• Anonym (Kaffedraken)

    Låna ut pengar till förälder?

    Jag kommer att skriva så anonymt som möjligt, för att inte bli igenkänd. Det är så att min förälder behöver låna minst 5000 kr. H*n har inte bett mig uttryckligen, utan jag har själv erbjudit mig att låna ut 2500. H*n lyckas inte få ihop de andra själv. Jag funderar på att be min sambo om dessa pengar - han får tillbaka dem nästa vecka, när föräldern får lön.

    Det h*n behöver pengarna till är väldigt, väldigt viktigt på ett personligt plan (inte medicinskt). Om h*n inte får dem så är det kört. Jag kan jämföra det med att h*n har en audition i Hollywood nästa vecka, och behöver pengar till resan - kommer h*n inte dit är det kört.

    Det handlar inte om något extraerbjudande på en tv/en plastikoperation/eller något annat 'materiellt', utan det är som sagt på ett personligare plan.

    H*n är dock redan skyldig oss pengar, 7000 till min sambo och över 100 000 till mig. För mig spelar de pengarna ingen större roll, bara vi får tillbaka lite då och då. H*n och mak*n ställer upp något enormt på oss, lagar alltid bilen, ska renovera huset, alltid flytthjälp, middagar, etc.

    Det som gör mig tveksam är att min förälder inte sparat själv - hur kan h*n då spara till nästa gång dessa pengar behövs (mars)? Och när får vi tillbaka våra pengar? Vi har det inte dåligt ställt, men inte jättebra heller.

    Hur skulle ni gjort? Lånat ut och gjort er förälder lycklig i några dagar, och sen oroa er för att ni behöver pengarna/föräldern inte får ihop till nästa gång/återbetalning av lånet själv?

    Jag är ledsen om det blir luddigt.

  • Svar på tråden Låna ut pengar till förälder?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Aldrig. De är redan skyldig din sambo 7000 och dig 100 000(!!!!!).

    Säger inte det tillräckligt om hur de sköter sin ekonomi?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det finns förmildrande orsaker till detta, i mina ögon iaf. Dock har det ändrat på sig under det senaste året, h*n har blivit mycket bättre på att sköta allt vad ekonomi heter - bara detta h*n inte lyckats spara till. Och det är ju så viktigt.

    Vi sitter i fint hus och köper soffor för flera tusen, borde jag inte kunna låna ut lite till en förälder?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag skulle som sagt inte göra det, med tanke på vad de är skyldiga er redan. Och var jag din sambo skulle jag sätta tvärstopp. Men det är jag det.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Skulle aldrig låna ut när de redan är skyldiga er pengar, du vet även att de inte kommer få ihop pengar till nästa gång, så vad är då meningen med att låna ut nu, när du redan nu vet att du måste låna ut i mars igen....

    Säg att du lånar ut mer pengar när de har betalt tillbaka alla skulder.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Men jag kanske inte behöver låna ut i mars, de har som sagt bättre ekonomi nu. Detta är så svårt! Det handlar ju om något så viktigt för någon man älskar så mycket. Vi har en underbar relation, och alla pengar som jag lånar ut nu får jag tillbaka. Bara en gammal skuld de där 100 000.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Sen är jag rädd att de ska tycka vi är snåla och gnidna när vi har möjligheten att låna ut... Ska åke hem imorgon, får se hur pass ledsen h*n är över att det inte finns pengar.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för svaren förresten!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja... "bara" de där 100 000 (återigen !!!). Och så de där 7000 till din sambo! Vad tycker han om att de inte lämnat tillbaka dem? Det är ju definitivt inte hans föräldrar det handlar om.

    Anonym (Dåligt samvete) skrev 2009-11-17 19:47:44 följande:


    Men jag kanske inte behöver låna ut i mars, de har som sagt bättre ekonomi nu. Detta är så svårt! Det handlar ju om något så viktigt för någon man älskar så mycket. Vi har en underbar relation, och alla pengar som jag lånar ut nu får jag tillbaka. Bara en gammal skuld de där 100 000.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jo, jag hade nog lånat ut pengarna, men i kombination med det försökt hjälpa personen ifråga med någon typ av förändring för att få ordning på ekonomin.

    Det finns så mycket viktigare saker i livet än pengar. Jag har själv ställt upp en del på min mamma ekonomiskt så att hon kunde förverkliga vissa drömmar hon hade (hon kunde pga det ta över och driva eget företag). Iofs kommer jag snart att få igen det eftersom företaget går bra, men det var ju osäkert vid tidpunkten då jag lånade ut och inget jag räknade med.

    Men i ditt fall hade jag ställt motkrav på en förändring som sagt. Och aktivt hjälpt till med förändringen också så att den verkligen blir av.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Anonym (Dåligt samvete) skrev 2009-11-17 19:48:49 följande:


    Sen är jag rädd att de ska tycka vi är snåla och gnidna när vi har möjligheten att låna ut... Ska åke hem imorgon, får se hur pass ledsen h*n är över att det inte finns pengar.
    att de ska tycka ni är snåla?? nu blir jag nästan arg, hur kan du vara rädd för de?? de är skyldig er över HUNDRA TUSEN, spela roll om det är en gammal eller ny skuld. de kan inte ha bättre ekonomi som du sägr ,eftersom de fortfarande måste låna mer och mer pengar från er. Kan de inte ta ett lån från nån bank eller liknande? Sms lån eller vad som helst.
Svar på tråden Låna ut pengar till förälder?