• jazzkatten

    Restless legs - kryp i benen!

    Är det någon mer som har drabbats av "Restless legs"?
    Jag är i v 11 och har fått fruktansvärt svårt att sova pga kryp i benen. Vissa nätter sover jag bara någon timma för jag måste hela tiden röra på benen. Det är som det kittlar inne i benbärgen, ungefär som växtvärk. Tydligen är det en sjukdom som kan förvärras just av graviditet.
    Jag vill gärna ha tips och råd hur man kan lindra problemet!

  • Svar på tråden Restless legs - kryp i benen!
  • discodivan

    vitamin b12 och folsyra, samt undvik socker. annrs finns det medicin mot parkinsson, ngt jag kommer använda hela denna grav då förra var fruktansvärd

  • EllaGirl

    Jag hade också så. Man ville sprattla med benen bara. Det gick över för mig iaf. Jag hade det bara när jag var trött iofs. Hoppas det försvinner, kul är det ju inte.

  • Superkarol

    Lägg en stor kudde under benen (vaderna) så att dom ligger högt.
    Dt har hjälpt mig i af.

  • jazzkatten

    Jag käkar kosttillskott med massa b12, folsyra och järn, men det har ändå blivit värre. Måste nog kolla upp parkinsonmedicien!

    Jag tappar nästan livslusten ibland när man aldrig får slappna av.

    Ska man gå till sin husläkare eller till en specialläkare? har ju varit hos min husläkare förut för detta, men fick en sömntablett som gjorde det ännu värre, hon sa att jag var övertrött bara, hade ingen aning om vad restless legs var.

  • Mamisita

    Om jag står länge så brukar "pirret" komma krypande på kvällen så min rekomendation är att inte stå längre stunder utan försök sätta dig ned nu och då. Sen göra som superkarol med kudde under benen om det redan börjat. Fast oftast när det satt igång så brukar tyvärr inget hjälpa speciellt mkt (gör ju riktigt ont då) och nattsämnen är förstörd.
    Hoppas du hittar nått som funkar

  • discodivan

    min husläkare hjälpte mig. under grav som jag 2 timar per natt. låg o sparkade tills jag var utmattad, för att sen sparka vidare i sömnen. nu 1 år efter förlossningen stod inte sambon ut med att vi inte kan sova i samma säng, så han tvingade mig till läkaren som kollade blodprov

  • jazzkatten

    discodivan

    Vad sa blodproven då? Fick du någon medicin?

  • BillaBong

    Det sägs att man har brist på kalcium (och vätska över huvud taget) om man har myrkrypningar i benen - drick mjölk!

  • sialina

    Har också haft detta problem och provat olika sätt. Det som funkar bäst för mig är kyla och vadpress....Inte så kul att stå på balkongen varje natt och göra 100 vadpress men det är det som funkar bäst för mig. Har annars provat högt benläge, revena (för ben) samt massage men det har funkat sämre. Nu har jag bara 6 dagar kvar men får jag samma problem nästa grav så går jag till doktorn. Det är ju döjobbigt!

  • maja67

    Hej på er!
    Visst är det jobbigt med kryp i benen! Jag tar ibland Magnesiumtabletter på kvällen och ofta, men inte alltid, så hjälper det. Magnesium finns att köpa på apoteket. Enligt min BM så är det helt ok att ta under graviditet. Man kan oxå prova att spola benen (vaderna i mitt fall) med iiiiskallt vatten, det kan hjälpa ett tag. Sen gäller det att somna fort innan det sätter igång att krypa och pirra igen

    Jag har ganska svår foglossning och tar värktabletter på kvällen för att kunna sova, Panodil och Dexofen, och tycker att det blivit bättre även med myrkrypningarna då!

    Lycka till!

Svar på tråden Restless legs - kryp i benen!