• Henen

    dödsbo?! räkningar

    Jag är inte så insatt och måste därför fråga då jag tycker det är så lurt.. hur funkar det när en person går bort? Som min sambos pappa tex som sorgligt nog gick bort i oktober och min stackars sambo fick fixa i princip allting själv...

    Det jag undrar över är om han verkligen behövt betala alla räkningar som kommit till hans pappa efter hans död? För det har han gjort. Så pass att vi nästan inte klarar oss själva denna månad för att han legat ute med dessa pengar. Borde man inte få hjälp från någonstans med sånt? Man hör ju bara hur dumt det låter själv när man säger det... varför ska man behöva betala räkningar för en person som inte finns längre? Sen detta med bergavningen?! Det har ju kostat skjortan det med. När får han tillbaka dom pengarna isåfall och hur? Ska på bouppteckning om 2 helger......

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden dödsbo?! räkningar
  • Anonym

    Det är ju den som företräder dödsboet som skall fixa allt sånt. En bouppteckningsman som sköter allt.

    När svärfar hastigt gick bort här i januari så låstes alla hans konton och tillgångar så svärför (trots att de var gifta) inte fick röra något. Utan det var bouppteckningsmannen som enbart hade tillgång till svärfars konton och kunde betala räkningarna. Sen efter bouppteckningen var gjord och godkänd fick svärmor tillgång till pengarna osv.

    Men hon hade det jättetufft en period eftersom pengarna på deras gemensamma konton blev låsta oxå.

  • Anonym

    Det är dödsboet som ska betala skulderna/räkningarna som kommer in till din sambos pappa. Om din sambo är ansvarig för dödsboet så ska han ta av de medel som finns och finns det inga så ska han inte betala räkningarna för de kommer att förfalla.

    Begravningen kan ni bara få ersättning för om pappan hade en försäkring som täcker begravning. I annat all så är det dödsboet som betalar begravningen eller släktingarna. Så de pengarna tror jag inte ni kommer att se igen.

  • farytale

    När min svärfar dog för 10 år sedan, betalde vi hans räkningar med de pengar han hade på sitt konto. Han hade något litet elloslån som vi betalde när bouppteckningen var klar (efter att varit i kontakt med ellos, för att se om det blev pengar kvar till lånet) Vi fick en fullmakt att använda oss av hans konto för att betala räkningarna. Även begravning och sten betalades av hans pengar. Vi låg inte ute med en krona av våra egna pengar.

    De räkningar som kom iefterhamd var ju hyran , elen och sådan saker. Alla abonemnag på tidningar osv ringde vi och sa upp.

    Har din svärfar pengar på kontot så ska räkningar och sånt betalas med dom medlen. Det låter i allafall tokigt i mina öron att din sambo ska ta saker ur sin egen ficka. Din svärfar måste ju haft någon inkomst?

  • Kjell2

    Kan bara tillägga att det gäller att snabbt stänga av alla abonemang mm så att räkningarna slutar komma. De flesta företag är extremt tillmötesgående när det gäller dösfall.

    Sen är det, som andra skrivit, dödsboet som skall stå för kostnader.

    Begravningen kan betalas av dödsboet. Finns det inga tillgångar där är det upp till de anhöriga att välja hur dyr begravning och hur den skall betalas.

    Väldigt ofta finns det någon form av livförsäkring som kan användas till begravningskostnader.

    Om ni din sambo betalt alla räkningar se till att han dokumenterar allt noga och får tillbaka det från dödsboet.

    /Kjell

  • Henen
    farytale skrev 2009-11-26 13:04:18 följande:
    När min svärfar dog för 10 år sedan, betalde vi hans räkningar med de pengar han hade på sitt konto. Han hade något litet elloslån som vi betalde när bouppteckningen var klar (efter att varit i kontakt med ellos, för att se om det blev pengar kvar till lånet) Vi fick en fullmakt att använda oss av hans konto för att betala räkningarna. Även begravning och sten betalades av hans pengar. Vi låg inte ute med en krona av våra egna pengar.De räkningar som kom iefterhamd var ju hyran , elen och sådan saker. Alla abonemnag på tidningar osv ringde vi och sa upp. Har din svärfar pengar på kontot så ska räkningar och sånt betalas med dom medlen. Det låter i allafall tokigt i mina öron att din sambo ska ta saker ur sin egen ficka. Din svärfar måste ju haft någon inkomst?
    Precis min mening. Han hade sin pension vad jag vet och sånt. Men dagen efter hans död var min sambo på hans bank och ja, ville låsa allt som gick ut på autogiro och för att försöka se om han hade något sparkonto osv. Men han fick ingen tillgång till det för det inte kommit in i bokföringen att han avlidit än. Sen skulle dom ringa. Men dom gjorde aldrig det.
  • Kjell2
    Henen skrev 2009-11-26 13:14:40 följande:
    Precis min mening. Han hade sin pension vad jag vet och sånt. Men dagen efter hans död var min sambo på hans bank och ja, ville låsa allt som gick ut på autogiro och för att försöka se om han hade något sparkonto osv. Men han fick ingen tillgång till det för det inte kommit in i bokföringen att han avlidit än. Sen skulle dom ringa. Men dom gjorde aldrig det.
    Så istället för att ringa banken igen betalade han bara räkningarna själv? Det finns rutiner för detta och har ni en begravningsbyrå kan de hjälpa er.

    /Kjell
  • Anonym

    Men varför ringde han inte tillbaka?
    Om det inte finns några pengar i dödsboet till räkningarna så kommer ni ju att få stå där med den kostnaden, tyvärr.


    Henen skrev 2009-11-26 13:14:40 följande:
    Precis min mening. Han hade sin pension vad jag vet och sånt. Men dagen efter hans död var min sambo på hans bank och ja, ville låsa allt som gick ut på autogiro och för att försöka se om han hade något sparkonto osv. Men han fick ingen tillgång till det för det inte kommit in i bokföringen att han avlidit än. Sen skulle dom ringa. Men dom gjorde aldrig det.
  • Henen
    Kjell2 skrev 2009-11-26 13:10:10 följande:
    Kan bara tillägga att det gäller att snabbt stänga av alla abonemang mm så att räkningarna slutar komma. De flesta företag är extremt tillmötesgående när det gäller dösfall.Sen är det, som andra skrivit, dödsboet som skall stå för kostnader. Begravningen kan betalas av dödsboet. Finns det inga tillgångar där är det upp till de anhöriga att välja hur dyr begravning och hur den skall betalas.Väldigt ofta finns det någon form av livförsäkring som kan användas till begravningskostnader.Om ni din sambo betalt alla räkningar se till att han dokumenterar allt noga och får tillbaka det från dödsboet./Kjell
    Jo vi ringde i princip alla ställen vi visste om redan samma dag. Så allt var färdigt på säkert bara 2-3 dagar på den vägen iallafall.
  • farytale

    Jag kommer inte ihåg riktigt hur det var, det är ju 10 år sedan. Men jag har för mig att fullmakten fick jag hjälp med genom någon, kommer inte ihåg om det ev. var banken. Det var i allafall ingen som ifråga satte hans död. Vi bor på en liten ort och han dog halvdramatiskt efter sjukdom så alla här visste ju att han var avliden.

  • farytale
    Kjell2 skrev 2009-11-26 13:18:57 följande:
    Så istället för att ringa banken igen betalade han bara räkningarna själv? Det finns rutiner för detta och har ni en begravningsbyrå kan de hjälpa er./Kjell
    Det var nog begravningsbyrån som hjälpte oss med fullmakten.
Svar på tråden dödsbo?! räkningar