• Tuc Tuc
    Äldre 14 Oct 21:53
    11543 visningar
    161 svar
    161
    11543

    Vi som väntar barn utan att vara gravida - del 3

    ...fortsättning på tråden...

  • Svar på tråden Vi som väntar barn utan att vara gravida - del 3
  • Äldre 27 Oct 19:16
    #11

    Hallå alla!

    Vi bara väntar å väntar just nu, BF den 29/10 dvs i övermorgon!! Tyvärr måste jag till Stockholm över dagen imorgon(bor i Linköping) känns sådär dagen före BF men barnmorskan gav nåt slags klartecken idag efter besiktning, inget öppet ännu... Vågar man lita på det tro?? Jag kör egen bil iallafall så jag kan dra direkt om det behövs...
    Tror inte vi har BF-lista ska försöka skapa en om jag kan...

  • Clodia
    Äldre 27 Oct 21:04
    #12

    Vi är ju inte så många, så om vi sammanställer en lista här kan ju Tuc Tuc kanske lägga in den i TS.

    lotuskotte 29/10
    Clodia 11/12

  • Clodia
    Äldre 27 Oct 21:04
    #13

    Och för övrigt förstår jag att det känns lite mysko att åka hemifrån sådär. Hur långt är det?

  • Äldre 27 Oct 22:33
    #14

    2.5 timme eller 23 mil om inget oförutsett händer, sist satt jag fast i någons bilolycka på E4:an i 45 minuter, inte kul-för nån...

    Förhoppningsvis är liten innan nästa pluggtillfälle i Sthlm om 2 veckor... Och inte innan jag åker eller kommer hem imorgon kväll...

    Vet inte om den där BF-listan var så genomtänkt... Har fokus på fel ställe mest hela tiden.. Undrar varför...
    Jag tycker vi gör som Clodia föreslog!

  • Clodia
    Äldre 27 Oct 22:38
    #15

    Ja, jag tycker att det är konstigt att du inte har all fokus på den här tråden och dess innehåll. Faktiskt.

    Jag tycker att 23 mil är långt. Jag håller tummarna för att ni har en lydig bebis.

  • paprik­atinge­ling
    Äldre 28 Oct 06:29
    #16

    Vi ska också skriva förlossningsbrev, antar jag. Tror inte min fru vet vad det är än... ;) men hon har en hel del bestämda åsikter om förlossningen som nog skulle vara bra att få ned på papper.

    Clodia - SGI fastställt? Hur har du gjort? Min fru har fått sin fastställd nu, men vad behöver jag fylla i?

    Lotuskotte - förstår dig! Håller tummarna att allt flyter på och inga värkar startar, och det gör de säkert inte heller.

    Själv kommer jag nog vara jättenojjig veckorna innan och inte våga dricka alkohol heller... En kollega berättade att hon såg flera berusade pappor på förlossningen runt jul som hade blivit inringda från något julbord eller så... :)

  • Äldre 28 Oct 08:11
    #17

    lotuskotte 29/10
    Ammiz 21/11
    Clodia 11/12

    paprikatingeling: för mig var det enkelt, jag skaffade en e-legitimation och loggade in på försäkringskassan och *tadaa* där fanns redan mina uppgifter.
    För S är det lite knepigare då hon haft vikariat och tim-anställningar så vi har skickat in en bunt papper så nu hoppas vi på att hon ska få mer än lägsta-ersättning.

  • Äldre 28 Oct 21:51
    #18

    Häpp, hemma från Stockholm igen, 46 mil på en dag + 8 timmar föreläsning= mör Lotuskotte!!
    Bebis är lydig och kanske tidsoptimist som mamma Lotuskotte, dvs kommer hellre lite sent..
    Mao lugnt idag, men nu är det snart dags att locka den lill* med hundgodis, sockerbit eller vad som kan få ut den...

  • Clodia
    Äldre 28 Oct 22:09
    #19

    Skönt att det gick bra, lotus. Och berätta om det funkar med hundgodis.

    För mig har det varit så mycket strul kring FK. Sånt är livet när man inte passar in i myndighetsmallar. De har krävt mig på olika siffror och blanketter som jag inte har haft, men nu plötsligt verkade det vara enkelt. Däremot måste jag begära att de ska utreda min inkomst, för annars hamnar mina blanketter bara i något arkiv. Ja, varför jobba när man inte måste? Frun har inte kommit loss att skicka in sina papper heller. Jag fattar inte varför man inte kan samköra offentliga register. Alla uppgifter om oss och våra inkomster finns ju hos Skatteverket.

    En gång registrerad hos FK, för alltid registrerad hos FK, verkar det som. På kursen fick vi stränga order om att logga in och kolla vad de har för uppgifter om oss, så de inte betalar ut ersättning till ett gammalt konto, eller något.

    Så kort sagt, paprika. Börja med att logga in på FK för att se vad de har för uppgifter om dig. Om det inte finns något där, så ring FK och säg att du vill få din inkomst utredd inför föräldraledighet. När jag förklarade att det inte fanns något moderskapsintyg eftersom det inte var jag som var gravid så löste sig allt på något magiskt vis.

    Jag dricker inte särskilt mycket alkohol (innan frun blev gravid snittade vi kanske en flaska vin i månaden tillsammans) och nu är det ännu mindre. Alltså är det egentligen ingen uppoffring att vara helnykter från och med nu. Samtidigt är det ju rätt gott med ett glas vin då och då, och det är ju faktiskt rätt många veckor kvar...

    Jag var visst på babbelhumör i kväll...

  • Äldre 6 Nov 12:56
    #20

    Hej Tråden!

    Nu har vår dotter kommit till världen!!
    Den 4/11 kl.08.44 såg hon för första gången sina mammor och den första snön!
    Jag fick, på egen önskan i förlossningsplanen, ta emot henne och lyfta upp henne på fruns bröst- det var en mäktig upplevelse, som jag varmt kan rekommendera!!
    Allt e bra med oss och vi är hemma sen igår em...
    Trötta men lyckliga!!!

Svar på tråden Vi som väntar barn utan att vara gravida - del 3