• Tuc Tuc

    Vi som väntar barn utan att vara gravida - del 3

    ...fortsättning på tråden...

  • Svar på tråden Vi som väntar barn utan att vara gravida - del 3
  • Clodia

    Hon signalerar inte vad vi har märkt, men hon kissar gärna när man har tagit av henne blöjan, så när vi byter på henne brukar vi vänta ut henne och låta henne kissa. Förmodligen hade vi tänkt göra en lightvariant och erbjuda pottan varje gång hon har ätit eller sovit. Som med hundarna ungefär.

  • lotuskotte

    Clodia och Ammis: Nä det var ingen höjdare, jag är marginellt+ lite till äldre än min fru, jag 43 och hon 37 år, men frun har en tendens att fortfarande se ut att vara mellan 20-25 år och jag ser nog ut som min ålder eller lite yngre men vad hjälpte det...
    Hursom så kanske hon skulle lära sig att ställa öppna frågor som tex vilken relation till barnet har du, eller bara vem är du?
    Personaltanten (tyvärr förskolelärare har jag förstått-trodde de fick med sig mer i utbildningen...) bad om ursäkt ggr flera och sa att hon skämdes, vi sa att det borde hon göra så att det inte händer igen-att hon lär sig nåt, sen undrade hon om vi ville komma igen efter hennes"klantighet". Vi sa at vi faktiskt inte var där för att träffa henne/ personal utan för att träffa andra föräldrar och barn- då blev hon tyst...
    Dessutom var hon den där överdrivet lismande sorten som ställde 100 frågor om tex förlossningen gått bra, hur vi mådde nu osv- hade sån lust att kasta i huvudet på henne att vi mår utmärkt, är proffessionella samtalare socialsekreterare resp. kurator med terapeututbildning - ja ni fattar va... Men... jag sa inget av drt utan log och tänkte min tid kommer...

  • paprikatingeling

    Clodia: jag känner likadant. Vår bebis är ju också Danmarkstillverkad. Jag önskar visserligen inte att han var svensktillverkad, men jag önskar att inseminationslagen gällde behandlingar utomlands också, som den borde göra. Känns helknasigt att den inte gör det! Vi hann inte så långt innan lillen dök upp, bara ringa familjenheten. Nu håller vi tummarna att alla flat- och bögpar på Södermalm har banat vägen för oss så att processen blir smidig.

    Loutskotte: Men jösses, vilken människa! Tänk att folk är så pinsamma! Jag hade säkert börjat gråta om någon frågade om jag var barnets mormor/moster eller nåt annat (lätt att gråta när man inte får sova...) Precis, vad hände med öppna frågor.... Oss har inget sånt hänt än (men lillen är ju å andra sidan inte ens 1 vecka) förutom att BB-personalen efter skiftbyten alltid tog för givet att jag hade fött barnet om jag var ensam på rummet när de kom (istället för att kolla upp läget m sina kollegor och journalen...).

    Ammiz o Clodia: vi har också tänkt ECa litegrann, men det får nog vänta lite. Fokus just nu får nog ligga på amningen. Däremot har jag prövat en prefold på honom. DEN funkar ok, men ytterbyxan är gigantisk på honom och benöppningarna blir så stora att det helt klart skulle läcka om prefolden blev allt för våt. Blöjbaken fick ju också en lustig och STOR form.... :)

    Rucolla: visst är det tråkigt att det är så dött i våra forum i övrigt... vet inte vad det kan bero på? Hänger de som är gravida i "vanliga" forum, eller inte alls? Eller så är det bara olika vem som är internetfreaket i familjen... Hos oss är det jag. :)

  • Clodia

    Lotus: Det måste ändå ha varit skönt att kunna bemöta henne så. Jag är rätt feg, så jag hade nog bara sagt typ "okej" när hon bad om ursäkt.

    Jag förstår inte att folk överlag inte ställer mer öppna frågor. Det är ju inte kul att göra bort sig heller, vilket man gör om man ställer en sån fråga och får ett sånt svar. Vi har än så länge inte heller haft några problem, förutom tanten på familjeenheten, som ju inte var något problem i sig, det var bara lite...lustigt. Och så förstås en av barnmorskorna som efter förlossningen bad att få känna på livmoder. Jag var nära att säga att det fick hon så gärna så, men log bara snällt och sa att hon nog hade fel mamma. På neo struntade alla i vem som hade fött. Visst, det var inte mig de klämde på tuttarna, men det mesta där rörde ju *barnet* och det var egalt vem som hade fött henne. Jag var "mamma Efternamn" precis som alla andra mammorna. Och de måste ha varit bra på information och kommunikation, för det var inte en kotte som ens höjde på ögonbrynen när de kom in i vårt rum.

    Paprika: Det är nog så jag menar, när jag tänker efter. Att lagen skulle gälla oss också. Jag är bara så arg och irriterad. Fatta vad pengar det här kostar! Så många arbetstimmar som går åt, på familjeenheten, i tingsrätten och på försäkringskassan. Och så underhållsstödet på det. Det är ekonomiskt oansvarigt!

    Jag kan acceptera att man bara inte vill göra en föräldrapresumtion. För samhället är det viktigt att reda ut det biologiska ursprunget. Fine. Det borde räcka med att vi kom dit, visade upp kvittot och skrev på ett papper. Jag om att jag tar på mig föräldraskapet, min fru att hon godkänner det. Det hade till och med kunnat rationaliseras så att man gjorde det på mvc under graviditeten - och göra likadant med (hetero)sambopar, som ju också måste granskas och dokumenteras.

    Det är bara så obegripligt att man vill göra en rätt enkel process dyrare och svårare för alla inblandade. *morr*

    Och när jag ändå är irriterad och gnäller, så ska jag sura lite extra över äktenskapet. Vi fick vårt omvandlat i somras, och nu ser det i alla papper ut som om vi har varit gifta ett halvår, inte fem år. Och datumet är ju fel. Jag känner mig lite snuvad.

    Jag har förresten köpt tygblöjor i en mindre storlek nu. Det fick bli vikblöjor, jag hoppas att det funkar. Det känns somen evighet innan hon kan ha blöjorna från fem kilo, och jag är trött på plastiga engångsblöjor. I går hade hon en blöjbyxa från fem kilo med en sån där tvättlapp i frotté i, och det funkade någorlunda. För att bara vara hemma - den hade säkert läckt om hon hade varit mer rörlig under tiden.

    Att vår tråd är aktiv tror jag delvis har att göra med att det är vi som är internetjunkiesen i familjen, och dels att det är vi som har (haft) mest att prata om. Min fru är inte särskilt aktiv på FL, och när hon har varit det har det varit någon gravidtråd hon har hängt i. En ankomsttråd. Den som är gravid har nog lättare att passa in och platsa där, medan vi har ett behov av att prata med folk i vår egen sits, och det hittar vi inte i de "vanliga" trådarna. Även i regnbågstrådarna tycker jag att det mest är den gravida som hänger. Det verkar förändras sen när barnen har kommit och hunnit växa till sig lite.

  • Ammiz

    Clodia: vi kom över en hög med lite mindre vikblöjor 60x60 och lite tunnare, och när man vant sig lite så gillar jag dem. Men de räcker inte heller, så vi har köpt lite mer av allt möjligt.

    Det händer att hon kissar på skötbordet, men bara någon gång om dagen. Inte heller verkar hon bry sig om det är blött eller smutsigt i blöjan, som jag trodde.

    Paprika: tack för länk om blöjor. Verkar smart (billigt) att köpa one size- men betyder det att de aldrig sitter riktigt bra? När hon behöver en större storlek kanske vi testar några därifrån. Berätta gärna mer när ni hunnit testa dem lite mer!

    Förresten- vad har ni på dem på natten? Vi har tre frotteblöjor för natt men de är verkligen enorma. Ser obekvämt ut, hon måste liksom ligga med rumpan på flera lager frotte. Dessutom så råkade jag krympa de stickade ullbyxor som var de enda som passade till... Till det hade vi ett torr-i-rumpa- inlägg. Nu vet jag inte riktigt vad man ska ha, hon äter så mycket på nätterna och kissar så mycket.

  • paprikatingeling

    Clodia: håller helt med dig! Känns kränkande att jag ska behöva adoptera mitt eget barn, att han inte är min juridiskt än och att min fru måste ge dagar till mig för att jag ska kunna var hemma innan adoptionen gått igenom.

    Rucolla o Clodia: Håller med om dina teorier Clodia, om varför vi är så aktiva. Så tror jag att det är, och att det jämnar ut sig allt eftersom barnen blir större. Rucolla, du fick ju inget riktigt svar om du får hänga här i alla fall! För mig är det ok, vi har ju hängt i samma tråd förr! Bara vi får mkt utrymme att diskutera specifika icke-bio-mammefrågor ibland.

    Tygblöjor hör väl knappast till dessa.... lite kul tycker jag att 3 av oss i tråden (än så länge) håller på med detta!

    Ammiz: vår skrutt bajsar typ hela tiden så vi byter konstant, även på natten, så än så länge behöver han inte någon särskild nattblöja tycker jag. Möjligen undantagsvis ca 5-9 då han sover som en stock... I natt prövade jag en prefold med en popolini ullbyxa (finns på babyboden), de enda byxorna vi har som har små, små benöppningar. Rumpan blir enorm förstås, men det beror nog på att prefolden är alldeles för stor för honom (Babyidea bambuprefold). Jag tror inte att vi kommer att kunna använda dem mer än kanske 6 månader (kanske längre med tanke på hans storlek). De sitter bra på honom, om än bylsigt. Däremot är de faktiskt lite för tunna där bak så vi måste nog komplettera m inlägg. Måste köpa bara... Ska prova de där glimmablöjorna. Har fler länkar föresten: www.babyboden.nu, www.minimundus.com, www.babykind.co.uk. Har köpt grejer från alla dessa (m hjälp av pengapresent från Elis nu mkt lyckliga morföräldrar). Senare är det tänkt att vi ska testa pocket o alltiett, har köpt 1 av varje av 4 olika, men liten måste nog komma över 3-kg-sträcket först...

    Det finns mkt att säga om tygblöjor... :)

  • Clodia

    På tal om att handla, har ni läst/sett/hört talas om de här böckerna? www.sagoliktbokforlag.se/Bocker.html Jag vill köpa allihop!!!

    För övrigt vill jag förvarna om att jag kommer att byta namn i nästa vecka. Så n inte blir förvirrade.

    Rucolla: För mig är du också välkommen. Det känns inte så snällt att neka någon vårt trevliga sällskap.

  • Gaytjej
    Clodia skrev 2009-12-13 01:49:31 följande:
    Rucolla: För mig är du också välkommen. Det känns inte så snällt att neka någon vårt trevliga sällskap.
    ...och tröttnar du på dom här nissarna ;) Rucolla så är du ju alltid välkommen till oss i Regnbågsbarn á la 2010! www.familjeliv.se/Forum-2-299/m49093525.html
    Clodia skrev 2009-12-13 01:49:31 följande:
    På tal om att handla, har ni läst/sett/hört talas om de här böckerna? www.sagoliktbokforlag.se/Bocker.html Jag vill köpa allihop!!!
    I tråden länkad till ovan, fast i början av den har jag för mig, så tipsar Anelan om en hel hög bra böcker utöver dessa från sagoliktbokförlag som vi ska inhandla så snart vi får råd (typ när vår Jordnöt har fyllt 18 och flyttat hemifrån)
    Clodia skrev 2009-12-13 01:49:31 följande:
     Så n inte blir förvirrade.Rucolla: För mig är du också välkommen. Det känns inte så snällt att neka någon vårt trevliga sällskap.
    Igen? Jag som fortfarande saknar det gamla! :)
  • Gaytjej
    Ah! Jag klippte bort fel stycke i quotet längst ner. Detta var det jag kommenterade:

    Clodia skrev 2009-12-13 01:49:31 följande:
    För övrigt vill jag förvarna om att jag kommer att byta namn i nästa vecka. Så n inte blir förvirrade.
  • paprikatingeling

    Gaytjej: vad skådar mitt öga!?! En tråd jag har missat! Det var det värsta!! ;) Nu blidde det ju inte en 10:a här iofs, utan en 09:a, men ändå. En tråd jag kunde ha hängt i.... :)

    Clodia: Japp, sagolika förlag är super. Vill också ha allihopa (och har givetvis glömt att önska av morföräldrarna i julklapp). Även vombat förlag är hur bra som helst. Familjeboken vill jag ha. Bland annat. Borde ha typ nu i bokhyllan så att syskonbarnen kan läsa när de är här. Vår plutts hörförståelseförmåga är ju begränsad i nuläget... :)

    Tack för förvarningen... jag blir säkert förvirrad av namnbytet, tog ett tag innan jag greppade det förra... :)

Svar på tråden Vi som väntar barn utan att vara gravida - del 3