• MXM
    Äldre 23 Oct 16:58
    32949 visningar
    22 svar
    22
    32949

    Primolut Nor - kan det förhindra graviditet

    Kan Primolut Nor förhindra att ägget fäster sig och att man blir gravid? Primolut Nor är bl.a. till för att ge blödning. Har då ägget möjlighet att fästa sig eller stöts det ut när man avslutar kuren??

    Är tveksam till om jag skall ta Primolut Nor som det är tänkt eller inte i och med att jag tror jag nyss haft ägglossning.

  • Svar på tråden Primolut Nor - kan det förhindra graviditet
  • MXM
    Äldre 23 Oct 21:58
    #1

    Finns det ingen som har några tankar om min oro och mitt resonemang??

    Dvs finns det risk att det är svårare att bli gravid om man tar Primolut Nor cd 15-24??

  • Äldre 24 Oct 10:52
    #2

    Som jag har förstått ska man ta tabletterna så att mens + ägglossning blir regelbunden, därav blir man lättare gravid, om det nu blir regelbundet.

  • Äldre 25 Oct 09:27
    #3

    Ja, ush, jag har samma problem, fast jag undrar om jag ska ta provera nu när jag fick utslag på ÄL-stickor igår.... ush, vad jobbigt det är att inte veta!!!

  • MXM
    Äldre 26 Oct 12:25
    #4

    Blubban;
    Verkar som att vi har likadana problem. Jag ska dock ta min första Pergo kur i början av nov.

    Jag beslöt mig för att påbörja Primolut Nor kuren, även om jag har en rädsla att det ska påverka en ev graviditet. Jag hade ÄL ca 2 dgr före jag påbörjade kuren. Min tanke var dels hur det påverkar kroppen när kuren är över, dvs försöker kroppen få till en blödning trots att ägget blivit befruktat.

    Den andra oron är om pillren kan skada ett blivande barn negativt.

  • MXM
    Äldre 1 Nov 14:09
    #5

    Nu har jag ätiti 10 dgr Primolut Nor. Har känt spänning i magen men det är nog bara p.g.a pillrena och inget annat.

    Om några dagar blir det att starta med Pergotime.

  • bumble­bee201­0
    Äldre 1 Nov 18:09
    #6

    Hej, jag hade samma dilemma.. att starta primolut nor-kur ca 6-7 dagar efter äl för att sen börja med pergotime. Vid en ev graviditet skulle väl det stötas ut vid kurens slut? Jag valde iallafall att vänta även om det är seeegt.. mensen ska ju ändå komma 14 dagar efter äl och då kan man starta med pergo direkt på cykeldag 5 väl? Primolut nor äter jag i vanliga fall för att få igång mensen men nu hade jag ju tydligen lyckats få äl på egen hand.

    Hoppas det går bra och lycka till!

  • MXM
    Äldre 2 Nov 00:21
    #7

    Bra att man inte är ensam om sin oro. Jag kan ändå inte tänka mig att Primolut Nor gör att det stöter ut ett ägg som hunnit fästa och som är starkt (då skulle väl inte läkare skriva ut det till oss). Men frågan är ju om det inte hunnit fästa och börjat växa till sig - hur blir det då?? Jag kommer att ta upp frågan nästa gång jag träffar min läkare.

    Jag började med Primolut Nor 2 dgr efter att jag fått utslag på ÄL test och hade en oro om jag skulle börja medicinkuren eller inte.

    Du kan nog helt bra börja med Pergotime om du får mens.

  • Skrutt­74
    Äldre 12 Nov 12:04
    #8

    Hej!
    Vad glad att jag hittade er! :) Dessa funderingar går också jag omkring med. Jag har ätit pergo och tagit pregnylspruta nu i två månader. Denna månad ska jag pausa och gyn sa att jag skulle äta primolut nor denna cykel i stället. Som jag förstått ska primolut nor GE blödning (regelbunden mens). Men så har jag förstås sökt på nätet och hittat att primolut kan hjälpa en att bli gravid eftersom cykeln blir regelbunden. Men vad jag inte fattat är om det hjälper en de månader man INTE äter (alltså efter en/flera kurer) eller om man kan bli gravid även den cykeln man äter primolut?? Förstår ni vad jag menar?? :)

    Måste ta och fråga min gyn detta nästa gång...

  • aaaa
    Äldre 27 Sep 12:24
    #9

    Jag ska börja Primolut-Nor idag och undrar om någon vet nåt mer om detta?

    Min gyn sa flera gånger att det inte påverkar chanserna att bli gravid och jag ska (efter den initiala 14-dagarskuren) ta P-N på dag 15-24 i menscykeln...

    Någon som blivit gravid och känner för att tillskriva Primolut-Nor det hela? :)

  • Fimpen­72
    Äldre 27 Sep 14:45
    #10

    Man kan blir gravid, har läst om en tjej på FL som åt det under en grav.
    MEN det kan ju påverka fostret plus orsaka missfall.
    Det bästa är ju att köra med skydd (kondom) två veckor, göra ett gravtest och sedan äta Primolut när man fått neg. på stickan för att utesluta möjligheterna att riskera äta det under en graviditet

Svar på tråden Primolut Nor - kan det förhindra graviditet