• Äldre 16 Oct 11:02
    24376 visningar
    22 svar
    22
    24376

    Varma mackor i ugnen - pålägg?

    Nej, smörgåsgrillen skippar vi denna gång. Jag är intresserad av vad ni har för favoritpålägg på varma mackor i ugnen?

    Har ni ngt annat bröd än tråkig formfranska?

    Vilket pålägg?

    Vilken ost?

    Ser fram emot era goda recept!

  • Svar på tråden Varma mackor i ugnen - pålägg?
  • Sencha
    Äldre 16 Oct 11:05
    #1

    Svampstuvning!  Och under hela min uppväxt gjordes de varma mackorna på mammas hembakta bröd (med en hel del rågsikt och vetekli), så det var lite halvgrovt.

    Annars: tomatsås (på tomatkross, lök, vitlök, kryddor, som puttrat ihop en god stund), samt ev skinka och/eller ananasskivor.

    Ingen ost för min del


    0401 & 0807
  • Äldre 16 Oct 11:05
    #2

    Jag brukar ha vanlig formfranska, senap, lite pepparrot, kokt skinka, färska skivade championer och Billinge ost på. Mums!


    ♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • Äldre 16 Oct 11:10
    #3

    Min mamma gjorde dessa enkla men goda mackor under vår uppväxt.

    Formfranska, halverad och delad grillkorv (på den tiden fanns det bara kokkorv förvisso ), senap och ost

  • Neko
    Äldre 16 Oct 11:11
    #4

    1. På rostade bröd sätter jag chilisås, sedan hackad isbergsallad med lite inlagda paprikor + oliver och tomater, över det hushållsost (arla!!). Sedan in i ugnen/mikron.

    2. På polarbröd smörar jag först med crème bonjour (gärna någon svampvariant), sedan grillad kyckling i strimlor, sedan bananer och curry. Sedan hushållsost. In i ugnen =)

  • Pfyrix
    Äldre 16 Oct 11:12
    #5

    skivad stek fläskfile, lök, champinjoner och ädelost.

    Skulle vara smaskigt...

  • Skrutt­en74
    Äldre 16 Oct 11:12
    #6

    Grov formfranska, rökt skinka, pepperonikorv och någon lagrad ost. Ev lite persillade på toppen, men inte om det är med pepperoni. Kan ibland ta lite tomat på också, beror på vad som finns hemma.

  • Äldre 16 Oct 11:13
    #7

    Brukar ta vilket rost/toastbröd jag tycker ser gott ut!

    Mammas recept:
    Skiva tomater och lägg på smörgåsen, gör en fast köttfärssås (eller quornfärssås) och lägg det ovanpå. Stek lök och toppa färsen med löken därefter en liten klick bea-sås och så någon god ost ovanpå.

    Annars brukar jag göra bara med ost och senap eller svampstuvning eller sparrisstuvning.

  • Äldre 16 Oct 11:15
    #8

    Ett rejält lager Grevéost, finklippt bacon ovanpå och sedan in i ugnen.
    Är det mycket fett på baconet steker jag det lite först så att det mesta av fettet smälter bort innan.

    Alternativt bred ett tunt lager senap, en skiva rökt skinka eller tunt skuren kassler, så ost ovanpå (gärna Grevé igen, annars är Wästerbotten jättegod också).

    Jag använder någon form av ljus formfranska, kan inte äta socker, så det brukar minska urvalet på bröd. Jag har förresten inget smör. När det är ost som smälter så märks det knappt om det är smör eller inte på slutresultatet...

  • Äldre 16 Oct 11:24
    #9

    igår gjorde ja jätte goda;D
    Hade sånt där runt polarbröd eller vad de heter. sen hade ja liknande philadelphia(vet inte hur de stavas)men de heter något annat typ cream bonjoure eller nått. aa men iaf. sånt med vitlökssmak. Sen ovanpå de lite ketchup, skinka på de sen ost. Gouda ost.
    Längst upp brukar ja krydda med grillkrydda, pizzakrydda och ett speciellt havssalt.

  • Äldre 16 Oct 11:25
    #10

    Svampstuvning kör vi på här. De som tycker om ost får en ostskiva på och sådana som jag tycker smörgåsen blir minst lika god utan :) Gräddost är ju dock supersmarrigt så det kan slinka ner.

Svar på tråden Varma mackor i ugnen - pålägg?