• Äldre 19 Oct 19:27
    55444 visningar
    46 svar
    46
    55444

    Antal befruktade ägg vid IVF?

    Hej igen!
    Nu har jag en till fråga till er som gjort IVF!
    Jag undrar hur många ägg ni fick ut och hur många av dem som befruktades?

    Pratade just med min läkare som tyckte att det var väldigt låg frekvens vid vårt försök i september, så nu är jag lite orolig över det också....

    Fick 13 ägg varav 6 befruktades och 3 delade sig och ett användes. Inget var bra nog att frysas... och det som användes var tydligen inte så bra heller eftersom det inte fungerade

    /deppig igen...

  • Svar på tråden Antal befruktade ägg vid IVF?
  • KalleK­uling
    Äldre 26 Oct 19:44
    #21

    Min läkare sa att mellan 8-10 var lagom antal. jag hade 7 ägg varav 4 blev befruktade... varav 1 klarade sig för insättning... varav 1 bebis tittade ut 9 månader senare :)

  • Äldre 8 Nov 18:53
    #22

    Efter 2 ÄP så fick vi 18 äggblåsor, 12 befruktade, ett till mig och resten kasserades... Ruvdag 2 nu..

  • Äldre 8 Nov 18:58
    #23

    8ägg,7 befruktade, 6 till frys och 1till mig. Blev en dotter som nu är 1 år. Har även hunnit med2 FET.

  • Makeri­manda
    Äldre 9 Nov 21:56
    #24

    Hejsan..
    Jag hade ungefär samma som dig.
    Jag fick ut 11ägg varav 4 delade sig men 3 för dåligt så det blev ett till mig och resten kasserade.
    Men det blev ingen graviditet så nytt försök i januari.

    Lycka till allihopa!

  • SanMag
    Äldre 10 Nov 12:55
    #25

    De hittade 19 äggblåsor, 11 togs ut, bara 3 befruktades, så ett till mig, 2 till frysen.
    Gjorde nyss testet och det visade POSITIVT =)
    Dett är vårt första IVF försök.

  • Äldre 17 Nov 20:12
    #26

    Grattis, vad kul! Bra att höra om några det fungerat för, så man kan hålla hoppet uppe!

  • lena1
    Äldre 18 Nov 09:03
    #27

    Förstår inte riktigt en sak. Gjorde ÄP i går det blev 13 st ägg, ska idag få reda på hur många som blivit befruktade. Men....en sak funderar jag på och det är, igår kl 10 var det ÄP räknas den dagen som befruktningsdag? ÄP vet jag attd et räknas som ÄL men det jag indrar över är befruktningsdagen, börjar man räkna från idag eller från igår som första befruktningsdagten, för att ägget läggs ihop med spermien så fort elelr ett tag efter att man gjor ÄP. Hoppas någon hängde med på vad jag menar

    Vad är det för skillnad på att få tillbaka 2, 3 eller 4 dagars odlat ägg?

  • MissLi­llis
    Äldre 18 Nov 11:16
    #28

    IVF nr 1, fick ut 9 ägg varav alla befruktades, fick tillbaka ett på dag 4 och ett odlades 5 eller 6 dagar och frystes in, resten klarade sig inte så länge. Gravid v 28.

    Skillnaden på längden av odlingen är antal celler som ägget "hunnit bli". På mitt 4 dagars kunde man inte räkna antal celler längre. Tror två dagars brukar hunnit bli runt 2 celler. Så i princip så länge man odlar desto större chans att ägget överlever men sedan är ju livmodern en bättre plats för ägget än ett värmeskåp så det behöver inte heller vara sant. På min klink tror jag de odlade längre än 2 dagar om man fick fler än 6 befruktade ägg.

    ICSI är när man injekserar spermien direkt in i ägget och inte låter spermierna "göra jobbet själva". Görs nog om man ha ett fåtal bra spermier eller om vanlig IVF har funkat dåligt vid befruktningen, enkelt förklarat.

  • Vinter­äpple
    Äldre 18 Nov 11:35
    #29

    IVF 1= 5 ägg, 3 befruktade, ett till mig och ett till frysen. Jag blev gravid men fick mf i v.10 typ (hade sett på VUL att det inte syntes nåt hjärta i v.8)
    Det andra ägget från frysen klarade inte upptining.

    IVF 2= 4 ägg, 3 befruktade, ett till mig och ett till frysen. Blev minus. Nu väntar vi på FET i december.

    Båda gångerna med gonal-f och ovitrelle - som är den andra sortens ägglossningsspruta istället för puregon, va?

    (känns helt absurt att skriva "båda gångerna", har nog fortfarande inte riktigt fattat att vi gjort 2 IVF...)

  • Lerkor­g
    Äldre 18 Nov 11:48
    #30

    IVF1: 13 ägg, 6 befruktade. Fick tillbaka 2 blastocyster. Plus och missfall. Inga till frys.
    IVF2: 14 ägg, 8 befruktade. Fick tillbaka 2 blastocyster. Plus och biokemisk graviditet. Inga till frys.
    IVF3: 16 ägg, 4 befruktade. Fick tillbaka 1 tvådagarsodlad. Plus och tillsynes lyckad graviditet men fostret slutade utvecklas i vecka 9+3. 1 ägg till frys.
    IVF4: 11 ägg, 7 befruktade. Fick tillbaka 2 blastocyster. Minus. Inga till frys.

Svar på tråden Antal befruktade ägg vid IVF?