42
    #10
    EEJ skrev 2009-10-12 09:24:49 följande:
    Jag tecknade folksams väntabarn försäkring med tillägg 1050kr. Ellen föddes för tidigt och vi var inskrivna på barnavd. i fyra veckor. Fick nyligen in 6400 kr på kontot, inte helt fel.....Kommer även att få 1000kr för att jag fick havandeskapsförgiftning samt 1000kr för att jag fick foglossning.Jag är glad att jag kostade på mig en försäkring, men sen finns det säkert andra som aldrig behöver använda den.
    Foglossning? Intressant!
    I vilken vecka fick du det?
Svar på tråden Gravidförsäkring, vad är den bra för?