• Anonym (Mamma)

    överförmyndarspärr

    Min son har en försäkring som faller ut nu idagarna. Han är ju inte myndig så det blir med överförmyndarspärr pengarna kommer.

    Är det någon som vet hur det fungerar?
    Försäkringsbolaget kommer att ringa och dom har även rådgivare som kan tipsa hur man ska placera pengarna. Men jag vill kunna berätta för min son redan idag hur det fungerar.

    Om ha vill ta ut pengar förstår jag att han måste söka hos överförmyndaren först. Vad får han köpa för pengaren exakt, någon som vet?

  • Svar på tråden överförmyndarspärr
  • Anonym

    Han får söka för det han vill köpa och sen redovisa med kvitton.
    Jag hade överförmyndare på mitt arv. Jag åkte på olika resor (språkresa, semestrar mm) som blev beviljade.
    Tror inte att pengaran får placeras på någon riskfyllt sätt, utan de brukar sättas på ett konto.

  • limetto

    Ring och prata med överförmyndarnämnden i din kommun, då får du bäst svar.

  • Anonym (Mamma)

    Självklart att man får bäst svar om man ringer direkt, men jag han inte idag.

    Om han vill köpa tex en moped blir sådant beviljat? TRO?

  • Anonym (visst)

    Ja, har han tillräckligt med pengar så får han köpa moped, hjälm och även ta EU.kortet.

  • Anonym (Mamma)

    Ja nog är det tillräkligt vi måste placera dom i någon bra form, försäkringsbolaget har rådgivare som kommer att ringa mig.

    Men jag har rådgivare som jag litar på, annars har jag hört att överförmyndaren även kan placera pengarna, och så rätt var det är så är dom borta.

    Lite nojig blir man ju.

    Men om man går ner till, tex kläder och sådana saker. Får han ta ut till sådant?
    Lite rädd att han går till överförmyndaren själv och begär pengar.
    Kan han göra det?

    (Till saken är att han är 15år)

  • Anonym

    Moped kan jag tänka mig att ni får beviljat för. Men inte kläder - det ska barnbidrag vara till för.
    Jag fick inte beviljat för kläder och dyligt, eftersom jag hade barnpension.

  • Anonym (visst)
    Anonym skrev 2009-10-20 17:41:46 följande:
    Moped kan jag tänka mig att ni får beviljat för. Men inte kläder - det ska barnbidrag vara till för. Jag fick inte beviljat för kläder och dyligt, eftersom jag hade barnpension.
    Jag fick kläder! Extrapengar till att köpa vinterkläder, sportutrustning osv kan man absolut få godkänt.
  • Anonym

    Anonym (visst) skrev 2009-10-20 17:44:31 följande:


    Jag fick kläder! Extrapengar till att köpa vinterkläder, sportutrustning osv kan man absolut få godkänt.
    Sportutrustning kan jag tänka mig att man får. Men vinterkläder är nog från fall till fall. Pengrna ska ju inte gå till sådant som föräldrarna normalt ska betala, man är inte självförsörjande vid 15 års ålder..
  • Anonym (****)

    Det beror nog mycket på hur överförmyndaren är. Jag tog ut över 80.000 när jag var i 15-16 års åldern och knarkade upp alltihopa.

  • Anonym (Mamma)

    Anonym (****) skrev 2009-10-20 17:51:11 följande:


    Det beror nog mycket på hur överförmyndaren är. Jag tog ut över 80.000 när jag var i 15-16 års åldern och knarkade upp alltihopa.
    exakt det jag är rädd för. Inte knark kanske men vad vet jag när han blir större.

    Har pratat med min mor, det finns visst konton som heter fasträntekonton där man låser pengarna i flera år till hög ränta, det kanske skulle vara något. Låser överförmyndaren dom i ett sådant konto i 5 år så är ju pojken 20år och trorligen super han inte upp dom då.

    Så går tankarna just nu. Låsta en del och låta han använda en annan del. Det är ju ändå hans pengar.
Svar på tråden överförmyndarspärr