• Jenny28

    Snabba poäng på högskolan

    Hej
    Jag ligger efter med lite poäng och letar kurser som är snabba och självständiga över nätet, där man kan "tjäna" lite snabba högskolepoäng. Ligger lite efter med poäng till CSN..

    har ni några bra tips?

  • Svar på tråden Snabba poäng på högskolan
  • Tecken

    Ta något ämne du har lätt för, vilket/vilka de är har jag ingen aning om.

  • SweetNilam

    Ströläs INTE på CSN är mitt råd. Om du läser ett program eller senare vill läsa ett program är det surt att ha förlorat veckor på CSN. Tänk på att du bara får CSN i 240 veckor/12 terminer/6 år (om jag räknat rätt nu, men 240 veckor är det iaf).

  • vindil
    SweetNilam skrev 2009-10-23 20:27:40 följande:
    Ströläs INTE på CSN är mitt råd. Om du läser ett program eller senare vill läsa ett program är det surt att ha förlorat veckor på CSN. Tänk på att du bara får CSN i 240 veckor/12 terminer/6 år (om jag räknat rätt nu, men 240 veckor är det iaf).
    Men nu är det rådet lite försent kanske...?
  • Siili
    SweetNilam skrev 2009-10-23 20:27:40 följande:
    Ströläs INTE på CSN är mitt råd. Om du läser ett program eller senare vill läsa ett program är det surt att ha förlorat veckor på CSN. Tänk på att du bara får CSN i 240 veckor/12 terminer/6 år (om jag räknat rätt nu, men 240 veckor är det iaf).
    Fast om jag fattar ts rätt så menar hon att hon måste läsa in "lättare" poäng utan studiemedel eftersom hon inte tagit de poäng hon behöver för att få fortsatt studiemedel. Så hon får poäng inrapporterade för de nya kurserna och kan då sen få studiemedel igen. :)
  • 7Illyl1

    Kolla runt lite på kursportalerna om det står hur många examinationer det är. Efter bolognaprocessen har (vad jag vet) många promenadkurser blivit betydligt tuffare. Kurser på A-nivå brukar vara ganska lätta annars - gärna nåt som ligger nära det du läst innan.

  • SweetNilam
    Siili skrev 2009-10-24 00:34:12 följande:
    Fast om jag fattar ts rätt så menar hon att hon måste läsa in "lättare" poäng utan studiemedel eftersom hon inte tagit de poäng hon behöver för att få fortsatt studiemedel. Så hon får poäng inrapporterade för de nya kurserna och kan då sen få studiemedel igen. :)
    Jo, men det blir väl samma sak ändå? Sålänge det inte kan räknas in på henens eventuella program. Lätta poäng finns ju lätt att fixa på högskolan, men det är väl bättre att läsa upp de påäng man tappat på rätt kurser? Eller har jag fattat helt fel?

    Annars sitter man där med en kurs som är oavslutad (för de "förlorade" poängen måste väl komma från avslutade kurser?!) och sedan småkurser. Jag säger inte att det måste bli så, men 240 veckor har man. Inte många som lyckas få fler.

    Fast, när jag tänker efter kanske jag har missuppfattat?! Nåja... man ska ändå inte "strö"läsa på CSN pengar, anser jag. Sen om det var det TS menade.. eller inte. Hm!
  • Siili
    SweetNilam skrev 2009-10-24 09:14:30 följande:
    Jo, men det blir väl samma sak ändå? Sålänge det inte kan räknas in på henens eventuella program. Lätta poäng finns ju lätt att fixa på högskolan, men det är väl bättre att läsa upp de påäng man tappat på rätt kurser? Eller har jag fattat helt fel? Annars sitter man där med en kurs som är oavslutad (för de "förlorade" poängen måste väl komma från avslutade kurser?!) och sedan småkurser. Jag säger inte att det måste bli så, men 240 veckor har man. Inte många som lyckas få fler. Fast, när jag tänker efter kanske jag har missuppfattat?! Nåja... man ska ändå inte "strö"läsa på CSN pengar, anser jag. Sen om det var det TS menade.. eller inte. Hm!
    Aha, du tänkte så. Ja, men det har du ju rätt i om det är så att ts vill fortsätta sin utbildningen. Ska hon hoppa på något nytt så spelar det kanske mindre roll. Eller inte.
  • Neko

    Någon nybörjarspråkkurs i något språk du redan kan? Ofta över internet. Eller någon webdesignkurs?

Svar på tråden Snabba poäng på högskolan