• phale
    Äldre 30 Oct 08:46
    4208 visningar
    25 svar
    25
    4208

    Våga vägra Shabby Chic - för oss som tröttnat på shabby chic

    Shabby chic, wow tänkte jag när det dök upp!
    Men nu är det ju ÖVERALLT, lika vanligt som bokhyllan Billy från IKEA....
    Inredningstidningar dryper av Shabby Chic-inredda hem.
    Perfekt för de som ännu inte inte tröttnat men vart kan man hitta annat?
    Inte bara vitt, slitet, tenn, grönt och vintage på ALLTING.......nån som hittat en websida med annan inredningsstil, andra idéer?

  • Svar på tråden Våga vägra Shabby Chic - för oss som tröttnat på shabby chic
  • SE10
    Äldre 30 Oct 13:34
    #1

    Undrar också om innevånarna i dessa shabby chic hem lider av amnesi, för varför annars måste allt märkas med ord?

  • AnneSo­phie
    Äldre 30 Oct 15:29
    #2
    SE10 skrev 2009-10-30 13:34:49 följande:
    Undrar också om innevånarna i dessa shabby chic hem lider av amnesi, för varför annars måste allt märkas med ord?
    (¯`°?.¸♥ moderatorsvart - en skapelse ur den cyniska och ironiska generationen ♥¸.?°´¯)
  • Äldre 30 Oct 15:35
    #3

    Jag har gnällt i en annan tråd över hur Shabby chic som ska vara så individuellt egentligen är hur mainstream som helst och att allas hem ser likadana

    Visst jag gillat fransk lantlig stil men Shabby chih är så överdrivet och konstlat, ingen naturligt som växt fram under årtionden (som den franska stilen) utan ett "vipps" så har vi gjort om vårt hus till ett spektakel i vitt, spetts, silver, hjärtan och ord på väggarna.

    Varför är det så att alla svenssons måste anapa samma stil? Blir så otroligt tråkigt i längden när alla har lika

  • Äldre 30 Oct 20:03
    #4

    jag säger bara mörkt trä, sååå fint :D

  • Barba Söt
    Äldre 31 Oct 12:19
    #5

    Hej!

    Jag gillar inte när det blir FÖR vitt och FÖR slitet... jag vet egentligen vad jag är för stil, jag gillar inte det helt avskalade heller eller för tokroligt med massa färg...

    Jag tror jag gillar lite mer engelsk gammeldags stil... vilket jag inte ens vet om det är sant... för jag har aldrig varit i england... men lite mörkare möbler, vissa element av gamla prylar, en del blommigt... inte bara vitt utan kanske neutrala färger med vissa färgstänk... vad kallas sån stil och var kan man finna webbsidor som ger inspiration till sånt?

  • Barba Söt
    Äldre 31 Oct 12:21
    #6

    Sherlock, jag ser att du bor i England... hur ser stilen ut där? Då tänker jag den klassiska lantstilen? Har jag tokfel?

  • Äldre 9 Nov 19:45
    #7

    Barba Söt skrev 2009-10-31 12:21:21 följande:


    Sherlock, jag ser att du bor i England... hur ser stilen ut där? Då tänker jag den klassiska lantstilen? Har jag tokfel?
    Ja det låter som den klassiska Laura Ashley stilen du pratar om Lite lantligt med blommor och teak mäbler, mysigt tycker jag. Cath Kidstone har snygga saker tycker jag, lite lantligt och shabby chic kanske men mycket snyggt. Köpte en sylåda i hennes mäske och den är så söt! www.johnlewis.com/230632019/Product.aspx

    Det finns nog många som har den men många har ju apat på IKEA även här nu så det beror nog lite på personen kanske.
  • marsma­mman
    Äldre 12 Nov 20:57
    #8
  • Litetd­ahl
    Äldre 12 Nov 23:16
    #9

    Vårt hem är inrett i 50-60-tals stil. Inte bara detaljer och möbler, utan även köket är mycket orginal 60-tal. Trälådor med sinkade hörn, höga skåp med lackade träluckor, kallskafferi etc. Våra badrum är mycket 60-tal orginal. Vårt klinkersgolv är t.ex. orginal 65 i mycket fint skick. Otroligt häftigt! Inget kan slå denna stil, mer hållbart än något som säljs idag. Får så ont i hjärtat när folk slänger ut mycket välbehållna 60-tals kök och sätter in IKEAS billigaste kök med lådor av plast....

  • Ari Gold
    Äldre 13 Nov 08:16
    #10

    För egen del är jag rätt så glad att det blivit lite trendigt med "shabby chic" inredning eftersom det gör det lättare att hitta saker i lantlig stil som passar i ett gammalt hus.

    Att det på något sätt dominerar marknaden kan man väl knappast påstå. Tittar man på tex Styleroom är det fortfarande avskalat med grå divansoffa, lila fondvägg och grafiska detaljer som utgör merparten.

    Sedan finns det givetvis skräckexempel, tex. folk som köper antika saker med originaltryck/originalmålning och förstör dem med vitfärg, och de som tror att man skapar ett trivsamht hem genom att måla på allt man hittar med samma skabbiga kritvita grundfärg.

    Dålig smak och brist på omdöme kan man nog inte trolla bort med någon inredningsstil tyvärr.

    Däremot är det väl bara br att alla inte har det likadant. Själv anpassar jag mig ganska mycket till miljön när jag inreder. 50/60-tal är coolt och har haft mycket av sådant i tidigare lägenheter, men i ett 1700-talshus ser det rent ut sagt löjligt ut.


Svar på tråden Våga vägra Shabby Chic - för oss som tröttnat på shabby chic