• Zodic

    Klippa puli

    Jag har en puli, eller två,men bara den ena ska klippas. Hon har jättefin päls som jag tycker så mycket om men den luktar bara helt ohållbart mycket.

    Är det väldigt svårt att klippa själv eller ska man gå till en "hundfrisör"?
    Pälsen är ju inte direkt slät utan väldigt vågig och fluffig så det skulle nog inte synas så mycket om det inte blev helt jämt. Någon somhat tips eller erfarenhet?

  • Svar på tråden Klippa puli
  • ardonna

    jag är inne på min andra puli, har alltid klippt dom för det är enklare att hålla rent. Jag tar bara en sax och klipper och har hon flätor är det ju bara att klippa varje fläta för sig. När pälsen är vågig syns det ju inte om det inte är exakt jämnt, ibland råkar jag klippa för mycket på sina ställen, men efter ett par veckor har det växt ut och han ser jättefin ut.
    Lycka till, det kan ta lite tid...

  • Zodic

    Ja men det låter ju lovande :) Hur kort brukar du klippa? Hur ofta klipper du? Ungefär hur lång tid tar det innan det börjar tova ihop sig igen?

  • ModestyB

    Vardagsklippning kan man absolut fixa själv, inga problem. Tycker att man ska använda en bra maskin bara, det sparar man tid och obehag för hunden på. Och gärna ha ett trimbord man kan sätta fast hunden ordentligt i. det underlättar och det går att köpa beggat hyfsat billigt.

    Börja med att klippa ned det långa med sax. Sedan badas och torkas hunden. Klipp sedan med maskin.

    Efter att hunden är nedklippt så ska den kammas noga för att hålla hud och päls i gott skick och underlätta inför nästa trimning.

    Puli är dock inte min ras, jag kan Bedlingtonpälsar, gissar att dom liknar varandra ngt iaf.

Svar på tråden Klippa puli