• Tuc Tuc
    Äldre 14 Oct 21:53
    11533 visningar
    161 svar
    161
    11533

    Vi som väntar barn utan att vara gravida - del 3

    ...fortsättning på tråden...

  • Svar på tråden Vi som väntar barn utan att vara gravida - del 3
  • Äldre 8 Dec 10:44
    #61

    Rucolla: Tack!

    Clodia: Vi har inte provat så många men några. Bäst gillar vi Glimma formsydda blöjor i bambu (ska absorbera bättre än bomull och vara mer miljövänlig) för de känns tunna och smidiga och man har dem i en ytterbyxa . Vi har även ärvt en stor hög vikblöjor vilka funkar (läcker inte) men känns knöliga och besvärliga. Vi har även köpt en allt-i-ett-blöja bara för att testa och den var i och för sig riktigt praktiskt och bra, men så dyr samt några förvikta i frotte som är enorma. Så nu ska vi köpa fler formsydda, förmodligen testa något annat märke. Eller så köper vi ett antal nya av dessa Glimma bara för att vi gillar dem. Även med vikblöjorna har vi inte tillräckligt. Känns smart att köpa begagnade (var rädd att de skulle kännas ofräscha men det gjorde de inte alls) så det blir väl vad jag hittar. Glimma-blöjorna skulle passa på en mindre bebis än vår för vi använder knapparna i mitten.

    hittade en länk:glimmabutik.se/list_varugrupp.asp&t=Glimmas+Formsydda+Bambubl%F6ja&lang=sv

  • Clodia
    Äldre 8 Dec 12:18
    #62

    Oh, tack för länken. Vi har som sagt allt i ett-blöjor, delvis begagnade ärvda, delvis köpta på rea, samt en hög ärvda vikblöjor som bara känns klumpiga och meckiga. Jag ska kolla upp Glimma, helt klart.

  • paprik­atinge­ling
    Äldre 9 Dec 19:25
    #63

    Tack allihopa! Vi är hemma från BB nu och försöker landa i verkligheten! Lille Elis mår bra och har inga särskilda men av att vara född lite tidigt, förutom att han har lite svårt att komma igång med ammningen. Han blir mest frustrerad och skriker, alternativt somnar tvärt. Vi fick koppmata honom direkt efter födseln och därefter var 3e timme, och måste nog fortsätta med det ett tag, även om han har fått tag och lyckats suga några gånger.

    Kronärtskocka: tänk att det blev som du sa, att ni kunde bli sist om vi fick tidigt och ni sent! Förstår att det börjar bli jobbigt! Hoppas att ni snart, snart har er bebis hos er!

    Clodia och Ammiz: vi har också tänkt köra med tygblöjor. På BB hade de pampers och de var så läskigt varma och plastiga när man ville ha honom hud mot hud i bara blöjan... Nu har vi ju bara varit hemma några timmar och är jättetrötta så just nu har han en ekologisk engångsblöja istället som är JÄTTEstor. :) Misstänker att det kan vara ett problem med tygblöjorna också.... Vi har köpt prefolds i bambu (pinkgreen.se), några formsydda i bambu och några allt-i-ett och pockets för att prova. Kanske att vi kan få på honom en prefold nu, men troligen är ytterbyxorna alldeles för stora...

  • Clodia
    Äldre 9 Dec 20:29
    #64

    Jag brukar göra alldeles för mycket research, men har lovat mig själv att försöka ta det lugnare. Det fick till följd att jag inte alls kollade upp tygblöjorna särskilt väl, utan bara körde vidare på samma sort som vi fick. Nu inser jag ju att det är en djungel. Samt att vi inte alls har allt-i-ett-blöjor. Jo, två stycken för att prova. Resten är formsydda blöjor i ekologisk bomullsflanell. Vi har bara glömt att vi måste komplettera med blöjbyxor - jag tror inte att vi kommer jättelångt med tre... Det står "one size", men de ser gigantiska ut. Men visst, nu när vi har lämnat prematurblöjorna bakom oss och gått över på newborn börjar det bli dags att testa på allvar. Jag tror att jag ska gå och tvätta dem en gång till, så är det nog dags sen. Jag har kollat era länkar, Ammiz och paprika, och det blir nog några inköp till.

    Hade ni tänkt EC:a också? Har ni i så fall redan börjat, eller tänker ni vänta på något? Vi planerar att vänta tills hon blir lite stadigare och kan sitta, åtminstone nästan själv.

    Här har det förresten slutat ammas. Lilltjejen fattade aldrig grejen med det där och blev bara frustrerad, och vi var trötta på sonden alla tre. Nu är det 100 % flaskmatning, och det är vi nöjda med allihop. Det är mysigt att få dela matningen, och skönt att kunna avlasta och dela sömnperioden.

  • Äldre 9 Dec 23:11
    #65

    Kronärtskocka. Hur går det ? bebis än? Hoppas du vågar/ får möjlighet att prova att ta emot ert barn, det är mäktigt- jag lovar!!!

    Här har vi börjat kombinera amning med ersättning då lillan vill ha mer än vad som bjuds via amningen, det funkar bra och hon verkar somna bättre gråta mindre skönt!!
    Nu ska jag försöka mig på att göra tidig kväll...

  • Clodia
    Äldre 10 Dec 11:29
    #66

    Just nu är jag så avundsjuk på er som har svensktillverkade bebisar. Jag är så vansinnigt trött på alla papper och alla möten och allt tjafs. Svärmors tjat om hur lik vår bebis är min fru och henne själv känns så mycket värre när jag dessutom inte får skriva på namnpappren och andra såna grejor.

    Vi var på möte på familjerätten i veckan. I telefon hade handläggare kallat det "ett rent rutinärende" som "inte ska ta så lång tid", så det kändes ju hoppfullt. När vi väl var där var hon så otroligt angelägen om att inte framstå som fördomsfull att hon faktiskt gjorde det. "Det är ju ett beslut som ni har fattat, och det ska inte vi lägga oss i." "Nu är det ju ett fullbordat faktum, och inget som någon kan göra något åt." Nåja. Med lite tur blir faderskapsutredningen nerlagd i januari, så vi kan dra igång adoptionen på allvar.

  • Äldre 10 Dec 23:45
    #67

    Clodia: Jag känner med dig!! Eftersom både jag å frun är socionomer med lång erfarenhet av socialtjänst, på gott och ont, så bestämde vi på ett tidigt stadium att vi ville försöka i Sverige- för att slippa det du nu går genom och också för att få en känd donator-vilket vi tyckte var viktigt..
    Hoppas det går fort med adoptionen när januari väl är här...

    Själv har jag satt min fot på öppna förskolan med fru å dotter idag, fick frågan av en i personalen, om jag var mormor till barnet- MORRRR!!! Att de måste vara så oproffsiga att de inte kan ställa öppna frågor eller tänka utanför heteronormen... SUCK...

  • Clodia
    Äldre 11 Dec 01:16
    #68

    Vi är inte godkända i Sverige, så det var inte ett realistiskt alternativ. Annars hade vi förmodligen försökt den vägen först, trots allt strul som verkar vara på vår hemmaklinik.

    Nu är namnpappren inskickade, och jag ville ha det gjort innan jag startade med pappersarbetet inför adoptionen, så nu ska jag nog börja. Jag har fått olika bud om huruvida faderskapsutredningen måste vara nerlagd först, men måste den det få de väl sitta på mina små brev så länge.

    Mormor? Oj! Kul! Eller inte. Hur reagerade de när du sa att du var mamma till barnet?

    Vi hade tänkt oss till regnbågs-ÖF i helgen, men det blir nog inte så. Vi väntar till januari.

  • Äldre 11 Dec 09:40
    #69

    kul att se att den här tråden är den mest aktiva under forumet gravid regnbågsfamij. :) det är ju helt "dött" i de andra trådarna! konstigt nog. är alla gravida fullt upptagna med att just vara det. eller vad? *ler*

    själv är jag den gravida delen av mamman och känner att det vore skoj att ta del av denna tråd trots att man är gravid.

  • Äldre 11 Dec 14:10
    #70

    Clodia: ja, jag är glad att vår bebis är "svensktillverkad".

    Angående EC så ja, vi har funderat på det, att försöka när hon är lite äldre och stadigare precis som ni. Men det verkar så svårt! Hon signalerar inte på något sätt när hon ska kissa och när hon ska bajsa så är det en process som tar lång tid, och det kommer lite bajs i taget med ett par minuters mellanrum efter mycket stånk och stön. Hoppas att det blir lättare så småningom det där med att bajsa. Ni då?

    Lotuskotte: nej, lät inget kul. Undrar också hur de reagerade när du sade som det var. Är du äldre än din fru, eller hur kom de ens på den tanken?
    När vi var på BB så sade städerskan till oss, mig och min fru att det verkligen syntes att vi var systrar. Eh? Vi blev så paffa och bara såg på varandra, för det finns ingenting hos oss som liknar varandra. Verkligen inte. Och oj, vad taxiföraren som skjutsade hem oss från BB hade svårt att förstå att vi båda var mammorna. Men det är väl bara att vänja sig tyvärr.

    (Däremot har vi fått ett jättebra bemötade från alla annan personal på förlossningen och BB).

Svar på tråden Vi som väntar barn utan att vara gravida - del 3