• Äldre 28 Oct 14:07
    65801 visningar
    20 svar
    20
    65801

    Tips på hur jag får bort fett från spis, fläkt ,kakel och köksskåp?

    Hej! Finns det någon som har ett bra tips på hur man får bort ingrott fett på spis, kakel och köksskåp? Jag gnor och gnor,men det försvinner inte! Det ser så tråkigt och ofräscht ut... Värst är spisen (vid vreden) och kaklet...

  • Svar på tråden Tips på hur jag får bort fett från spis, fläkt ,kakel och köksskåp?
  • bustös­en
    Äldre 28 Oct 14:08
    #1

    ta loss vredena från spisen och diska dom med yes, torka kaklet med diskvatten eller vim :)

  • sasssy­y
    Äldre 28 Oct 14:10
    #2

    vreden kan man oftast plocka bort och köra i diskmaskinen eller diska för hand.

    YES diskmedel är ju otroligt bara jättebäst (ursäkta den taskiga gramatiken) på att lösa fett...några droppar på en disktrasa och så får man gno i några minuter så försvinner det, sen är det bara att torka VARJE dag så man slipper att det gror in.

    Annars kan man köpa avfettning på Biltema, det luktar inte så gott men är effektivt..

    Men YES i alla lägen säger jag.. använder jag även till fettfläckar på kläderna

  • Äldre 28 Oct 14:21
    #3

    Jag har provat Yes, men det hjälper inte... Har väl låtit det gro in för hårt.. Jag får väl satsa på avfettning då, men det luktar ju äckligt starkt!

  • trollt­riss
    Äldre 28 Oct 16:57
    #4

    fettlösning från eldorado ( willys ) spraya på i mängder låt det flöda och sen använd svamp och gnugga av... annars lös upp en maskindiskmedelstablett i vatten och gnugga med det... OBS FRÄTANDE

  • Äldre 28 Oct 23:47
    #5

    Cillit Bang!

  • Äldre 29 Oct 13:39
    #6
    Joico skrev 2009-10-28 23:47:26 följande:
    Cillit Bang!
    Jag har provat det oxå, funkar inte heller...
  • sasssy­y
    Äldre 29 Oct 15:11
    #7

    Problemet här är nog helt enkelt slarv*sorry* du har låtit det gro in för länge och då får du lägga en hel dag till att skrubba och gnida med Yes först och främst.. men det viktiga är att inte ta för mycket för det binder fettet så att det lossar och det blir klumpar och kladd om du tar för mycket.. hett vatten och en scotchsvamp så får du gnida och torka med torrt papper eller handduk, och så på det igen.
    Det kommer att ta tid men du får lägga ner det.

    Och sen får du hålla efter det, torka varje gång du stekt tex, hur ser filtret ut i fläkten om du har filterfläkt?? Om kaklet är så eftersatt är filtret troligtvis så igenfettat att det är oanvändbart, försök att blötlägga det i hett vatten med yes i men troligtvis får du byta till ett nytt och sen ska det tvättas åtminstone varannan vecka.. jag tar ner det en gång i veckan och sköljer ur, så är det lättare att få rent än om man väntar länge.

    Ett igenfettat filter gör ju också att oset som innehåller fett o smuts inte sugs ut ordentligt i flätken utan sätter sig på väggar, så ett fräsch filter gör att köket håller sig fräschare helt enkelt.

  • Äldre 29 Oct 16:27
    #8

    Köksspray. Jag använde det när jag flyttstädade i köket efter 1½ år, bara att spraya på och torka bort, hur lätt som helst.
    Kommer tyvärr inte ihåg märket men alltså vanlig rengöringsspray för kök.

  • Dilbar­a
    Äldre 29 Oct 16:28
    #9

    Har du provat Yes Powerspray?

  • Äldre 29 Oct 16:51
    #10
    sasssyy skrev 2009-10-29 15:11:09 följande:
    Problemet här är nog helt enkelt slarv*sorry* du har låtit det gro in för länge och då får du lägga en hel dag till att skrubba och gnida med Yes först och främst.. men det viktiga är att inte ta för mycket för det binder fettet så att det lossar och det blir klumpar och kladd om du tar för mycket.. hett vatten och en scotchsvamp så får du gnida och torka med torrt papper eller handduk, och så på det igen.Det kommer att ta tid men du får lägga ner det.Och sen får du hålla efter det, torka varje gång du stekt tex, hur ser filtret ut i fläkten om du har filterfläkt?? Om kaklet är så eftersatt är filtret troligtvis så igenfettat att det är oanvändbart, försök att blötlägga det i hett vatten med yes i men troligtvis får du byta till ett nytt och sen ska det tvättas åtminstone varannan vecka.. jag tar ner det en gång i veckan och sköljer ur, så är det lättare att få rent än om man väntar länge.Ett igenfettat filter gör ju också att oset som innehåller fett o smuts inte sugs ut ordentligt i flätken utan sätter sig på väggar, så ett fräsch filter gör att köket håller sig fräschare helt enkelt.
    Visst är det slarv! Men nu tänkte jag försöka ta tag i det och hålla efter det lite bättre. Fläktfiltret kör jag i diskmaskinen,men antagligen alldeles för sällan!
    Vad är scotchsvamp?
  • Bebisi­Februa­ri
    Äldre 29 Oct 16:55
    #11

    Jag älskar den gula flaskan Jif tror jag den heter, den är som en kräm.
    Tror även den finns i vit flaska oxå men den gula luktar citron blir jätte rent och luktar kanon

  • sasssy­y
    Äldre 29 Oct 16:56
    #12

    fast JIF ska man inte ha på kakel eg.. det innehåller slipmedel och det gör tunnna tunna repor där det fastnar bakterier och skit...på rostfritt som diskbänk och i värsta fall spis går det bra.

    Scotchsvamp är en sån där som är gul med en grön sida.. finns blåa med vitt på också för porslin.

  • Bebisi­Februa­ri
    Äldre 29 Oct 16:57
    #13
    sasssyy skrev 2009-10-29 16:56:53 följande:
    fast JIF ska man inte ha på kakel eg.. det innehåller slipmedel och det gör tunnna tunna repor där det fastnar bakterier och skit...på rostfritt som diskbänk och i värsta fall spis går det bra.Scotchsvamp är en sån där som är gul med en grön sida.. finns blåa med vitt på också för porslin.
    konstigt har för mig att det är en bild på ett badrum på baksidan men jag kanske sett fel :)
  • sasssy­y
    Äldre 29 Oct 17:06
    #14
    BebisiFebruari skrev 2009-10-29 16:57:58 följande:
    konstigt har för mig att det är en bild på ett badrum på baksidan men jag kanske sett fel :)
    näää du har inte fel.. det är extremt effektivt i badrum...använder det själv där.. men inte i köket där fett och bakterier sätter sig..är nog lite "skadad" från när jag läste mikrobiologi och kollade bakterieodlingar från repor i kakel och skärbrädor..uuuuurrrk

    Det står någonstans i något finstilt om just slipmedel så man ska vara försiktig, men det gör ju inte medlet mindre effektivt så att säga.
    Inget de marknadsför direkt för då skulle de ju sälja färre.
    Det BLIR dock repor i emaljen i tex badkar om man använder vim..knappt synliga, handfat och toastol funkar det skitbra på dock..
  • Äldre 29 Oct 17:07
    #15

    Det finns ju massor av bra sprayer att använda, Ajax är en favorit hemma hos mig!

  • Bebisi­Februa­ri
    Äldre 29 Oct 17:08
    #16
    sasssyy skrev 2009-10-29 17:06:35 följande:
    näää du har inte fel.. det är extremt effektivt i badrum...använder det själv där.. men inte i köket där fett och bakterier sätter sig..är nog lite "skadad" från när jag läste mikrobiologi och kollade bakterieodlingar från repor i kakel och skärbrädor..uuuuurrrkDet står någonstans i något finstilt om just slipmedel så man ska vara försiktig, men det gör ju inte medlet mindre effektivt så att säga.Inget de marknadsför direkt för då skulle de ju sälja färre.Det BLIR dock repor i emaljen i tex badkar om man använder vim..knappt synliga, handfat och toastol funkar det skitbra på dock..
    aaa.. oki hade aldrig hört det innan om att det innehåller slipmedel men det ska jag komma i håg
  • Äldre 29 Oct 17:24
    #17
    sasssyy skrev 2009-10-29 16:56:53 följande:
    fast JIF ska man inte ha på kakel eg.. det innehåller slipmedel och det gör tunnna tunna repor där det fastnar bakterier och skit...på rostfritt som diskbänk och i värsta fall spis går det bra.Scotchsvamp är en sån där som är gul med en grön sida.. finns blåa med vitt på också för porslin.
    Aha, sån svamp har jag ju! Ska prova det i helgen då! Storstädning nästa! Tack alla, för era goda råd!
  • Åsa Lund
    Äldre 30 Oct 11:46
    #18

    Gulgröna svampens gröna sida är oxå slipande, använd hellre vitblåa sorten om du inte vill repa underlaget.
    Såpa är bra mot fett och luktar gott. Annars testa med kautsiksoda (ha gummihandskar på dig!), grymt på att lösa fett!

  • Äldre 31 Oct 22:30
    #19

    Jag säger bara VIM, eller JIF som det heter numera - universalmedlet framförallt

  • Äldre 16 Jun 18:22
    #20

    Hej
    Jag gick in för att få tips på fettlösare.
    Nu provade jag fönsterputs. haha tänk att det kan vara så enkelt.
    Målarfärgen är kvar och allt fett försvann direkt, bara att torka bort.
    Jag har bara tagit på målad plåt, överskåpen på kyl o frys, men jag
    ville dela med mig detta positiva direkt. Ska prova på luckorna av
    målat trä sen, men testar först på insidan. Jag hade Ajax fönsterputs
    hemma denna gång.
    Lycka till

Svar på tråden Tips på hur jag får bort fett från spis, fläkt ,kakel och köksskåp?