• MEAA
    Äldre 5 Nov 23:42
    8721 visningar
    44 svar
    44
    8721

    Vad tycker DU om mitt förlossningsbrev?

    Allmänt/Bakgrund
    ? Detta är vårt första barn/vår första förlossning som beräknas ske runt den 19 januari 2010.
    ? Graviditeten har gått bra men jag har haft lätt att få kramp i vaderna och haft väldigt ont i ryggen emellanåt.
    ? Det går bra att personer som går utbildning är med på vår förlossning om det inte blir för mycket folk.
    ? Har gärna dämpad belysning då jag trivs i det.
    ? Tror det är bra om ni frågar mig hur det går då jag har en tendens att lättare säga vad tycker och tänker då.
    ? Mina önskemål inför förlossningsarbetet är framför allt hjälp med andningen och med hjälp av er hittar ev. ställningar som fungerar bäst för mig.
    ? Var inte rädda för att säga till mig att ta det lugnt om det går för fort.(Dock kan jag inte lova att jag lyssnar.)
    ? Har gärna igång musik i bakgrunden.

    Smärtlindring/värkstimuli
    ? Blir gärna guidad i min andning, jag är inte rädd för smärtan utan mer rädd över att inte veta vad som väntar.
    ? Värmekuddar, bad och lustgas är gärna något jag använder mig av, väldigt positiv mot bad om det är möjligt.
    ? Om det finns tid och tillfälle för epidural så är jag positiv mot detta och ni får gärna fråga om jag önskar denna smärtlindring vid lämpligt tillfälle.
    ? Om komplikationer uppstår så litar vi fullt ut på att ni kan fatta rätt beslut för både min och bebisens del och att ni vet bättre vad som är säkrast för oss.

    Då bebisen är född:
    ? Vill veta direkt om det är en pojke eller flicka då jag är extremt nyfiken och varit det länge nu.
    ? Vi vill gärna att Andreas tar emot vår bebis så att jag hinner vila lite innan jag möter
    vår nya familjemedlem och att han är där när bebisen ska mätas och vägas.
    ? Vill gärna försöka själv att amma i lugn och ro men tar gärna emot råd och hjälp om det inte går så bra.
    ? Då jag ogillar starkt att vara själv så vill vi gärna att Andreas får stanna, givetvis i mån av plats men detta är väldigt vikigt för min del.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-10 16:44
    Tänkte bara tillägga att jag har ändrat lite i förlossningsbreven under då bebisen är född och det med pappan och gjort mig tydligare i hur personer under utbildning får närvara och antal :)

  • Svar på tråden Vad tycker DU om mitt förlossningsbrev?
  • Cecili­aaa
    Äldre 6 Nov 00:05
    #1

    Jättebra skrivit

  • MEAA
    Äldre 6 Nov 00:17
    #2

    Tack så mycket!

    Jag vill mest bara informera om det viktigaste till personlaen och även att jag litar på att dom gör sitt bästa för mig och bebisen.
    Tror att på så sätt att vi kommer samarbeta mycket bättre ihop då :)

  • Cecili­aaa
    Äldre 6 Nov 00:21
    #3

    Ja det kan nog stämma.
    Jag ska själv börja pilla med mitt brev snart,
    har iofs ett tag kvar men kan endå vara skönt.
    Sen kan man ju lägga till lite efterhand om man kommer på något.
    Tycker det är så svårt att skriva sånt :P
    Men ditt var bra, kanske snor lite inspiration från dig

  • Amaand­a
    Äldre 6 Nov 00:25
    #4

    Såg jättebra ut (: en liten punkt bara, det där med att folk som går utbildningar får vara med, men inte för många människor i rummet, där kanske du ska vara lite mer tydlig, då folk har olika åsikter om vad som är mycket folk (:

  • MEAA
    Äldre 6 Nov 00:34
    #5
    Ceciliaaa skrev 2009-11-06 00:21:04 följande:
    Ja det kan nog stämma. Jag ska själv börja pilla med mitt brev snart,har iofs ett tag kvar men kan endå vara skönt.Sen kan man ju lägga till lite efterhand om man kommer på något.Tycker det är så svårt att skriva sånt :PMen ditt var bra, kanske snor lite inspiration från dig
    Jag är i vecka 30 och tänkte be min BM skriva in det i journalen för man vet ju aldrig när den lille tänker sticka ut sin lilla näsa :)

    Ju tidigare man börjar desto bättre för då hinner man som du säger lägga till och ta ifrån allt eftersom man tar reda på saker...också hinner man tänka igenom sina egna förväntningar om förlossningen i det stora hela!
    Bara att sno så mycket du vill :)
  • MEAA
    Äldre 6 Nov 00:37
    #6
    Amaanda skrev 2009-11-06 00:25:48 följande:
    Såg jättebra ut (: en liten punkt bara, det där med att folk som går utbildningar får vara med, men inte för många människor i rummet, där kanske du ska vara lite mer tydlig, då folk har olika åsikter om vad som är mycket folk (:
    Haha ja fy vad hemskt om det skulle bli värsta studierummet :)
  • Amaand­a
    Äldre 6 Nov 00:40
    #7

    Jaa man vet ju faktiskt inte. Var dock beredd på att det kan bli allt annat än vad du har planerat. Därför jag har valt och inte ha förlossningsbrev för jag vågar inte tro att min förlossning kommer bli si och så sen bli besviken för att den inte blev som ja ville (:

  • Äldre 6 Nov 00:48
    #8

    Låter väl bra men detta förstår jag inte riktigt:
    "Vi vill gärna att Andreas tar emot vår bebis så att jag hinner vila lite innan jag möter vår nya familjemedlem och att han är där när bebisen ska mätas och vägas."

    Det allra bästa för bäbisen är ju om den får komma upp på magen direkt och först och främst låta navelsträngen pulsera klart innan den klampas och klipps (sök på "sen avnavling") och sen få leta efter bröstet i lugn och ro. Bäst för amningen är om bäbisen får "roota" efter bröstet tills det hittar det och tar tag (det kan ta en timme men det främjar amningen och taget)

    Med den adrenalinkick man får när bäbisen kommer ut så behöver man inte "vila lite", inte INNAN man möter bäbisen iaf.

    Det är ingen brådska att mäta och väga utan ta det i lugn och ro sen när ni bekantat er och bäbisen fått amma och sova lite.

  • MEAA
    Äldre 6 Nov 00:50
    #9

    Men det är just det att jag har verkligen ingen planering :) ...utan mer en uppfattning om hur jag kan tänka mig att förlossningen kan bli :)

    Jag vill mer att dom ska veta att jag är positiv till det mesta då jag vet noll om förlossningar, har inga vänner som barn, känner inga barn så jag vet verkligen noll och har därför valt att helt lita på den underbara personalen.'
    Har dessutom bara hört bra saker om just detta BB :)

    Mitt förlossningsbrev är nog mer för min skull :) att jag har haft tid att tänka igenom vad jag är positiv till och sånt jag verkligen inte vill vara med om och jag har stor ångest över att bli lämnad när jag är svag.

    Att tvinga sambon åka hem hade varit jätte jobbigt för mig men om det inte går att lösa får jag leva med det men jag kommer inte att må bra då jag får någon konstig ångest!

  • Amaand­a
    Äldre 6 Nov 00:55
    #10

    Ahaa, men det låter ju som att du har den perfekta inställningen (; du får gärna smitta av dig lite på mig.

Svar på tråden Vad tycker DU om mitt förlossningsbrev?